خیابان سی‌تیر تهران

 خیابان سی تیر معروف‌ترین فود استریت تهران است که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. این خیابان سنگ‌فرش از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز به شمار می‌رود؛ زیرا به‌جز کافه و رستوران‌های خیابانی متنوع، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قابل‌توجهی نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. خیابان سی تیر به‌جز کافه‌ها، رستوران‌های سیار و دکه‌های مناسب برای خوشمزه گردی، جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای را نیز در خود جا داده است که در طول مسیر آن قرار دارند. تنوع ساختمان‌ها و بناهای مذهبی در این خیابان بالا است و در گذشته پیروان این مذاهب در نزدیکی خیابان سی تیر ساکن بودند. بناهای تاریخی خیابان سی تیر را موزه‌ها، کلیساها و ساختمان‌های مذهبی دیگر تشکیل می‌دهند.

چند موزه جذاب در خیابان سی تیر

موزه ایران باستان (موزه ملی ایران)

موزه ایران باستان که با نام موزه ملی ایران نیز شناخته می‌شود، نخستین موزه رسمی ایران به شمار می‌رود. در این موزه بیش از ۳۰۰ هزار اشیای به دست آمده از دوران مختلف تاریخی در کشور ما به نمایش درآمده‌اند.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

اشیا و آثار تاریخی موزه ملی ایران در دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی قرار دارند و شامل آثاری از دوران پارینه سنگی تا پیدایش نخستین تمدن‌ها در ایران و حکومت‌های پس از آن می‌شوند.

موزه ملی ایران در ابتدای خیابان سی تیر قرار دارد. بخش شرقی این موزه رو به محوطه میدان مشق و پیاده راه ملل است؛ اما در حال حاضر عبور و مرور به آن از خیابان سی تیر انجام می‌شود. ورودی و بنای این محوطه را با الهام از طاق کسری ساخته‌اند.

موزه آبگینه

موزه آبگینه در خیابان سی تیر نخستین موزه شیشه و سفال در ایران است. این موزه در خانه‌ای تاریخی متعلق به سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ شمسی قرار دارد که در گذشته متعلق به احمد قوام، نخست وزیر وقت ایران بود و خانه «قوام الدوله» نامیده می‌شد.

خانه قوام الدوله به مرور به ساختمان‌های سفارت مصر، سفارت افغانستان و بانک بازرگانی ایران تبدیل شد تا در نهایت در دوره پهلوی دوم با خریداری این ساختمان کاربری موزه را برای آن در نظر گرفتند.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

در طراحی موزه آبگینه از تلفیق معماری مدرن اروپایی و بناهای باستانی ایران استفاده کرده‌اند و نشانه‌هایی از معماری سرستون‌های تخت جمشید، کاخ تچر و کعبه زرتشت در نقش رستم در معماری این بنا به چشم می‌خورند. تزیینات داخلی این موزه با گچبری‌ها، منبت کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها نیز بسیار چشم‌نواز هستند.

موزه علوم و فناوری

موزه علوم و فناوری ایران از جاهای دیدنی تهران است و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. این موزه با هدف بازسازی و معرفی دستاوردهای علمی ایران در پیش و پس از اسلام و همچنین نمایش اصول و تئوری‌های دانش و فناوری‌های روز دنیا ساخته شده است. موزه علوم و فناوری ایران در محل پیشین کتابخانه ملی، در خیابان سی تیر و در نزدیکی موزه ملی ایران قرار دارد.

جاذبه‌های تماشایی خیابان سی تیر

کنیسه حییم

ورودی مجموعه به دلیل آنکه رابطی است که مکانی غیرمقدس را به فضایی مقدس وصل می‌کند، دارای اهمیت است. با قرارگیری در مقابل درب اصلی ساختمان و با گذر از 7 پله به هشتی کنیسه می‌رسیم.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

یکی از اصول طراحی کنیسه‌ها اصل درون‌گرایی است که بر اساس آن دیوارهای بیرون ساده و بی‌آلایش رها شده و به داخل ساختمان بیشتر توجه می‌شود. محورگرایی و مرکزگرایی از دیگر اصول در ساخت کنیسه‌هاست که بر پایه آن به نقاط واقع در مرکز کنیسه توجه بیشتری می‌شود؛ تمامی اجزا و عناصر واقع در کنیسا به سمت آن که همان قسمت میشکان است خواهد بود، این بخش به لحاظ مذهبی نیز اهمیت خاصی دارد.

کنیسه حییم تهران تنها موزه ملی کلیمیان ایران است که حوالی خیابان سی تیر قرار دارد. ساخت کنیسه حییم در محلی غیر از عودلاجان که مدت‌ها محل زندگی یهودیان بود موجب شد تا آن‌ها در دیگر نقاط تهران نیز ساکن شوند.

آتشکده آدریان

خیابان سی تیر یکی از مکان های دیدنی تهران است و بسیاری آن را به واسطه غذاهای خیابانی و حال و هوای متفاوتش می شناسند. کمی بالاتر از بساط خوشمزه گردی این خیابان و با ورود به خیابان میرزا کوچک خان جنگلی، به دری چوبی می رسیم که آجرکاری بالای آن شکوه خاصی دارد. اینجا آتشکده آدریان است؛ نیایشگاهی برای زرتشتیان در قلب تهران که زمان ساختش به اواخر دوره قاجار بازمی گردد.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

از در که عبور کنید، حیاطی زیبا پیش روی تان قرار می گیرد که درختان کاج در جای جای آن قرار دارند. در همان ابتدا همه دغدغه های تان را در خیابان جا می گذارید و بدون توجه به پشت سر، پیش می روید تا جلوه های بیشتری را ببینید. ساختمانی کوچک اما باشکوه در برابر شما ظاهر می شود که با ستون های برافراشته بسیار زیبا به نظر می رسد. در میان این ساختمان آتشی فروزان قرار دارد که از سال 1296 خورشیدی در این مکان می سوزد و میزبان نیایش های زرتشتیان است.

کلیسای انجیلی پطرس

کلیسای انجیلی پطرس واقع در خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر منطقه ۱۲ شهرداری تهران در سال ۱۸۹۱ میلادی (۱۲۷۰ خورشیدی) و در دوران قاجار توسط میسیونرهای پروتستان (مبغ مذهبی پروتستان) بنا شد. این بنای تاریخی با شماره 2684 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. ساختمان کلیسا پطرس تلفیقی از معماری با سبک ایرانی و اروپایی است، که در همسایگی آن اولین مدرسه آمریکایی‌ها در ایران را که سازنده‌ی آن ساموئل مارتین جردن بود ساخته شده بود.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

همچنین ببینید

بهترین‌ها در کاهش تاخیر پروازها معرفی شدند

ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها توانسته است با بهبود فرآیندهای خود، تاخیرها را به حداقل برساند و از رضایت مسافران خود لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *