آژیر قرمز بیکاری مردان به صدا درآمد

به گزارش اکوایران در زمستان سال 1401 نرخ مشارکت مردان 0.2 درصد کاهش داشته و به 67.8 رسیده و نرخ مشارکت زنان با میزان 13.3 درصد، حدود 0.5 درصد افزایش را تجربه کرده است.

به دلیل اینکه زنان تنها نزدیک به یک پنجم نیروی کار فعال در کشور را تشکیل می دهند، مجموع این آثار منجر به افزایش 0.1 درصدی در نرخ مشارکت شده و به 40.5 دست یافته است.

همچنین نرخ بیکاری مردان متحمل افزایش جزئی شده؛ درحالیکه این شاخص برای زنان حدود افزایش قابل توجهی داشته است.

با وجود اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در مردان در زمستان کاهش یافته اما در عین حال نرخ بیکاری مردان نیز بالاتر رفته است. این امر از منظر اقتصاد کلان به معنی بدتر شدن بازار کار برای این گروه در زمستان 1401 نسبت به زمستان 1400 است. 

در نهایت تغییرات در نرخ بیکاری زنان و مردان به گونه‌ای رقم خورد که شاخص بیکاری کل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال 1400، با حدود 0.3 درصد افزایش، منجر به نرخ بیکاری 9.7 درصدی در کشور شده است.

نرخ مشارکت در زمستان1401

نرخ مشارکت از نسبت تعداد افرادی که مایل به کار هستند به کل جمعیت بالای 15 سال حاصل می‌شود. در سال گذشته به طور متوسط از هر ده نفری که در سن کار بودند (افراد 15 ساله و بیشتر) تقریبا چهار نفر تمایل به کار داشتند. به عبارتی دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در زمستان سال گذشته 40.5 درصد برآورد شده است.

تغییرات نیروی کار فعال

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از 200 هزار نفر از زنان وارد بازار کار شده‌اند و در نتیجه نرخ مشارکت زنان 0.5 درصد بیش از سال 1400 شده و نرخ 13.3 درصد را از سر گذرانده است. با وجود اینکه از میان مردان هم حدود 180 هزار نفر وارد بازار کار شدند ولی نرخ مشارکت مردان 0.2 درصد کاهش یافته و به 67.8 درصد رسیده است. این امر به معنی افزایش مردان حاضر در سن کار است.

جمعیت اضافه شده به نیروی کار فعال کشور بین گروه زنان بیشتر از مردان است ولی به دلیل اینکه زنان تنها یک پنجم از نیروی کار فعال را تشکیل می دهند، تغییرات نرخ مشارکت زنان اثر کمتری بر شاخص کل در مقایسه با مردان دارد.

در نهایت مجموعه این تغییرات منجر به افزایش نرخ مشارکت نیروی کار از 40.4 درصد به 40.5 درصد شده است. به بیان دیگر نرخ مشارکت در سال 1401 نزدیک 0.1 درصد افزایش یافته است.

photo_2023-04-14_15-54-16

تغییرات نرخ بیکاری

آمار منتشر شده گویای آن است که در سال گذشته شاخص بیکاری زنان به 15.7 درصد رسیده که نسبت به سال 1400 افزایشی نزدیک به 0.8 درصد را تجربه کرده است، در حالیکه این شاخص برای مردان در مقایسه با بیکاری 8.4 درصدی 1400، تنها 0.1 درصد افزایش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مقایسه با نرخ مشارکت مردان افزایش چشمگیر تری را تجربه کرده، به بیانی ورود زنان به بازار کار بیش از مردان بوده است. اما ظاهرا بازار کار زنان نتوانسته پاسخگوی این متقاضیان شغل باشد و همین امر موجب بالا رفتن نرخ بیکاری زنان شده است.

 چه تغییراتی در بازار کار زنان و مردان ایجاد شده است؟

در سال گذشته نرخ اشتغال برای مردان 62.3 درصد و برای زنان 10.9 درصد بوده است. به این معنا که برای مثال، از هر 100 مرد که در سن کار(15 ساله و بیشتر) هستند تقریبا 62 نفر شاغلند.

بررسی‌ها نشان می دهد که سطح اشتغال مردان 0.3 درصد کاهش و سطح اشتغال زنان 0.3 درصد افزایش داشته است که درمجموع، در سطح جامعه نرخ اشتغال تغییری نکرده است.

منتهای مراتب، همراه شدن کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری و کاهش نرخ مشارکت مردان به معنای دشوارتر شدن شرایط کار، برای این گروه از جامعه است. چرا که کاهش اشتغال به این معناست که افرادی که قبلا شغل داشتند حالا به دلیل شرایطی یا تصمیم گرفته اند از بازار کار خارج شوند، یا به دنبال شغل می‌گردند و در حال حاضر بیکار هستند.

اما با توجه به افزایش نرخ مشارکت زنان که با افزایش سطح اشتغال و بیکاری همراه شده، طبق اطلاعات عنوان شده نمی‌توان به قطعیت گفت که شرایط بهبود کار برای این گروه چگونه رقم خورده است.

همچنین ببینید

محل بازارچه دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) مشخص شد

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از مشخص شدن محل بازارچه دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *