دندان‌های زرد را با این روش سفید کنید

یک متخصص ارتودونسی در مطلبی به علل زرد شدن دندان‌ها پرداخته و در ادامه چند روش خانگی برای از بین بردن زردی دندان‌ها بیان کرده که در این مطلب می‌خوانید.

زردی دندان می‌تواند زیبایی لبخند افراد را به راحتی تحت تاثیر قرار دهد، اما زردی دندان نشانه چیست؟ علت زردی دندان‌ها را می‌توان در موارد مختلفی جست‌وجو کرد که به آنها خواهیم پرداخت.

دکتر سعید قریشی متخصص ارتودونسی در مطلبی به علل زرد شدن دندان‌ها پرداخته و در ادامه چند روش خانگی برای از بین بردن زردی دندان‌ها بیان کرده که در این مطلب می‌خوانید. با توجه به نقش دندان‌هایی سفید در داشتن ظاهر زیبا و اعتماد به نفس، بسیاری به دنبال درمان قطعی زردی دندان و به خصوص درمان زردی دندان در منزل هستند. در این مطلب، ابتدا به زردی دندان و علت زردی دندان‌ها می‌پردازیم و در ادامه روش‌های رفع زردی دندان در خانه و از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار را بررسی می‌کنیم.

علت زردی دندان‌ها

برخلاف تصور برخی از افراد، علت زردی دندان‌ها تنها به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سیگار کشیدن محدود نمی‌شود. در این قسمت مهم‌ترین علت زردی دندان‌ها و در ادامه روش‌های درمان زردی دندان در منزل درمان زردی دندان در منزل را یک به یک شرح می‌دهیم. اگر زردی دندان نشانه چیست نیز سوال شماست، ان بخش را مطالعه کنید.

افزایش سن: افزایش سن در بسیاری از افراد موجب زردی دندان‌ها می‌شود. با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان‌ها بر اثر عوامل مختلف ساییده شده و رنگ زرد طبیعی عاج دندان که زیر مینا قرار دارد، مشخص می‌شود.

دلایل ژنتیکی و وراثتی: برخی اشخاص به طور ارثی و ژنتیکی نسبت به بقیه دندان‌های سفیدتر یا تیره‌تری دارند. بنابراین علت زردی دندان‌ها وراثت نیز می‌تواند باشد.

برخی بیماری‌ها: ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز می‌تواند پاسخ سوال «زردی دندان نشانه چیست» باشد. برای مثال، برخی از عفونت‌‌هایی که زنان در دوران بارداری به آنها مبتلا می‌شوند، روی رشد مینای دندان جنین تاثیر گذاشته و تبدیل به علت زردی دندان‌های کودک خواهد شد.

مصرف برخی داروها: داروهایی مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین در کودکان زیر ۸ سال که دندان آنها هنوز در حال رشد است، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای اعصاب و روان، و داروهای فشار خون بالا نیز می‌تواند باعث زردی دندان شود.

برخی دهان‌شویه‌ها: مصرف دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید هم می‌تواند علت زردی دندانها باشد. اگر از ارتودنسی با براکت ثابت استفاده می‌کنید، از دهانشویه‌های مخصوص استفاده کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: در نتیجه رعایت نکردن این مورد، تجمع پلاک دندانی موجب زردی دندان‌ها می‌شود. گاهی پاسخ زردی دندان نشانه چیست را باید در عدم توجه به این نکته جست‌وجو کرد.

آسیب به دندان‌‌ها: وارد شدن ضربه به دندان نیز می‌تواند علت زردی دندانها باشد. در اثر ضربه، پالپ خونریزی ندان کرده و به عاج نفوذ می‌کند. بنابراین ضربه به دندان نیز می‌تواند پاسخی برای سوال زردی دندان نشانه چیست باشد.

مصرف دخانیات: مصرف سیگار، قلیان و دخانیات حاوی توتون و تنباکو در مدت طولانی موجب زردی دندان خواهد شد. جالب است بدانید که درمان قطعی زردی دندان برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار در روش‌های درمان زردی دندان در منزل سوالی پرتکرار است.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی: مصرف نوشابه، چای، قهوه، غذاهای پرادویه، سس‌ها، آب مرکبات و… نیز می‌تواند علت زردی دندانها باشد. بنابراین پاسخ زردی دندان نشانه چیست را در عادت‌های غذایی تان نیز می‌توانید جست‌وجو کنید. درمان زردی دندان در منزل برای چنین مواردی می‌تواند موثر باشد.

درمان زردی دندان در منزل

در قسمت قبل به علت زردی دندان‌ها و رایج‌ترین دلایل آن پرداختیم و گفتیم که زردی دندان نشانه چیست. در این قسمت به راه‌های مختلفی که برای درمان زردی دندان در منزل وجود دارد می‌پردازیم.

۱. درمان زردی دندان با زردچوبه

طبق نظر برخی دندانپزشکان و متخصصان طب سنتی، درمان زردی دندان با زردچوبه ممکن است. زردچوبه محصولی طبیعی است و همین باعث می‌شود بیشتر از محصولات تجاری مورد توجه قرار بگیرد. درمان زردی دندان با زردچوبه عوارض سفیدکننده‌های تجاری (مانند ورم و درد لثه) را ندارد. درمان زردی دندان با زردچوبه هنوز به صورت علمی اثبات نشده و شواهد درمان زردی دندان با زردچوبه به منظور درمان قطعی زردی دندان بر اساس تجارب شخصی است.

برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار، مقداری پودر زردچوبه با کیفیت را روی مسواک مرطوب بزنید (مسواک را به منبع اصلی زردچوبه نزنید زیرا باعث گسترش باکتری می‌شود). برای رفع زردی دندان در خانه در این روش، دندان‌ها را مانند همیشه مسواک بزنید و اجازه دهید این پودر حداقل ۵ دقیقه در دهانتان بماند. دهان خود را با آب بشویید و یکبار دیگر با خمیردندان به خوبی مسواک بزنید.

۲. درمان قطعی زردی دندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

علاوه بر درمان زردی دندان با زردچوبه این روش نیز یکی از بهترین راه‌های درمان زردی دندان در منزل برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار و… است. برای درمان قطعی زردی دندان با این روش کافی است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید مخلوط کنید و به صورت خمیری یکدست درآورید. پس از مسواک زدن با این خمیر، دهان را کاملا با آب بشویید.

۳. درمان زردی دندان در منزل با سرکه سیب

از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار و رفع زردی دندان در خانه با سرکه سیب نیز امکان‌پذیر است. برای اینکار، ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با ¾ فنجان آب ترکیب کنید و این محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. سپس، دهان‌تان را بشویید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

۴. رفع زردی دندان در خانه با زغال فعال

زغال فعال قدرت جذب بالایی دارد و گفته شده که می‌تواند باکتری‌ها و مواد سمی دهان را از بین ببرد. برای رفع زردی دندان در خانه و از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار با آن، یک کپسول زغال فعال را باز کنید و محتویات آن را روی مسواک بریزید. به آرامی دندان‌ها را به صورت مدور ۲ دقیقه مسواک بزنید. هنگام درمان زردی دندان در منزل مراقب باشید که این ماده به لثه‌تان برخورد نکند، زیرا بسیار تحلیل برنده است. در نهایت دهانتان را آبکشی کنید.(هر روز استفاده نشود)

توجه داشته باشید که روش‌هایی مانند درمان زردی دندان با زردچوبه و درمان زردی دندان در منزل برای از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار و… بیشتر مبتنی بر تجربه‌های شخصی هستند تا نتایج علمی. بهترین روش برای رفع و جلوگیری از زرد شدن دندان مطابق نظر پزشکان عبارت است از:

باندینگ (پیوند) و یا روکش کردن دندان

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور صحیح

استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک

سفید کردن دندان و بلیچینگ و جرم گیری دندان توسط دندانپزشک

نوشیدن آب و گرداندن آن در دهان بعد از خوردن و آشامیدن

کاهش مصرف مواد غذایی که موجب زرد شدن دندان می‌شوند.

همچنین ببینید

منابع طبیعی ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، سردرد، افسردگی، رنگ پریدگی یا زردی پوست، اختلالات ذهنی، درد و التهاب در دهان و زبان را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *