مصاحبه با علی شیخ‌زاده مشاور کسب و کار و نویسنده

باسلام و آرزوی بهترین‌ها

اگر ممکنه مخاطبان ما خودتون را معرفی کنید؟

من علی شیخ زاده هستم و قبل از هرعنوانی پدر دو دختر هستم که تولدشان برایم پرمسوولیت‌ترین اتفاق را در زندگی رقم زده است. همیشه گفتم که من چهل و چندسال زندگی نکرده‌ام، بلکه صدسال تجربه زیسته دارم که شامل سخت‌ترین کارها و اتفاقات بوده که اگر منصفانه به قضیه نگاه کنم، برایم دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

من به کارهای بسیاری در عمر شغلی خودم پرداخته‌ام و حس میکنم مسیر موفقیت و یادگیری را به خوبی طی کردم.

من دانش‌آموخته رشته مدیریت بازرگانی از دانشکده مدیریت صنعتی نمایندگی شرق هستم و تا مقطع دکترای رشته اقتصاد بازرگانی این جریان را ادامه داده‌ام.

بیش از ۱۵ عنوان کتاب در حوزه کسب و کار و ارتقای فردی نوشته‌ام و در بسیاری از مراکز آموزش عالی تدریس می کنم.

 

می‌توانید در مورد یکی از تجربیات چالش‌برانگیزتان در حوزه کسب و کار توضیح دهید و چگونه این چالش را پشت سر گذاشتید؟

یکی از تجربیات چالش‌برانگیزم در حوزه کسب و کار، برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی در کشور افغانستان بود که با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات سازماندهی، ارتباطات، مجوز و مسایل مالی روبرو شد. با تشکیل یک تیم مجرب و کارآمد، انعطاف پذیری در برابر تغییرات، و تمرکز بر راهکارهای ابتکاری، موفق شدم به موقع و با موفقیت این نمایشگاه را برگزار کنیم. در واقع در زندگی هر آدمی بارها و بارها معجزاتی اتفاق می‌افتد و انسان‌هایی در مسیرش قرار می‌گیرند که موجب موفقیتش می‌شوند. هر انسانی که در مسیر ما قرار می‌‌گیرد در واقع می‌خواهد درسی از زندگی به ما بدهد. این اتفاق و چالش را من در کتاب آنچه در مزارشریف گذشت که یکی از نوشته‌های اخیرم هست، به طور کامل توضیح داده‌ام.

چگونه با شکست‌ها و ناکامی‌ها در مسیر حرفه‌ای خود مقابله کرده‌اید؟

شکست‌ها و ناکامی‌ها جزئی از مسیر موفقیت من بوده و من همیشه سعی کرده‌ام از آنها به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد استفاده کنم. در زمان بروز مشکل طبیعتا هر انسانی ناامید و خسته می‌شود اما ناکامی‌ها و شکست‌ها مقدمه‌ی پیروزی‌ها هستند بنابراین برای بروز آن‌ها متاثر باشیم اما متوقف نباشیم. من با تجدید نظر در راهکارها، انعطاف پذیری، و پشتکار و خواستن عمیق موفقیت، توانستم از شکست‌ها به عنوان گام‌هایی برای پیشرفت و پیروزی استفاده کنم.

 

چه راهکارهایی را برای مدیریت استرس و فشار در محیط کاری پیشنهاد می‌کنید؟

مدیریت استرس در محیط کاری بسیار مهم است. من برای مدیریت استرس از تکنیک‌های مثل تمرینات آرامشی، ورزش، موسیقی‌های آرامبخش و مدیتیشن استفاده می‌کنم. همچنین ایجاد یک ساختار زمانی موثر و اولویت‌بندی وظایف نیز به کاهش استرس کمک می‌کند. وقتی بپذیریم که یک کار در زمان مقرر خودش باید انجام شود و در کنارش به توانمندی خود واقف باشیم، به نظر استرس بی‌معنا خواهد بود. تعهد فراتر از تلاش، استرس می‌سازد و تلاش فراتر از تعهد، بدون شک آرامش و کامیابی می‌سازد.

 

 

چه نقشی برای معلمان و مربیان در رشد و توسعه حرفه‌ای افراد می‌بینید؟

اگر این روزها که خودم معلمی می‌کنم و بخواهم به این پرسش پاسخ دهم باید بگویم که معلمان و مربیان نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه حرفه‌ای افراد دارند. آنها با ارائه راهنمایی، تشویق و انگیزه، به فرد در بهبود مهارت‌ها و دستیابی به اهدافش کمک می‌کنند. در واقع معلمان مدل‌های آزمون شده و نسخه‌های کاربردی را به فراگیران منتقل می‌کنند که آن را در مسیر تحقق اهدافشان، قدرتمندتر می‌کند. معلم اگر منتور باشد به طور قطع، کارآمدتر خواهد بود.

 

 

چگونه توانسته‌اید تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را حفظ کنید؟

برای حفظ تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی، اهمیت اولویت‌بندی و مدیریت زمان را تاکید می‌کنم. همچنین زمان‌هایی برای استراحت و زندگی شخصی خود را مخصوصاً می‌نهم. اگر زندگی خود را به فضای آرام و دل‌انگیزی تبدیل کنیم بدون شک در کار  و زندگی حرفه‌ای موفق خواهید بود.

قسمت اعظم غذای روح در  زندگی شخصی تامین می‌شود.

من در کتاب بازیگر زندگی و تابوشکن به این موارد اشاره‌هایی داشته‌ام.

 

در پایان به مخاطبان ما اگر بخواهید پیامی بدهید چه خواهید گفت؟

برای کشتی‌های بی ناخدا، بادها تصمیم می‌گیرند.

لطفا ناخدای با خدای کشتی زندگی شخصی و حرفه‌ای خود باشید تا فاتح تمام آن چیزهایی باشید که لایقش هستید.

 

همچنین ببینید

کلیه پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۲ لغو شد

روابط عمومی فرودگاههای کشور : طبق اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور ابطال پروازهای فرودگاه‌ مهرآباد تا ساعت ۱۲ امروز تمدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *