مصر ۴۰ هزار موشک برای روسیه تولید می‌کند

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه اعلام جزئیات اسناد محرمانه فاش‌شده وزارت دفاع آمریکا گزارش داد مصر قصد دارد به صورت مخفیانه ۴۰ هزار موشک برای ارتش روسیه تولید کند.

اسناد فاش‌شده پنتاگون نشان می‌دهند مصر، از متحدان اصلی آمریکا و دریافت‌کننده کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا، به صورت مخفیانه در حال آماده‌سازی تولید و ارسال هزاران راکت و موشک برای روسیه است تا در جنگ اوکراین استفاده کند.

این سند در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ تنظیم شده و محتوای آن شامل گفت‌وگوی بین عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با مقامات نظامی ارشد این کشور درباره تولید ۴۰ هزار موشک برای روسیه و همچنین تهیه گلوله‌های توپخانه و باروت برای ارتش روسیه است.

در این گفت‌وگو رئیس‌جمهور مصر به «محمد صلاح الدین»، وزیر کشور می‌گوید به منظور «دوری از ایجاد مشکل با غرب»، طرح تولید موشک‌ و راکت‌ها باید مخفی بماند و به کارگران بگویید این موشک‌ها برای ارتش مصر ساخته می‌شود.

صلاح‌الدین هم به السیسی می‌گوید که تأمین تسلیحات برای روسیه «حداقل کار ممکن برای جبران کمک‌های بی‌شمار روسیه است».

نیوریورک‌تایمز دیروز دوشنبه در گزارشی به نقل از مقامات آمریکا اعلام کرد که افشای اسناد طبقه‌بندی‌شده وزات دفاع این کشور روابط واشنگتن با متحدانش را پیچیده می‌کند.

این مقامات ارشد آمریکا که نیویورک‌تایمز به نام آنها اشاره نکرده می‌گویند «هیچ شکی نیست که افشای اسناد محرمانه پنتاگون، موجب می‌شود متحدان آمریکا به توانایی واشنگتن در حفظ اسرار و اسناد محرمانه شک کنند.»

در پی افشای اسناد محرمانه پنتاگون در فضای مجازی که حاوی اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده درباره اوکراین است، پنتاگون چندین تئوری درباره منشأ درز اطلاعات مطرح کرد که یکی از آنها شهروندی در داخل آمریکا است.

تصاویر اسناد محرمانه مذکور که ظاهراً از پنتاگون به بیرون درز پیدا کرده و بسیاری از آنها برچسب طبقه‌بندی‌شده دارد، برای نخستین بار در ماه مارس در فضای مجازی دست به دست شد اما اعتبار و اصالت آنها هفته گذشته تایید شد البته پنتاگون مدعی است که برخی از این اسناد دستکاری شده‌اند.

از زمان انتشار سری دوم این اسناد در فضای مجازی، گزارش‌های زیادی درباره اطلاعات مندرج در آن منتشر شده که عمدتاً به جنگ اوکراین و شرایط و راهبرد نظامی این کشور، منابع و مهمات آنها و همچنین فعالیت‌های جاسوسی غیرقانونی آمریکا علیه اسرائیل و دخالت موساد در اعتراضات جاری در اراضی اشغالی مربوط می‌شود.

در این بین، به گفته یک مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای هویت با رویترز گفت‌وگو کرده، نظریه‌های مختلفی درباره منشأ احتمالی درز اطلاعات وجود دارد. به گفته وی، این نظریه‌ها از «کارمندی شاکی تا یک نفوذی که مصرانه خواستار تضعیف و تهدید منافع ملی آمریکا است» متغیر است.

به گفته منابع، بخشی از تحقیقات جاری روی دامنه دسترسی کارمندان پنتاگون به اطلاعات تمرکز دارد تا از این طریق دایره مجرمان احتمالی کوچک‌تر و پیدا کردن خاطی راحت‌تر شود. شبکه سی‌ان‌ان تایید کرده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین یکی از اهداف جاسوسی آمریکا بوده است.

منبع: مهر

همچنین ببینید

نگاهی به سیر تحول آی‌پد اپل در 9 سالگی

استیو جابز مدیرعامل فقید اپل، تبلت آی‌پد را ژانویه سال 2010 به جهانیان معرفی کرد؛ اما از روز سوم آوریل همان سال بود که این محصول که نشان‌دهنده چشم‌انداز اپل برای آینده رایانش بود، به دست مردم رسید. به این ترتیب 5 روز پیش این محصول نوآورانه و محبوب 9 سالگی را پشت سر گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *