اثرات سیگار الکترونیکی بر دندان‌ها

تحقیقات انجام شده توسط هیئت علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه تافتز[1] نشان داد بیمارانی که  از سیگارهای الکترونیکی[2] استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی قرار دارند. با نظرسنجی های CDC ‘گزارش میکند که 9.1 میلیون بزرگسال آمریکایی  و 2 میلیون نوجوان از این محصولات مبتنی بر تنباکو استفاده می کنند و این به معنای دندان های آسیب پذیر زیادی است.

کارینا ایروسا[3]، استادیار مراقبت‌های جامع و نویسنده اصلی، می‌گوید: یافته‌های این مطالعه در مورد ارتباط بین کشیدن سیگار الکترونیکی و خطر پوسیدگی، هشداری است که این عادت به ظاهر بی‌ضرر، ممکن است بسیار مضر باشد. این مطالعه در 23 نوامبر در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شد.

در چند سال گذشته، آگاهی عمومی در مورد خطرات ناشی از سیگارهای الکترونیکی برای سلامت افزایش یافته است (به ویژه پس از اینکه استفاده از آن ها  با بیماری ریوی مرتبط شد). برخی تحقیقات دندانپزشکی ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و افزایش نشانگرهای بیماری لثه و به طور جداگانه آسیب به مینای دندان را نشان داده است.

ایروسا می‌گوید که یافته اخیر Tufts ممکن است تنها اشاره‌ای به آسیب‌هایی باشد که سیگارهای الکترونیکی به دهان وارد می‌کند. او می‌گوید: «میزان تأثیرات آن بر سلامت دندان، به‌ویژه بر روی پوسیدگی دندان، هنوز نسبتاً ناشناخته است. “در این مرحله، ایروسا فقط سعی می کند آگاهی را در بین دندانپزشکان و بیماران افزایش دهد.” او و همکارانش داده های بیش از 13000 بیمار بالای 16 سال را که از سال 2019 تا 2022 در کلینیک های دندانپزشکی Tufts تحت درمان بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

ایروسا دریافت در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بیماران گفتند از ویپ استفاده نمی کنند، تفاوت آماری معنی داری در سطوح خطر پوسیدگی دندان بین گروه سیگار الکترونیکی و گروه کنترل وجود دارد. حدود 79 درصد از بیمارانی که ویپ استفاده می‌کردند به عنوان افرادی که در معرض خطر پوسیدگی قرار داشتند، در مقایسه با 60 درصد از گروه کنترل، طبقه‌بندی شدند.

یکی از دلایلی که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند در افزایش خطر پوسیدگی نقش داشته باشد، محتوای قندی و ویسکوزیته مایع سیگار الکترونیکی است و هنگامی که آئروسل[4](تبدیل به افشانه) می‌شود و سپس از طریق دهان استنشاق می‌شود، به دندان‌ها می‌چسبد. (مطالعه ای در سال 2018 که در مجله PLOS One منتشر شد، خواص سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین را به آب نبات ها و نوشیدنی های اسیدی تشبیه کرد). همچنین مشاهده شده است این سیگارها باعث ایجاد پوسیدگی در مناطقی می شود که معمولاً رخ نمی دهد( مانند لبه های پایینی دندان های جلو). محققان Tufts توصیه می کنند که دندانپزشکان باید به طور معمول در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی به عنوان بخشی از سابقه پزشکی بیمار سوال کنند. طبق FDA/CDC، 7.6 درصد از دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان گفتند که در سال 2021 از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند.

محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که بیمارانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند باید برای یک «پروتکل دقیق‌تر مدیریت پوسیدگی» در نظر گرفته شوند، که می‌تواند شامل خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و شستشوی فلوراید، استفاده از فلوراید در مطب و معاینات بیشتر از دو بار در سال باشد.

منابع:

[1]Karina F. Irusa, Matthew Finkelman, Britta Magnuson, Terence Donovan, Steven E. Eisen. A comparison of the caries risk between patients who use vapes or electronic cigarettes and those who do not. The Journal of the American Dental Association, 2022; 153 (12): 1179 DOI: 10.1016/j.adaj.2022.09.013.

[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2022/11/221123125126.htm


[1] Tufts

[2] Vape

[3] Karina Irusa

[4] Aerosolized

همچنین ببینید

با مصرف این ویتامین‌ها با ریزش مو خداحافظی کنید

اگر روزانه بیش از ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهید احتمالاً دچار ریزش مو هستید. در کنار عوامل مختلف کمبود‌های تغذیه‌ای از مؤثرترین عواملی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *