فیلبند ییلاقی بر فراز ابرها

در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین و زیباترین مناطق شمالی ایران را به شما معرفی کنیم.

فیلبند در جنوب مناطق بابل و آمل قرار گرفته و مه تمام اطراف آن را تسخیر کرده و محیطی زیبا و رویایی را به وجود آورده است.این روستا به یکی از قطب‏‌های گردشگری و بام شرقی مازندران معروف شده و ییلاقی‌ترین منطقه این استان به شمار می‌‏رود، زیرا هوا در این منطقه اکثر اوقات خنک است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‏ کند. روستای زیبای فیلبند در چشم‌اندازی زیبا و منطقه ه‏ای پوشیده از مه جا خوش کرده که چشم هر بیننده ‏ای را به خود خیره می‏ کند.

روستاهایی که در شمال کشور قرار دارند، همیشه زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند و اکثر افراد برای رفع خستگی به مناطق شمالی کشور سفر می ‏کنند. روستای مرتفع و ییلاقی فیلبند هم از این قاعده مستثنا نیست و طبیعت‏ دوستان می‏ توانند برای لذت بردن از طبیعت و دوری از دود و دم شهر، به این منطقه خوش آب و هوا که در حوزه مرکزی مازندران و قسمت جنوبی بابل قرار دارد، سری بزنند.
شرایط جوی و آب‌ و هوایی فیلبند اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و گاهی با بارش باران و حتی برف همراه و گاهی غرق در تابش آفتاب است. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدودا ۲۷۰۰ متر است. به دلیل قرار گرفتن این روستا بر فراز ابرها، صحنه‌ای چشم‌ نواز پدیده آمده که در کمتر نقطه‌ای از ایران می‏‌توان مانند آن را یافت.

فیلبند، بام مازندران

نام اصلی و اولیه‌ی روستای فیلبند، «فلبند» بوده که از دو قسمت «فل» و «بند» تشکیل می‌‏شود که قسمت اول (فل) در گویش مازنی به معنای خستگی و (بند) به معنای بند آمدن و نتوانستن است. نام‌گذاری این روستا به دلیل صعب‌‌العبور بودن این روستا و دشواری مسیر آن بوده است.
دلیل معروفیت این روستا به بام مازندران نزدیکی آن به قله‌ اندوار است که تفاوت ارتفاع با دیگر روستاها را برای آن به همراه دارد. در ارتفاعات جنوبی این روستا، امامزاده‌‏ای به چشم می‏‌خورد که به امامزاده قاسم معروف است. سفیدی این بقعه از دور دست پیداست و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری یک تونل در زیر یک سایبان فلزی قرار دارد.
تلاقی مه و ابر با سرسبزی روستا، قدرت پروردگار را به رخ می‏ کشد. این منطقه دارای آب‌ و هوایی بسیار پاک و تمیز و البته خنک و دلچسب است و منطقه‌ای دنج و خلوت اما با گونه‌هاشی متفاوت از پوشش گیاهی و محلی.

دیدنی‌های فیلبند

فیلبند یکی از زیباترین روستاهای مناطق شمال ایران به حساب می‌آید. اغلب طبیعت‌گردان و طبیعت دوستان نام این روستا را با اقیانوس ابر به یاد می‌آورند. علاوه بر روزهای که ابرها این روستا را احاطه می‌کنند، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در روستای فیلبند دیده می‌شود. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری فیلبند را معرفی کرده‌ایم.

چشمه فیلبند

در روستای فیلبند با چشمه‏‌های کوچک و بزرگ زیادی مواجه می‌شویم. در آنجا چشمه‌‏ای به نام لار وجود دارد که دارای املاح معدنی بسیاری است که خاصیت درمانی برای دردهای کلیوی دارد. فلوئور موجود در آب این چشمه، آن را به یکی از آب‌های دارویی و پرخاصیت تبدیل کرده که در محکم کردن استخوان‌‌بندی مردم آنجا نقش بسزایی داشته است. نظیر زلالی و خنکی این چشمه را جایی نمی‌‏توان یافت. اطراف این چشمه سرسبزی و زیبایی خاصی دارد که سوژه دوربین هر عکاسی می‌شود.

روستای سنگچال

در نزدیکی فیلبند جاده‌‏ای وجود دارد که به روستای سنگچال می‌‏رسد. این جاده پر از پیچ‌ و خم‏ است که در فاصله حدوداً ۵ کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به ۷۰۰ متر می‏‌رسد که زیبایی آن را دوچندان می‏‌کند. روستای سنگچال هم دارای مناظر زیبا و خاص است که هر بیننده‌‏ای را به تحسین وا می‌دارد. جاده‌‏ای که از سنگچال به فیلبند منتهی می‌شود، بسیار زیبا و دیدنی است و از دیدن آن‌جا هم نباید غافل شد! برای رفتن به این روستای زیبا و شگفت‌انگیز باید مسیر حدوداً ۲۵ کیلومتری حدفاصل آمل- هراز را طی کنید. بعد از گذر از روستای زیبای سنگچال، با روستای رؤیایی فیلبند روبه‌رو می‏ شوید که به وضوح دیده می‌شود.

آب و هوای فیلبند

در فصل زمستان، فیلبند جای ماندن و زندگی کردن نیست و این تفاوت دمای زیاد یکی از جذابیت‌‌های این منطقه به شمار می‌‌رود. تصور کنید در منطقه‌ای نیمی از سال مردم در آرامش، سرسبزی، هوای عالی و خنک، با انواع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری، در حال زندگی هستند و در نیمه دیگری از سال، همان منطقه به دلیل سرمای طاقت‌ فرسا خالی از سکنه می‌شود. در زمستان راه‌های ارتباطی قطع و برف تمام منطقه را می‌ پوشاند و مردم را مجبور به ترک منطقه می‌‌کند.

بهترین فصل سفر به فیلبند

همان‌طور که گفتیم، فیلبند زمستان‌‏های سرد و طاقت‌ فرسایی دارد و زمستانش کمی دیرتر از دیگر نقاط کشور به پایان می‌رسد. به همین دلیل اگر برای دیدن این منطقه قصد سفر دارید، زمانی بین اردیبهشت تا مهر ماه را انتخاب کنید، تا از تمام زیبایی‌‏های آن لذت ببرید. در دیگر فصول سال هم این روستا زیبایی‌های خود را دارد؛ حتی در زمستان که صحنه پوشیده شدن یکپارچه منطقه در برف تصویری فوق‌العاده را به نمایش می‌‎گذارد. البته در نیمه دوم سال، سرما اجازه لذت بردن از این همه زیبایی و عکس‌‌برداری را به شما نمی‌دهد. در فصل بهار و تابستان بیش از هزار و دویست خانوار در این روستا زندگی می‏‌کنند. روستای فیلبند با آب و هوایی خنک و منطقه‏‌ای سرسبز، در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه برای سفر است. این روستا را حتماً در لیست سفرهای خود قرار دهید و از آب‌ و هوا و طبیعت فوق‌‌العاده‌اش لذت ببرید.

وسایل همراه در سفر به فیلبند

در زمان سفر به فیلبند، حتما لباس گرم با خود همراه داشته باشید. روستای فیلبند به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، آب و هوای کوهستانی دارد. از طرف دیگر وضعیت جوی در فیلبند پایدار نیست و هر لحظه امکان بارندگی وجود دارد. برای کوهنوردی و پیاده‌روی کفش مناسب کوه یا کفش مناسب برای پیاده‌روی طولانی همراه داشته باشید. بادگیر و بارانی فراموش نشود.

در صورتی که تمایل به کمپ کردن دارید، وسایل کامل کمپ را همراه خود بردارید. امکانات موجود در روستای فیلبند محدود است و احتمالا برای تهیه برخی لوازم با مشکل مواجه شوید. با توجه به اینکه دسترسی به اینترنت در برخی نقاط ضعیف هست، پیشنهاد می‌شود نقشه‌های موجود در گوشی همراه خود را دانلود کنید تا دچار در مسیر دچار مشکل نشوید. کوله‌پشتی با وسایل محدود و سبک برای گشت‌وگذار در روستای فیلبند، همراه خود داشته باشید.

صنایع دستی و سوغات فیلبند

علاوه بر ماجراجویی در میان مه و ابر روستای فیلبند، می‌توانید خاطراتی نیز با خود به خانه ببرید. یادگاری‌های که ساخته دست هنرمندان فیلبند است و روزگاری این صنایع از ملزومات زندگی مردم فیلبند محسوب می‌شد. از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی فیلبند می‌توان به مواردی مانند جاجیم، گلیم‌های دست‌بافت، شمد، بافتنی‌های پشمی مناسب هوای کوهستانی فیلبند اشاره کرد. همچنین در کنار صنایع دستی فیلبند می‌توان به سراغ سوغات خوشمزه فیلبند نیز بروید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های فیلبند می‌توان به عسل کوهستان، ازگیل میوه محلی فیلبند و شیرینی‌های محلی اشاره کرد.

غذاهای محلی فیلبند

غذاهای محلی یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین تجربه‌هایست که گردشگران در سفر تجربه می‌کنند. در سفر خود به فیلبند نیز می‌توانید به سراغ غذاهای محلی این روستا بروید. از مهم‌ترین غذاهای محلی فیلبند می‌توان به کدو بره، خورشت آلو، آغوز مسما، باقلا وابیج، آش کدو، مرغ شکم‌پر و بیج بیج اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به فیلبند

برای سفر به فیلبند می‌توانید از مسیر فیروزکوه استفاده کنید. این مسیر برای کسانی از پایتخت و با ماشین شخصی سفر می‌کنند، بسیار مناسب است. اگر ماشین شخصی جزو وسایل نقلیه شما نیست، می‌توانید با اتوبوس‌های آمل به ابتدای مسیر فیلبند بروید و از آنجا با ماشین‌های راهی خود را به فیلبند برسانید. در روزهای که فصل سفر به فیلبند است، از ابتدای جاده به فیلبند مینی‌بوس‌ها و ماشین‌های هستند که مسافران را به فیلبند می‌رسانند.

اجاره ویلا در فیلبند و دسترسی به آن

برای رسیدن به ییلاق فیلبند اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، قبل از رسیدن به شهر آمل باید به دنبال خروجی سنگچال باشید و اگر از سمت آمل راهی فیلبند هستید، حدود بیست و پنج کیلومتر جاده آمل – هراز به دنبال تابلو روستا باشید. بعد از رسیدن به روستای سنگچال نیز، جاده سربالایی را باید تا حدود هشت کیلومتر ادامه دهید.

همچنین ببینید

پارک آبی دلفین استانبول 

پارک آبی دلفین استانبول از جاذبه‌های مهم کشور ترکیه محسوب می‌شود که هر سال، بهار و تابستان، میزبان گردشگران زیادی است. این مجموعه که سرسره‌هایی طولانی دارد، بزرگ‌ترین پارک آبی استانبول نام گرفته است. در این پارک آبی هر ساله، کنسرت‌ها و رویدادهای متعددی برگزار می‌شود. گردشگران می‌توانند لحظاتی بی‌نظیر و فراموش نشدنی را در آن تجربه کنند و عکس‌های زیبایی بگیرند. در ادامه، با این پارک آبی بیشتر آشنا خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *