آغاز افزایش نرخ سود بانکی از امروز 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تصمیم بانک مرکزی از امروز 11 بهمن ماه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی افزایش یافت؛ بر همین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی 23 درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله 22.5 درصد شد.

پیش از این و طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی 18 درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه‌های اخیر این نرخ به 20 درصد رسیده بود. رئیس‌کل بانک مرکزی از همان روزهای نخست ورود به بانک مرکزی اعلام کرده بود: از ابزار نرخ سود بانکی حتماً استفاده خواهم کرد.

بانک مرکزی عصر روز گذشته در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی ضمن تشریح جزئیات افزایش نرخ سود بانکی، هماهنگی‌های لازم را در خصوص اجرای مصوبات سودی اخیر شورای پول و اعتبار با بانکداران انجام داد.

در ابلاغیه بانک مرکزی خطاب به بانک‌ها آمده است؛ پیرو بخشنامه‌ شماره 126642‏‏‏‏‏‏‏/99 مورخ 28‏‏‏‏‏‏‏/4‏‏‏‏‏‏‏/1399 موضوع ابلاغ مصوبه یک‌هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ 24‏‏‏‏‏‏‏‏/4‏‏‏‏‏‏‏‏/1399 شورای پول و اعتبار درخصوص سقف نرخ‌های‌ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، بدین‌وسیله مصوبه یک‌هزار و سیصد و پنجاهمین جلسه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به‌شرح زیر تعیین شد:

الف) سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:
1 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی:                                 5٪
2 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه:                  12٪
3 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه:                17٪
4 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال:     20.5٪
5 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال:       21.5٪
6 ـ    سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال:      22.5٪

ب) نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23٪ و نرخ سود مورد  انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک‏‏ / مؤسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل 23٪ تعیین می‌شود.

پ) نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک‌ واحد درصد خواهد بود.

همچنین ببینید

سال آینده چقدر باید مالیات بدهیم؟‌

بازوی تحقیقاتی مجلس با دفاع از میزان و سازوکار مالیات ستانی دولت در سال آینده در قالب بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده که نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *