چگونه سریعتر تایپ کنیم

دستان شما مدت‌زمانی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید را روی کیبورد سپری می‌کنند. بنابراین آموختن تایپ سریع مهارتی است که این روزها دیگر هرکسی باید در اختیار داشته باشد، اما گاهی در دنیای دیجیتال ما دست کم گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم هرآنچه لازم است برای دستیابی به مهارت تایپ سریع بدانید را به شما بیاموزیم.

کیبورد تنها چیزی است که میان شما و کامپیوتر روبه‌روی شما قرار گرفته. تبدیل شدن به یک تایپیست سریع بدین معنا است که می‌توانید ایده‌های خود را سریع‌تر و به شکلی بهینه‌تر روی کامپیوتر پیاده کنید و در نهایت نیز دیگر نیازی به دوختن چشمان خود به کیبورد به هنگام تایپ نخواهید داشت.

سطح مهارت کنونی خود در تایپ سریع را بسنجید

آموزش تایپ سریع

مهم‌ترین مرحله به هنگام شروع روند آموختن تایپ سریع این است که بدانید اکنون در چه سطحی قرار دارید و چه تعداد کلمه به ازای هر دقیقه (یا به اختصار WPM) تایپ می‌کنید. اگر همین حالا می‌دانید که هر دقیقه قادر به تایپ چند کلمه هستید، می‌توانید از این بخش عبور کرده و به سراغ بخش بعدی بروید، اما اگر نمی‌دانید، به مطالعه ادامه دهید.

WPM به ۵ سطح کلی تقسیم می‌شود و در هر یک از این سطوح باشید، باید فرآیند متفاوتی را برای دستیابی به سطح بعدی دنبال کنید. آموختن اینکه باید چطور تمرین کرد و این تمرین‌ها دقیقا چه تاثیری بر مهارت شما خواهند گذاشت، راز پشت دستیابی به نرخ WPM بالاتر است.

۲۰ الی ۵۰ کلمه در هر دقیقه

برای اینکه درکی بهتر از شرایط داشته باشید، باید بگوییم که مردم سراسر جهان به صورت میانگین سرعتی معادل ۴۰ WPM (یا ۴۰ کلمه در هر دقیقه) دارند. هرکسی که در این سطح دسته‌بندی می‌شود، به احتمال فراوان هنگام تایپ به کیبورد خود چشم می‌دوزد و ضمنا از تمام انگشتان دو دست خود استفاده نمی‌کند. اگر در این سطح قرار دارید، برای بهبود مهارت‌های خود باید به خوبی با چیدمان دکمه‌های کیبورد آشنا شوید و تایپ کردن بدون نگاه به کیبورد را در اولویت قرار دهید.

چطور به سطح بعدی برویم؟ تایپ کردن بدون نگاه به کیبورد، مهارتی ضروری است و پیش از اینکه انتظار دستیابی به سطح بعدی WPM را داشته باشید، باید آن را به خوبی بیاموزید.

۵۱ الی ۷۰ کلمه در هر دقیقه

۷۰ کلمه در هر دقیقه، میانگین سرعت تایپ تایپیست‌های حرفه‌ای است. در این سطح از WPM، سرعت و دقت اهمیتی بیشتری از هرچیز دیگر پیدا می‌کنند. حالا که آنقدر با کیبورد خود راحت شده‌اید که نیازی به نگاه کردن به آن ندارید، گام بعدی این است که سرعت تایپ را حتی از این هم بالاتر ببرید. برای این کار می‌توانید تایپ سریع کلمات واحد را به صورت مجزا تمرین کنید.

چطور به سطح بعدی برویم؟ برای بهبود مهارت‌های خود در این سطح، به فکر تایپ کردن جملات کامل نباشید و در عوض سعی کنید یک کلمه را به سریع‌ترین شکل ممکن تایپ کنید. کیبورد را در ذهن خود مجسم کرده و انگشتان خود را به گونه‌ای تمرین دهید که بتوانند حروف را فورا و یکی پس از دیگری تایپ کرده و کلمه‌ای کامل را شکل دهند. در فواصل میان تایپ هر کلمه، می‌توانید برای یک ثانیه مکث کنید تا قادر به تمرکز روی دکمه‌هایی باشید که باید برای تایپ کلمه بعدی و به شکلی سریع بفشارید.

آموزش تایپ سریع

۷۱ الی ۹۰ کلمه در هر دقیقه

اگر می‌توانید با این سرعت تایپ کنید، باید به شما تبریک بگوییم. شما می‌توانید سریع‌تر از اکثر مردم جهان تایپ کنید. برای افزایش سرعت تایپ در این سطح، لازم است به این درک برسید که چطور می‌توان به هنگام تمرین، به شکلی متفاوت از دیگران مطالعه و فکر کرد. به صورت معمول، مردم یک کلمه را می‌خوانند، آن را تایپ می‌کنند و به سراغ کلمه بعدی می‌روند. تایپیست‌هایی که نزدیک به ۱۰۰ کلمه در هر دقیقه تایپ می‌کنند اما همینطور که مشغول به تایپ یک کلمه هستند، کلمه بعدی را در ذهن می‌خوانند.

چطور به سطح بعدی برویم؟ اساسا لازم است به این اعتماد به نفس برسید که بتوانید به مطالعه کلمات بعدی ادامه دهید، حتی با اینکه مشغول به تایپ کلمات قبلی هستید. به این ترتیب دیگر خبری از آن مکث کوتاه‌مدت میان کلمات نخواهد بود که دستان شما از کار می‌افتند تا ذهن‌تان بتواند به بررسی این بپردازد که آیا کلمه قبلی به درستی تایپ شده یا خیر. در این سطح، همینطور که به تایپ ادامه می‌دهید باید کلمات بعدی را خوانده باشید و به این اعتماد به نفس برسید که کلمه پیشین نیز به اشتباه تایپ نشده است.

۹۱ الی ۱۱۰ کلمه در هر دقیقه

برای آن دسته از خوانندگان که به این سطح دست یافته‌اند باید گفت که شما در یکی از بالاترین سطوح از تایپ سریع قرار دارید. تایپیست‌ها معمولا وقتی به این سطح می‌رسند، یا عملکرد سریع دارند و دست به خطا می‌زنند، یا کندتر عمل می‌کنند و در عین حال دقیق باقی می‌مانند.

چطور به سطح بعدی برویم؟ برای رسیدن به ۱۱۰ کلمه در هر دقیقه، لازم است یا روی سرعت و یا دقت خود تمرکز مضاعف داشته باشید. اگر تایپیستی سریع هستید اما کماکان دچار خطا می‌شوید، سعی کنید به سرعت متناسب و بالانس‌تر دست یابید که خطای کمتر یا اصلا هیچ خطایی ندارد.

در طرف دیگر، اگر مهارت‌های بیشتری از نظر دقت دارید، باید هرطور که شده به خود فشار آورده و سرعت تایپ را بالاتر ببرید. از اشتباه کردن نترسید. همانطور که در گذر زمان به چنین سطح خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌اید، با تمرین مداوم و کافی می‌توانید سرعت خود را نیز بالاتر ببرید.

۱۱۱ کلمه در هر دقیقه یا بیشتر

تایپیست‌هایی که در این سطح فعالیت می‌کنند عملا هیولاهایی شکست‌ناپذیر به حساب می‌آیند. اگر همین حالا به سرعت ۱۲۰ کلمه در هر دقیقه دست پیدا کرده‌اید، باید واقعا به خودتان افتخار کنید. تایپیست‌هایی که همچنان به دنبال بهبود هرچه بیشتر هستند نیز می‌توانند تنها به روش‌های زیر مهارت‌ بی‌نظیر خود را صیقل دهند:

  • ادامه دادن تمرین و افزایش آهسته اما پیوسته سرعت تایپ
  • سرمایه‌گذاری روی کیبوردی بهتر
  • حصول اطمینان از اینکه حالت بدن و جای‌گیری دستان در حالت ایده‌آل قرار داشته باشد

تایپ کردن با دقت بالا و بدون نگاه کردن به کیبورد، به جای تمرکز بر نحوه تایپ کردن، باعث تمرکز بر متن نوشته می شود. از طرفی سرعت نوشتن با تمرین این نوع نوشتن افزایش بسیار زیادی خواهد داشت.

چطور بدن خود را در وضعیت صحیح قرار دهیم؟

آموزش تایپ سریع

ایجاد فضایی مناسب برای کار و تایپ : برای شروع به کار، لازم است در محیطی راحت، با روشنایی و جریان هوای کافی حضور داشته باشید. هیچوقت درحالی که لپ‌تاپ را روی پای خود قرار داده‌اید تایپ نکنید و در عوض به استفاده از یک میز مناسب بپردازید. راحتی اصلی‌ترین فاکتور برای تایپ سریع در طولانی‌مدت به حساب می‌آید. پیش از اینکه دست به هر کار دیگری بزنید، از راحتی بدن و ذهن خود اطمینان حاصل کنید.

آموزش تایپ سریع

قرار دادن بدن در وضعیت مناسب. هنگام تایپ باید درحالی روی صندلی نشسته باشید که کمرتان کاملا صاف باشد، کف پاها به صورت تحت روی زمین قرار بگیرد و شانه‌ها نیز کاملا صاف باشند. مچ دستان شما باید هم‌سطح با کیبورد باشند تا انگشتان به راحتی هرچه تمام‌تر به دکمه‌ها برسند. هنگام نگاه کردن به نمایشگر کامپیوتر، باید سر خود را تنها اندکی به سمت پایین خم کنید. چشمان شما نیز باید در فاصله ۴۵ الی ۷۰ سانتی‌متری از نمایشگر باشد. برای دستیابی به تمام این موارد لازم است روی یک میز و صندلی خوب سرمایه‌گذاری کنید. اکثر صندلی‌های اداری استاندارد قابل تنظیم نیز هستند. آنقدر به آزمون و خطا بپردازید تا ارتفاع مناسب صندلی و راحت‌ترین شرایط هنگام نشستن را بیابید.

آموزش تایپ سریع

قوز نکنید. بسیار مهم است که اجازه ندهید در گذر زمان، وضعیت مناسبی که برای بدن خود ایجاد کرده‌اید از دست برود. بدن خود را در حالت صحیح نگه دارید تا از کمردرد و درد مچ دستان جلوگیری شود. چنین اتفاق‌هایی می‌توانند سرعت شما را کاهش داده و ریتم را از بین ببرند. اجازه ندهید شانه‌ها و کمرتان شکلی خمیده به خود بگیرند. ریلکس باقی بمانید.

چطور انگشتان خود را در وضعیت صحیح قرار دهیم؟

آموزش تایپ سریع

کیبورد خود را بشناسید. اکثر کیبوردها با ساختاری از راه می‌رسند که QWERTY نام دارد. علت نام‌گذاری این ساختار آن است که حرف‌های موجود در عبارت QWERTY را می‌توان در گوشه بالا سمت چپ کیبورد یافت. برخی کیبوردها هم دکمه‌هایی دیگر در گوشه و کنارها دارند که به وظایف گوناگونی رسیدگی می‌کنند. به تمرین با کیبورد خود بپردازید تا بتوانید محل قرارگیری دکمه‌های متعلق به هر حرف و همینطور علائم سجاوندی را به خاطر بسپارید. برای تبدیل شدن به تایپیستی حرفه‌ای، باید بتوانید محل قرارگیری هر دکمه را بدون نگاه کردن به پایین بیابید.

آموزش تایپ سریع

دستان را در وضعیت مناسب قرار دهید. دستان و انگشتان خود را به همان شکلی که در تصویر می‌بینید روی کیبورد قرار دهید. اجازه دهید انگشتان بعد از فشردن هر دکمه، به محل قرارگیری ابتدایی خود بازگردند. دست خود را با زاویه ۱۴۵ درجه به سمت چپ متمایل کنید. دست چپ خود را نیز با زاویه ۴۵ درجه به سمت راست متمایل کنید. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، دستان شما از مچ به بعد باید اندکی به سمت بالا متمایل باشند تا انگشتان به آرامی روی دکمه‌های ردیف میانی کیبورد بنشینند.

انگشتان شما باید همانطور که در ادامه توضیح می‌دهیم روی دکمه‌های ردیف میانی کیبورد قرار داشته باشند:

  • انگشت اشاره دست چپ شما روی حرف F (ب) قرار گرفته و این کاراکترها را می‌فشارد: F (ب)، C (ز)، V (ر)، G (ل)، T (ف) و 6.
  • انگشت میانی دست چپ شما روی حرف D (ی) قرار گرفته و این کاراکترها را می‌فشارد: D (ی)، R (ق)، X (ط) و ۵.
  • انگشت حلقه دست چپ شما روی حرف S (س) می‌نشیند و این کاراکترها را می‌فشارد: S (س)، Z (ظ)، E (ث)، ۴ و ۳.
  • انگشت کوچک دست چپ شما روی حرف A (ش) می‌نشیند و این کاراکترها را می‌فشارد: A (ش)، W (ص)، Q (ض)، ۱، ۲، Shift ،Caps Lock ،Tab و Ctrl.
  • انگشت اشاره دست راست شما روی حرف J (ت) می‌نشیند و این کاراکتر‌ها را می‌فشارد: U (ع)، J (ت)، N (د)، M (پ، در کیبورد استاندارد فارسی)، H (ا)، Y (غ)، B (ذ)، ۶ و ۷.
  • انگشت میانی دست راست شما روی حرف K می‌نشیند و این کاراکترها را می‌فشارد: K (ن)، I (ه)، 8 و , (و).
  • انگشت حلقه دست راست شما روی حرف L می‌نشیند و این کاراکترها را می‌فشارد: L (م)، O (خ)، نقطه (.) و ۹.
  • انگشت کوچک دست راست شما روی نقطه نقطه ویرگول (; یا ک) می‌نشیند و این کاراکترها را می‌فشارد: نقطه ویرگول (; یا ک)، P (ح)، [ (ج)، ] (چ)، ‘ (گ)، /، \، ۰، -، =، Shift سمت راست، Enter ،Backspace و Ctrl سمت راست.
  • انگشت شست هر دو دست شما نیز روی دکمه Space قرار گرفته و آن را می‌فشارند.
آموزش تایپ سریع

چشمان خود را بسته و کلید‌ها را هنگام فشردن با صدای بلند به خود بگویید. یک راه عالی برای اینکه بتوانید محل قرارگیری دکمه‌ها را بیاموزید و نیازی به نگاه کردن به آن‌ها نداشته باشید این است که مستقیما به نمایشگر خیره شوید. با این کار می‌توانید محل هر دکمه را به خاطر بسپارید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا دیگر نیازی به بلند خواندن حرف دکمه‌ها با خود نداشته باشید.

قواعد بنیادین تایپ سریع

آموزش تایپ سریع

سرعت خود را بسنجید. همانطور که در ابتدا مقاله نیز گفتیم، لازم است سرعت تایپ خود را بسنجید و خوشبختانه به طرق فراوان قادر به چنین کاری خواهید بود. برای مشاهده سرعت تایپ خود، خیلی ساده عبارت «What is My WPM» را در موتور جستجویی مانند گوگل سرچ کرده و برای پشت سر گذاشتن تست سرعت تایپ، به سراغ یکی از لینک‌های ابتدایی بروید. با این کار می‌توانید ذهنیتی کلی راجع به وضعیت مهارت خود به دست آورید.

  • به دست آوردن یک نمره یا بپنچمارک به شما کمک می‌کند که قادر به اندازه‌گیری میزان پیشرفت خود در گذر زمان باشید.
  • گاهی از اوقات نمره شما با واحد WAM (مخفف Words a Minute) به نمایش در می‌آید و شاهد WPM نیستید. اما این دو واحد اندازه‌گیری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
  • به یاد داشته باشید که برای بالا بردن WPM، باید تداوم کار خود را حفظ کنید. تایپ کردن در مقادیر زیاد یا کم می‌تواند تاثیری چشمگیر روی WPM شما داشته باشد. بنابراین مداوما تمرین کنید و برای پایش میزان پیشرفت خود، تست‌های سرعت تایپ را بارها و بارها پشت سر بگذارید.
آموزش تایپ سریع

کار را آرام شروع کنید. تایپ سریع مهارتی است که به شکلی آهسته اما پیوسته به دست می‌آید و تایپ لمسی (به معنای تایپ بدون اینکه به کیبورد نگاه کنید) معمولا سریع‌ترین راه برای تایپ کردن متون خواهد بود. اگر پیش از این هیچوقت تایپ لمسی نکرده‌اید، لازم است مدت زمان بسیار خوبی را صرف این گام کرده و از نگاه کردن به کیبورد بی‌نیاز شوید. اما به محض اینکه مهارت تایپ بدون نگاه کردن به دکمه‌ها را فرا بگیرید، با سرعت به مراتب بیشتری رشد خواهید کرد.

  • تایپ کردن بدین شکل در ابتدا می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناامیدکننده باشد. شاید با این کار احساس بیگانگی کامل کنید، اما با اندکی تمرین و صبوری، پیشرفت خود را به چشم خواهید دید.
  • در صدد محدود کردن حرکات انگشتان خود برآیید تا با بیشترین سرعت ممکن دکمه‌ها را بفشارند.
آموزش تایپ سریع

همین رویه را ادامه داده و به دستان خود نگاه نکنید. عدم نگاه به دستان و تکرار همین رویه، به انگشت شما می‌آموزد که هر دکمه در کدام نقطه از کیبورد قرار گرفته است. اگر نمی‌توانید چشم خود را از روی کیبورد بردارید،  پارچه‌ای نرم و سبک (مثلا یک حوله کوچک) روی دست خود قرار دهید و تایپ کنید.

در ابتدای کار متوجه می‌شوید که سرعتی حتی کمتر از قبل دارید، اما ناامید نشوید. به محض اینکه تایپ لمسی را بیاموزید، به سرعتی به مراتب بالاتر از تکنیک‌های پیشین خود دست خواهید یافت

تمرین‌ها و بهبود تایپ سریع

آموزش تایپ سریع

تمرین، تمرین و باز هم تمرین. بعد از اینکه در قرار دادن دستان و بدن خود در وضعیت صحیح به مرحله استادی رسیدی، تنها راه دستیابی به بهبود، تمرین خواهد بود. هر روز اندکی وقت گذاشته و تایپ لمسی را تمرین کنید تا به سرعت و دقتی بالاتر دست یابید. در گذر زمان، WPM شما پیشرفتی قابل توجه خواهد داشت.

  • در هر روز ده دقیقه از زمان خود را به تایپ بی‌وقفه اختصاص دهید. خیلی زود متوجه خواهید شد که در هر جلسه اشتباهاتی کمتر و کمتر دارید.
آموزش تایپ سریع

تمرین با بازی‌های آنلاین. بی‌شمار وب‌سایت در سراسر اینترنت داریم که بازی‌هایی رایگان در اختیار شما گذاشته و به تمرین تایپ کمک می‌کنند. این بازی‌ها معمولا یک امتیاز مشخص به شما داده و مقدار WPM را ثبت می‌کنند. با استفاده از این بازی‌ها می‌توانید رکوردهای قبلی خود را شکسته و حتی با دیگران رقابت کنید.

تمرین با وب‌سایت‌های تایپ آنلاین. تایپ سریع مهارتی آنقدر مهم است که بی‌شمار وب‌سایت مختلف برای تمرین را شاهد بوده‌ایم. این وب‌سایت‌ها هرکدام رویکرد مخصوص به خود را در پیش گرفته‌اند، اما به صورت کلی به شما اجازه می‌دهند در سه دسته‌بندی مختلف به تمرین تایپ سریع بپردازید:

تایپ خالص (Pure Typing) – این رویه نیازمند استفاده از علائم سجاوندی یا حروف کپیتال (در زبان انگلیسی) نیست. صرفا به تایپ کردن لغات، یکی پس از دیگری مشغول می‌شوید.

تایپ جمله (Sentence Typing) – این سایت‌ها حاوی جملاتی از کتاب‌ها، فیلم‌ها و لیریکس‌ موسیقی‌ها هستند و روی استفاده از علائم سجاوندی و همینطور حروف کپیتال نیز تاکید دارند.

تایپ اصلاح‌کننده (Corrective Typing) – در این رویه می‌توانید کلمات من‌درآوردی که وجود خارجی ندارند را تایپ کنید و به این ترتیب، با تایپ حروف مجزا می‌توانید به بهبود مهارت‌های خود مشغول شوید.

این سه نوع از وب‌سایت‌های تمرین تایپ سریع هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، اما در نهایت همه‌چیز به سلایق شما بازمی‌گردد. اگرچه یادگیری تایپ سریع مهم است، اما وقتی در قالب بازی به آن بپردازید شکلی بسیار آسان‌تر به خود می‌گیرد. همه‌چیز راجع به فشردن دکمه‌ها به شکلی سریع و دقیق است و سپس امتیازی دریافت خواهید کرد که می‌گوید عملکردتان چقدر خوب بوده است.

در پایین به معرفی سه وب‌سایت استانداردی می‌پردازیم که باید حتما به سراغ آن‌ها بروید.

سایت Keybr

اگر از آن دسته‌از تایپیست‌های کندی هستید که هنگام تایپ به کیبورد خود چشم می‌دوزید، قطعا باید کار را با وب‌سایت Keybr (+) آغاز کنید. این وب‌سایت از تایپ اصلاح‌کننده پشتیبانی کرده و به شما در آشنایی با کیبورد، آن هم در سطحی بسیار ابتدایی یاری می‌رساند. Keybr ترکیبی از کلمات بی‌معنی و من‌درآوردی را به نمایش درمی‌آورد و روی حروفی تمرکز می‌کند که تایپ کردن آن‌ها برای شما دشوارتر است.

سایت Monkeytype

وب‌سایت Monkeytype (+) گزینه مورد علاقه ما است. این وب‌سایت تایپ عمدتا روی تایپ خالص تمرکز دارد و بنابراین بدون اینکه نیازی به توجه به علائم سجاوندی یا حروف کپیتال باشد، می‌توانید خیلی ساده به تایپ پیوسته کلمات مشغول شوید. این وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد که زمان یا شمار مشخصی از کلمات را تعیین کنید و سپس دست به کار شوید. پیشنهاد ما این است که به صورت ترکیبی به استفاده از Monkeytype و Keybr بپردازید و آنقدر این رویه را ادامه دهید تا بدون نگاه کردن به کیبورد تایپ کنید.

سایت Typeracer

در نهایت نوبت به وب‌سایت Typeracer (+) می‌رسد که روی تایپ جمله تمرکز دارد و نه‌تنها اجازه می‌دهد به تایپ جملات معروف کتاب‌ها، موسیقی‌ها یا فیلم‌های سینمایی بپردازید، بلکه امکان رقابت بلادرنگ با دیگر تایپیست‌ها را نیز مهیا کرده است. این وب‌سایتی سرگرم‌کننده است که اجازه می‌دهد دوشادوش دیگر کاربران در سراسر جهان تمرین کرده و سرعت تایپ خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این می‌توانید به تنهایی نیز تمرین کنید یا به رقابت با دوستان خود بپردازید.

آموزش تایپ سریع

تایپ با انشااگر نمی‌دانید باید به تایپ چه چیزی بپردازید، یک تمرین خوب این خواهد بود که به چیزی گوش سپرده و به صورت موازی به تایم کلماتی که می‌شنوید مشغول گردید. در این روش، هیچ محدودیتی از نظر آنچه می‌توان تایپ کرد وجود ندارد و از سوی دیگر می‌توانید به تمرین مولتی‌تسک نیز بپردازید. به هرچیزی که برای شما جالب است گوش بسپارید. کتاب‌های صوتی، سخنرانی‌های آنلاین، برنامه‌های رادیویی و حتی سریال‌های تلویزیونی همگی گزینه‌های عالی به حساب می‌آیند. خلاقیت به خرج دهید و فرآیند تمرین را برای خود سرگرم‌کننده‌تر کنید.

آموزش تایپ سریع

به پایش میزان پیشرفت بپردازید. در گذر زمان بار دیگر مهارت‌های خود را به بوته تست گذاشته و امتیاز WPM خود را در برهه‌های مشخص، مثلا هفتگی، پایش کنید. خیلی سود شاهد روندی رو به رشد خواهید بود. اما روی امتیاز WPM خود وسواس به خرج ندهید و در عوض به این فکر کنید که در گذر زمان چقدر تایپ سریع برای شما آسان‌تر شده و با چه میزان سهولت بیشتر می‌توانید به تایپ کلمات بپردازید.

آموزش تایپ سریع

به سراغ تمرین‌های رسمی بروید. بسیاری از برنامه‌هایی که به صورت تخصصی طراحی شده‌اند می‌توانند به شما در بهبود مهارت‌های تایپ سریع و لمسی کمک کنند. از جمله این موارد می‌توان به کلاس‌های مجازی یا بازی‌هایی اشاره کرد که دقت و سرعت تایپ شما را در محیطی کنترل شده به چالش می‌کشند.

همچنین ببینید

۶۰ هواپیمای جدید وارد کشور شد

رییس سازمان هواپیمایی از افرایش تعداد هواپیماهای فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *