کمتر فکر کنید، بیشتر عمل کنید

به قلم لیدا شیخ‌زاده…

چالش شما این است که قبول کنید باید کمتر فکر کرده و بیشتر عمل کنید. اگر موافق هستید می‌توانید در ادامه 15 راه برای پرورش عادت اقدام‌کردن را مطالعه کنید.

1. برای اهدافتان مسیری مشخص تعیین کنید

باورهای بی اساس‌تان را رها کنید. فراموش کنید که «اجتماع»، دوستان یا خانواده چه انتظاراتی از شما دارند. از زندگی چه چیزی می‌خواهید؟ می‌خواهید با چه نامی در ذهن افراد باقی بمانید؟ با خودتان صادق بوده و نگران هیچ‌کس نباشید.

زندگی شما فقط به خودتان تعلق دارد. تصور این‌که موفقیت در یک یا دو سال آینده چگونه خواهد بود، احتمالا برایتان مفید است. با این تصور شروع کنید و به سمت عقب برگردید تا بتوانید برای اقدام‌کردن، قدم‌های محکمی بردارید. این کار به شما کمک می‌کند تا از موقعیت «الف» به موقیت «ب» برسید.

2. آهسته و پیوسته مسابقه را برنده شوید

اگر بخواهید در زندگی و فرآیند ارتقای فردی خود، سریع و ساده به هر هدفی برسید، زندگی به شما هیچ کمکی نمی‌کند.

اگر با انرژی زیادی وارد این قسمت ماجراجویانه زندگی‌تان شوید، احتمال دارد کاملا ناامید شوید و نتوانید آن را از بین ببرید.

3. هدف بزرگ را به هدف‌های کوچک تبدیل کنید

آیا می‌دانید چه موضوعی است که واقعا انسان را ناامید می‌کند؟ بعضی هدف‌ها آنقدر جاه‌طلبانه است که رسیدن به آن‌ها مثل سرابی در بیابان است. فرقی نمی‌کند چقدر به جلو پیش می‌روید، شما هیچ‌وقت نمی‌توانید هیچ پیشرفتی را با چشمان خود ببینید. اگر می‌خواهید لاغر شوید، اولین هدف‌تان کاهش 25 کیلوگرم نباشد و در ابتدا با کاهش 5 کیلوگرم شروع کنید. اگر می‌خواهید نمایشنامه‌ای بنویسید که با تراژدی‌های شکسپیر رقابت کند، چطور است که با تمرکز کامل بر صحنه اول شروع کنید.

اگر هدفی بزرگ دارید، آن را به اهداف کوچک‌تری تبدیل کنید و مطمئن باشید کمتر احساس ناامیدی می‌کنید.

4. برای کوچکترین پیروزی‌ها جشن بگیرید

تعیین‌کردن اهداف کوچک برای عزت نفستان بسیار مفید است زیرا به‌طور پیوسته از آن‌ها نتایج مثبت دریافت می‌کنید که باعث می‌شود احساس خوشحالی، انگیزه‌گرفتن و مفید‌بودن در شما پدیدار شود. شما را نمی‌دانم ولی من ترجیح می‌دهم در مسیر رشد و ارتقای فردی خود، چندین بار احساس موفقیت بکنم تا این‌که فقط یک بار آن را احساس کنم.

5. حواستان به نتیجه باشد

انگیزه‌گرفتن، احساسی زودگذر است. در مسیر موفقیت خیلی زود برای تسلیم‌شدن وسوسه می‌شوید اما برای این‌که در مسیرتان باقی بمانید به خودتان یادآوری کنید که در درجه اول چرا می‌خواهید به هدفتان برسید. فعالیت‌های روتین روزمره باعث می‌شود دید خود را نسبت به الویت‌هایمان از دست بدهیم.

6. از بهترین‌ها و باهوش‌ترین‌ها یاد بگیرید

ممکن است باور نکنید ولی شما در این مسیر تنها نیستید. من دوست دارم شرط ببندم که افراد زیادی در این دنیا وجود دارند که کارهایی را که دوست دارید انجام دهید را یا تا کنون انجام داده‌اند یا در حال انجام‌دادن آن‌ها هستند. کتاب‌ها یا وبلاگ‌هایشان را بخوانید تا یاد بگیرید که چه کارهایی را نباید انجام دهید (و خودتان را از دردسر نجات دهید). چرا هنگاهی‌که قرار است بازسازی مختصری از چرخ انجام ‌شود، آن را دوباره اختراع کنیم.

7. با خودتان صادق باشید

به الهام‌های بیرونی که شما را در مسیر درستی قرار می‌دهند، توجه کنید ولی به هیج عنوان کاملا شبیه فرد دیگری نشوید. فردی دروغی‌بودن بسیار زننده است و امکان پنهان‌کردن آن وجود ندارد (و هم‌چنین هیچ‌کس دوست ندارد تا از او کلاه‌برداری شود).

8. برای فداکاری آماده باشید

بین موفقیت و تفریح‌کردن کدام‌یک برایتان مهم‌تر است؟ این سوال به این معنی نیست که نمی‌توانید هردو را باهم داشته‌باشید ولی افرادی که اهل عمل‌کردن هستند، تلاش می‌کنند تا بین موفقیت و تفریح‌کردن تعادل ایجاد کنند. درب خانه‌تان را ببندید تا بتوانید کارهایتان را انجام دهید. اگر تعداد زیادی هم‌اتاقی دارید، لپتاپ خود را بردارید، به پارک بروید و روی نیمکت بنشینید و یا نشستن در کافی شاپ را امتحان کنید. اگر در فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکارتان هستید، سعی کنید کمتر به دعوت‌های رستوران و بار از طرف دوستانتان پاسخ دهید.

9. مراقب از دست‌رفتن زمان باشید

زمانی که در اینترنت هستید، زمان به‌سرعت می‌گذرد. تا به ‌حال برایتان اتفاق افتاده‌است که وارد فیسبوک، پینترست (Pinterest) یا ردیت (Reddit) شوید و به خود بگویید فقط برای «مدت کوتاهی» در این‌جا می‌مانم ولی دفعه بعدی که به ساعت نگاه کردید، 2 یا 3 ساعت گذشته‌‌باشد.

گوشی‌تان را هم باید زمین بگذارید. زمانی‌که عجله دارید و وقت کافی ندارید، همان چک‌کردن‌های 5 دقیقه‌ای فیسبوک برایتان مشکل ساز می‌شود. فرض کنید که پنج روز در هفته، روزی پنج بار و هر بار پنج دقیقه از وقت خود را در فیسبوک می‌گذرانید، شما در واقع هفته‌ای دوساعت از وقت‌تان را در فیسبوک هستید.

10. بهره‌وری دوست شما است

آیا واقعا وقت کم می‌آورید؟ غذا زیاد درست کنید. یکی از روزهایی که کار کمتری دارید انتخاب کنید، موارد مورد نیاز را تهیه کنید و برای 5 تا 7 روزتان غذا درست کنید.

غذاهای مورد علاقه من که همیشه مقدار زیادی از آن‌ها درست می‌کنم شامل اسپاگتی با گوشت، سالاد مرغ کبابی همراه با برنج، ماهی تن، ذرت، نخودفرنگی و هویج می‌شود (این غذا را آب لیموترش تازه امتحان کنید و مطمئن باشید که پشیمان نمی‌شوید).

11. تیمی مسئولیت‌پذیر پیدا کنید

بهترین دوست کسی است که ارزشتان را پایین نیاورد ولی هم‌زمان اجازه ندهد تا به هدفی پایین‌تر از سطح توانتان راضی شوید. شما می‌توانید از طریق رویدادهای شبکه‌های اجتماعی مثل اتاق بازرگانی منطقه خود یا گروه‌های حمایتی آنلاین در شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn)، با افراد مختلف رابطه دوستی برقرار کنید.

12. باید بدانید چه زمانی دست از کار بکشید

چه کسی به شما گفته‌است که باید تا زمانی که بی‌هوش می‌شوید، کارکنید؟ کار‌کردن بیش از حد باعث می‌شود که کارایی‌تان پایین بیاید. نه تنها باعث می‌شود که کیفیت کارتان کم شود بلکه برای شرایط کاری‌تان بسیار خطرآفرین است و شرایط سختی را برایتان به‌وجود می‌آورد.

13. همیشه برای خوش‌گذرانی وقت دارید

اگر می‌خواهید ارتقای فردی پیدا کنید و به موفقیت برسید، به‌طور قطع باید برای آن فداکاری کنید. این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توانید بعضی اوقات خوش بگذرانید. زندگی قرار نیست که خالی از هرگونه بازی و تفریح باشد. زمانی‌که درحال تفریح‌کردن هستید، زحمات شما از بین نمی‌رود بلکه با انرژی، انگیزه و رویاهای بیشتری به سمت کار برمی‌گردید.

14. تا جایی که می‌توانید خود را توسعه دهید

اگر لجبازی کنید و به باورهای گذشته‌تان که کاملا غلط هستند، وفادار بمانید، احتمال موفقیت‌ و  رشد و ارتقای فردی خود را سریع‌تر از تصورتان از بین می‌برید. برای شکست، آماده باشید ولی در مورد آن نگران نباشید (زیرا این اقدام فقط فرصتی برای یادگیری بوده‌است).

خودتان را به این باور برسانید که قرار نیست از همه کارها سردر بیاورید (واقعیت این است که زندگی بارها این موضع را به شما یادآوری می‌کند). خیلی ناخوشایند به‌نظر می‌آید ولی تنها روش توسعه، از طریق آزمون و خطا انجام می‌شود.

به رشد خود ادامه دهید و در این صورت با هر شکست، احتمال موفقیت شما به مرور زمان بیشتر می‌شود.

15. برای شروع کاری اقدام کنید

اگر نخواهید هیچ اقدامی بکنید، خواندن همه مقاله‌هایی که برای کمک‌کردن نوشته‌شده‌است، هیچ فایده‌ای ندارد. این موضوع، خودش یکی از عادت‌های اقدام‌کردن است که به همه عادت‌های اقدام‌کردن خاتمه می‌دهد.

هر زمانی‌که مقاله یا کتابی با چنین موضوعاتی می‌خوانید، خیلی سریع یکی از روش‌ها را در زندگی خود اجرا کنید (مهم نیست که اقدامتان، بزرگ یا کوچک باشد). این بار چگونه می‌خواهید از روش‌هایی که در این مقاله عنوان کردیم، استفاده کنید؟

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *