این بیماری‌کشنده سراغ کودکان زیر پنج سال و افراد بالای ۶۵ سال می آید

فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری، پنومونی را اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا برشمرد و افزود: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به این بیماری پنوموکوکی جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر مریم حسن زاد استاد دانشگاه و فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی پنومونی گفت: پنومونی، عفونت ریه یا ذات الریه، به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال، هر ساله منجر به مرگ عده زیادی از افراد می شود.

وی افزود: با توجه به بار بالای بیماری ذات‌الریه به ویژه در کشورهای در حال توسعه و آگاهی نسبتاً کم افراد درخصوص این بیماری، جامعه بهداشت جهانی ۱۲ نوامبر را روز جهانی ذات الریه (سینه پهلو) اعلام کرده است تا فرصت مغتنمی برای آشنایی بیشتر جهانیان با عوارض و راه های پیشگیری از این بیماری باشد.

به گفته دکتر حسن زاد در این روز سعی می‌شود درباره علایم، درمان، انواع و روش‌های تشخیص پنومونی و نیز روش‌های جلوگیری و عوامل خطر این بیماری اطلاع‌رسانی شود تا با اقدامات لازم موجبات ارتقای سلامتی و تندرستی مردم فراهم شود.

دکتر مریم حسن زاد خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های آماری سالانه سازمان جهانی بهداشت، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به این بیماری پنوموکوکی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: بر اساس پژوهش ها و مستندات علمی، خطر ابتلا به این بیماری در کودکان زیر پنج سال و افراد بزرگسال بالای ۶۵ سال بیشتر است و چنانچه ابتلا در این سنین صورت گیرد بسیار خطرناک است و باید به سرعت نسبت به شروع فرایند درمان اقدام شود. اما ذات‌ الریه در سنین جوانی و افراد سالم مرگ و میر کمتری دارد.

به گفته وی پنومونی به علل عفونی یا غیرعفونی ایجاد می شود که عوامل عفونی شامل انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها هستند. پنومونی غیرعفونی نیز در اثر انواع بیماریهای اتوایمیون، نقص سیستم ایمنی و مواردی نظیر آن ایجاد شود.

فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری نشانه های پنومونی را شامل علایم تنفسی  و غیر تنفسی عنوان کرد که علایم تنفسی شامل  تنگی نفس، تاکی پنه یا تنفس سریع و تند، سرفه های خلط دار یا بدون خلط است و علایم غیرتنفسی شامل  تب، تعریق، عرق شبانه برشمرد.

وی افزود: با این حال، در بیشتر موارد ابتلا، مرگ و میر ناشی از این بیماری قابل پیشگیری است. کلاً تشخیص و شناسایی به موقع در بیماری‌های عفونی ریوی می‌تواند منجر به نجات بیمار و ممانعت از آسیب شدید ریوی شود.

این استاد دانشگاه، درمان بیماران را وابسته به میزان درگیری ریه بیمار متفاوت برشمرد و گفت: پس از معاینه و بررسی بیمار توسط پزشک درمان لازم انجام می شود. اگرعامل ایجاد کننده پنومونی میکروبی باشد درصورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می شود ولی اگر عامل بیماری ویروس باشد بیشتر باید درمان های حمایتی انجام پذیرد تا بیماری کنترل شود.

 وی افزود: درصورتی که پنومونی از نوع غیرمیکروبی و عامل ایجاد کننده آن نقص سیستم ایمنی و بیماری های اتوایمیون نظیر لوپوس یا روماتوئیدآرتریت باشد، باید درمان بیماری زمینه ای بیمار صورت گیرد.

دکتر حسن زاد خاطرنشان کرد: در واقع، درمان پنومونی عموماً به نوع ذات‌الریه، شدت و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد، معمولاً آنتی‌بیوتیک‌ها، استراحت، مسکن ها و مایعات برای بهبود کامل بیماری پنومونی کافی است. اما افراد دارای وضعیت پزشکی ویژه، سالمندان و کودکان نیاز به مراقبت‌های بیشتر و شاید بستری دارند.

این استاد دانشگاه افزود: البته متاسفانه در موارد زیادی، بدون اینکه اصلاً عامل عفونی باکتریایی در ریه وجود داشته باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود که این به نوبه خود باعث مقاوم به آنتی بیوتیک ها و نتیجتاً دشواری روند درمان پنومونی می شود.

وی تأکید کرد: هر خلط، تب و سرفه‌ای حتماً دلالت بر پنومونی ندارد. بنابراین، برای تشخیص پنومونی نباید صرفاً به این علائم اکتفا و اعتماد کرد، بلکه حتما باید عکس قفسه سینه گرفته شود و در صورتی که عکس ضایعه ای را نشان داد احتمال پنومونی می توان داد.

این استاد دانشگاه در خصوص پیشگیری از ابتلا به پنومونی، گفت: ترک سیگار، واکسیناسیون، شستشوی مرتب دست‌ها، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، و ورزش منظم در پیشگیری از پنومونی تأثیر زیادی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در پاندمی کووید 19 ویروس کرونا در بیماران کرونایی منجر به بروز درگیری ریوی و پنومونی می شد که با تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی می‌توان پنومونی را درمان کرد. بنابراین در صورت مراجعه به موقع و کنترل بیماری، فرد بهبود می یابد در غیر این صورت منجر به درگیری مزمن ریوی یا حتی مرگ بیمار می شود.

دکتر مریم حسن زاد با اشاره به تاثیر مهم رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از بروز پنومونی گفت: در پاندمی کووید 19 مردم در سراسر دنیا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند که این امر در کاهش ابتلا به پنومونی های عفونی و غیرعفونی هم موثر بود.

وی تاکید کرد: اگر بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و تهویه مناسب در فضاهای بسته همچنان رعایت شود شیوع  پنومونی ناشی از عوامل ویروسی و میکروبها کاهش می یابد.

فوق تخصص بیماری های ریه کودکان دانشگاه در خاتمه سخنان خود با بیان این که پس از درگیری ریه بیمار کرونایی جلوگیری از سیر بیماری دشوار است، توصیه کرد: افراد درصورت مشاهده علایم ذکر شده، از خوددرمانی پرهیز کرده و هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا بسته به نوع بیماری و میزان درگیری درمان های لازم برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن شروع شود.  

همچنین ببینید

منابع طبیعی ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، سردرد، افسردگی، رنگ پریدگی یا زردی پوست، اختلالات ذهنی، درد و التهاب در دهان و زبان را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *