دشت ارژن شیراز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیراز یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در ایران به حساب می‌آید که نه‌تنها جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است؛ بلکه در اطراف آن نیز جاهای دیدنی متعددی وجود دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به دشت ارژن اشاره کرد که در حدفاصل شهر شیراز و کازرون قرار دارد.

دشت ارژن شیراز؛ جذاب و خاص

دشت ارژن شیراز با مساحت تقریبی ۹۰ کیلومتر مربع در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار دارد که این موضوع باعث ایجاد آب‌وهوایی عالی در این منطقه شده است. در شمال آن روستای دشت ارژن و در غرب آن شهر کازرون واقع شده‌اند. محیط سرسبز و وجود حیوانات مختلف، دشت ارژن را به انتخاب بسیاری از گردشگران تبدیل کرده‌اند. ضمن اینکه برخی آثار تاریخی و دریاچه‌ای به همین نام نیز در نزدیکی آن وجود دارد که می‌توان با یک تیر دو نشان زد و از همه آن‌ها دیدن کرد.

در صورتی که اهل عکاسی هستید، فرصت نابی برای ثبت لحظه‌های بهشتی خواهید داشت و حتی در فصول سرد سال می‌توانید قاب‌های زیبایی از پاییز و زمستان دشت ارژن را با دوربین‌تان ثبت کنید.

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

از پوشش گیاهی و درختان موجود در دشت ارژن می‌توان به درختان بلوط، زالزالک و بادام اشاره کرد. در فصول سرد سال این دشت مزین به گل‌های نرگس می‌شود و زیبایی و عطر آن‌ها روحتان را جلا می‌دهد. در واقع، پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند این دشت باعث شد که در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی از طرف سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره انتخاب شود. با وجودی که دشت ارژن تا چند دهه قبل محل زندگی شیر و آهوی ایرانی بود؛ امروزه هیچ اثری از آن‌ها نیست.

در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی چندین هکتار از منطقه حفاظت‌شده ارژن و پریشان برای احیای گوزن زرد ایرانی محصور شد تا اینکه در پاییز ۱۳۷۲ هجری شمسی، ۱۷ راس گوزن در منطقه میان‌کتل رهاسازی شد. طبق سرشماری سال ۱۳۸۹ هجری شمسی تعداد گوزن‌ها به ۷۵ راس افزایش یافت. با این حال، بنا بر برخی عوامل جمعیت این‌گونه رو به کاهش رفت تا اینکه توسعه فضای زیستی آن‌ها در میان‌کتل و ارسنجان خوشبختانه منجر به احیای این‌گونه ارزشمند در هر دو محل شد.

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

محل قرارگیری دشت ارژن

دشت ارژن شیراز منطقه ای بسیار زیبا، سرسبز و بکری است که بین صد ها جاذبه تاریخی و جاهای دیدنی که در این شهر هست، جاذبه ای خاص و متفاوت به شمار میرود.

دشت ارژن در حوالی شیراز و همسایگی کازرون قرار دارد. برای اینکه از شیراز راهی این دشت شوید، باید از مسیر پلیس‌راه شیراز-کازرون خود را به دشت ارژن برسانید. پس از حسین آباد و خیرآباد، از منطقه خان‌ زنیان عبور کنید. یادتان باشد که نباید به‌طرف «چهل چشمه» بروید و حتما مسیر جنوب غرب را ادامه دهید. فاصله دشت ارژن تا شیراز حدود ۶۰ کیلومتر است.

آدرس: استان فارس، حدفاصل شیراز و کازرون، دشت ارژن

دشت ارژن شیراز بخاطر موقعیتی که قرار دارد و طبیعت زیبایش، در هر فصلی از سال می توانید به این منطقه زیبا و دوست داشتنی مراجعه کنید و از جاهای دیدنی آن بازدید کنید اما بخاطر طبیعت، بهترین زمان بازدید از دشت ارژن فصل بهار است چون در فصل بهار، سرسبزی منطقه، شکفتن گل ها و جایگزینی کل های نرگس با گل های شقایق وحشی، زیبایی طبیعت دشت ارژن شیراز را دوچندان می کند.

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

از سوی دیگر، در اواخر فصل بهار و با فرا رسیدن ماه خرداد، عشایر و چادرنشیان به دشت ارژن کوچ می کنند و زندگی چادرنشینان در دشت ارژن خودش حال و هوای متفاوت و جذابی را به این منطقه می بخشد.

همچنین در خصوص بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز این نکته را در نظر داشته باشید گل های نرگس در فصل زمستان هستند و گل های شقایق وحشی از فصل بهار تا اواخر پاییز در این منطقه هستند اما شقایق های وحشی عطری بی نظیر دارند و از دلایل دیگری که فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دشت ارژن شیراز به شمار میرود، عطر گل های شقایق وحشی هستند.

دیدنی‌های دشت ارژن

دشت شیراز فراتر از یک روستا و طبعیتی بکر است. در دشت ارژن کلی جای دیدنی از آبشار گرفته تا دریاچه، کتیبه های تاریخی و کلی هم منطقه بکر و سرسبز در اطرافش هست و بسیاری از آن ها هم از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار میروند.

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

آبشار ارژن

شاید بتوان گفت معروف ترین جاذبه دیدنی در دشت ارژن شیراز آبشار ارژن است و از نظر گردشگران، زیباترین آبشار شیراز و کل این منطقه همین آبشار ارژن می باشد. آبشار ارژن بین محلی ها با نام آبشار چرونیز معروف است. آبشار ارژن بخشی از رودخانه دالکی است و رودخانه دالکی از طولانی ترین رودخانه های ایران و شیراز به شمار میرود چون بالای ۱۷۰ کیلومتر طول دارد.

این رودخانه از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه میگیرد، از کلی منطقه و روستا عبور می کند و در نهایت، وارد رودخانه هله می شود البته رودخانه دالکی باعث به وجود آمدن رودخانه هله شده. علاوه بر آبشار ارژن، آبشارهای دیگری هم در منطقه دشت ارژن شیراز هست مانند آبشارهای دریاهک، رامغان و دم اسب که به ترتیب بین روستای بگدانه و مسخون، نزدیک به روستای امامزاده پایین و فاریاب و نزدیک به روستای کوه زنگ قرار دارند.

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن از معروف ترین دریاچه های شیراز و جنوب کشور است که بیش از ۲هزار هکتار مساحت دارد.

دشت ارژن چند کیلومتری شیراز است؟

دریاچه ارژن همچنین از معدود دریاچه های آب شیرین کشور هم محسوب می شود برای همین از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر، این دریاچه به لطف رودخانه دالکی و آب باران به وجود آمده. در دریاچه ارژن تالابی وجود دارد که با نام تالاب ارژن شناخته می شود اما تالاب بخاطر اینکه زیستگاه جانوران و پرندگان مهاجر می باشد، اهمیت زیستی بالایی دارد و بخاطر ارزش بالایش، در طی سال های گذشته به عنوان منطقه حفاظت شده ارژن به ثبت رسید. اگر تصمیم داشتید از دریاچه ارژن بازدید کنید.

همچنین ببینید

پارک آبی دلفین استانبول 

پارک آبی دلفین استانبول از جاذبه‌های مهم کشور ترکیه محسوب می‌شود که هر سال، بهار و تابستان، میزبان گردشگران زیادی است. این مجموعه که سرسره‌هایی طولانی دارد، بزرگ‌ترین پارک آبی استانبول نام گرفته است. در این پارک آبی هر ساله، کنسرت‌ها و رویدادهای متعددی برگزار می‌شود. گردشگران می‌توانند لحظاتی بی‌نظیر و فراموش نشدنی را در آن تجربه کنند و عکس‌های زیبایی بگیرند. در ادامه، با این پارک آبی بیشتر آشنا خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *