پایان کابوس ۱۰ ساله گود برج میلاد/ گود برج میلاد در وضعیت سبز

هشتاد و دومین پویش امید و افتخار شهرداری تهران همراه با اتفاقی خواهد بود که شاید بتوان از آن به عنوان پایان کابوس ۱۰ ساله از گودی پر خطر در کنار اتوبانی مهم و مرکزی پر رفت و آمد یاد کرد. ایمن سازی گود برج میلاد انجام شده و این گود با خروج از وضعیت پر خطر و قرمز گذشته، پس از حدود ۱۰ سال در وضعیت سبز قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، حدود ۲ سال پیش بود که اخباری مبنی بر ترک خوردن برخی از نرده های شیشه ای مجاور برج میلاد در شبکه های اجتماعی منتشر شد و پیش از آن نیز بارها توسط کارشناسان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به خطر گود عمیقی که در مجاورت اتوبان همت و مرکز همایش های برج میلاد قرار دارد هشدار داده بودند و وعده ایمن سازی گود برج میلاد بارها در سال های گذشته مطرح شده بود.
در سال ۱۳۸۷ که فاز اول برج میلاد تهران افتتاح شد. در کنار این برج، در همان زمان قرار بود برج دوقلویی دیگری ساخته شود، اما بعداً این موضوع منتفی و قرار شد که در کنار برج میلاد مرکز تجارت جهانی و هتل ساخته شود. بطوریکه گودبرداری آن آغاز شد، اما بعد از مدتی متوقف و سالیان سال این گود بلاتکلیف ماند.
در حقیقت گود برج میلاد از سال ۹۲ در کنار مرکز همایش و پارکینگ برج ایجاد شده و به دلیل مشکل حقوقی بین شهرداری و شریکش سال‌ها رها شده بود و بر همین اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم از نخستین روزهای شروع کار خود در شورا نسبت به پیگیری ایمن سازی این برج تذکراتی مطرح کردند.

این گود از سال ۹۴ جزو گودهای رها شده محسوب می‌شد و البته در چند مرحله پایدارسازی برای آن انجام شد. در دوره جدید مدیریت شهری نیز بر اساس مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی کشور تعیین تکلیف شد و کار به شهرداری تهران واگذار شد که در این راستا شهرداری هم شورای راهبردی در این زمینه تشکیل داد و کل مالکیت گود برج میلاد به شهرداری تهران بازگشت داده شد.
در گزارشی که سال گذشته برای ایمن سازی گود برج میلاد و راهکارهای کاهش خطرات در شورای اسلامی شهر تهران تهیه شده بود سه روش برای پایدار سازی گود پیشنهاد شد که پیشنهاد تیم کارشناس روش سوم بود. نخستین روش جهت مهار حرکت جانبی دیواره‌های گود استفاده از خاکریزی به ارتفاع معادل ارتفاع گود و شیب حدود ۱.۲ بود، به‌طوری‌که خاک در لایه‌های حداکثر ۳۰ سانتیمتری پخش و تسطیح شده، تا تراکم حداقل ۹۵ درصد کوبیده شود.
گزینه دوم (سازه موقت)بود، به طوریکه اجرای سازه نگهبان در پشت دیواره گود باشد و سومین راهکار ایجاد سازه دائمی است. پیشنهاد این گزارش ساخت بخشی از سازه برج‌های تجاری است . به‌ عنوان یک روش درازمدت، می‌توان جهت پایدارسازی دیواره‌های خاک مسلح از داخل گودبرداری، از یک سازه دائمی بتنی چند طبقه استفاده کرد. بدین منظور بخشی از سازه اصلی در این مرحله اجرا و دیواره گود به کمک آن مهار می‌شود و نهایتا حین اجرای سازه اصلی، این ساختمان به سازه اصلی الحاق می شود. بدین منظور می‌توان در کنار گود یک ساختمان دو یا سه دهانه بتنی، به ارتفاع گرد موجود یا کمی کمتر از آن (۶ یا ۷ طبقه)، روی شمع‌های درجاریز اجرا  کرد به‌طوری‌که نیروهای جانبی استاتیکی و دینامیکی ناشی از دیواره قائم خاک و سربار سازه موجود در بالای گودبرداری را از طریق دیوارهای برشی که به فاصله حدودا ۶ متر از یکدیگر احداث می‌شوند به خاک پای دیوار منتقل نمود.
این ساختمان یک سازه دائمی خود ایستا و ترجیحا بتنی خواهد بود که علاوه بر توانایی تحمل آثار ثقلی و لرزه‌ای خود، توان مهار دائمی نیروهای جانبی منتج از دیوار را هم خواهد داشت.
سیدمحمد آقامیری ، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص آخرین تصمیم‌گیری برای ایمنی گود برج میلاد عنوان می‌کند: گود برج میلاد هر ماه وضعیت آن پایش می‌شود؛ اما از سوی مسئولان این حوزه اعلام شد دیگر تضمین نمی‌کنیم بیش از شش ماه یا یک سال بعد این وضعیت ایمن پایدار بماند. لذا تصمیم گرفتیم در درجه اول بلافاصله معاونت عمران و شهرسازی شهرداری برای ایمن‌سازی این گود وارد عمل شود و با طرح‌هایی که دارند آنجا را ایمن‌سازی کنند و برای دیواره‌ها شبکه ایجاد کنند تا این شبکه‌ها بعداً در سازه اصلی به کار رود.
به گزارش ایسنا، همین بحرانی بودن وضعیت این گود که سالن همایش‌های برج را تهدید می‌کرد باعث شد کار به سرعت در انتهای سال گذشته آغاز شود.

در تشریح روند ایمن سازی گود برج میلاد عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی سابق شهرداری تهران نیز گفته بود: برداشت‌هایی را ما از گود انجام دادیم و مشاهده کردیم از رأس گود تحرکات غیرطبیعی رخ داده است که بلافاصله وارد شدیم و به سازه نگهبان رسیدیم. چند روش مطرح بود. یکی اینکه داخل گود خاک ریخته شود تا ارتفاع آن افزایش پیدا کند و به جداره گود تکیه بدهیم که حرکت نکند. دیگر اینکه سازه‌های نگهبان زده شود که سازه‌ها موقت است و سوم اینکه سازه‌ای بسازیم که بعداً هم مورد استفاده قرار گیرد که با تدبیر شهردار تهران سومین مورد به نتیجه رسید.
وی ادامه می دهد: می‌توان در فاز ۲از این بخش به‌عنوان پارکینگ یا سایر خدمات استفاده کرد ولی در حال حاضر در فاز یک یا ایمن‌سازی‌ هستیم. تقریبا بناست تا این سازه همسطح پارکینگ سالن همایش‌ها شود. می‌توان زیرساخت‌هایی در آن مجموعه دید که سرمایه‌گذار هم بدان ورود پیدا کند. به‌گونه‌ای عمل کردیم که با طرح‌های آینده برج میلاد حداکثر تطبیق را داده باشیم تا بیت‌المال هدر نرود. تقریبا تا تیرماه فاز اول یا همان ایمن‌سازی‌ انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، حال پس از حدود ۱۰ سال شهرداری تهران خبر از ایمن شدن این گو می دهند و مقرر است امروز (شنبه ۲۷ آبان‌) در قالب هشتاد و دومین شنبه افتخار و امید مراسم ایمن‌سازی گود فاز دوم برج میلاد برگزار شود. عملیات اجرایی پایدارسازی دائمی گود فاز دوم برج میلاد از ابتدای تیرماه سال گذشته آغاز و ظرف مدت ۱۶ ماه به اتمام رسید. در این پروژه ۱۱۱ حلقه شمع به عمق متوسط ۲۵ متر، ۳۵۰۰ تن آرماتور، ۲۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۲۳۴ عدد دیوار حائل بتن مسلح اجرا شده است.
عملیات احداث سازه‌ای که ضمن افزایش ایمنی و پایدارسازی دائمی گود به منظور استفاده به عنوان بخشهای پشتیبانی، پارکینگ و… در طرح سازه اصلی مجاور مرکز همایش‌های بین المللی میلاد کاربرد خواهد داشت، در ۵ طبقه با زیربنای هجده هزار و ۸۰۰ مترمربع و با سازه بتن‌آرمه، سقف دال بتنی و دیوارهای برشی، به اتمام رسیده است.

همچنین ببینید

بازدید رئیس پلیس راهورفراجا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران/لزوم تقلیل سن معافیت معاینه فنی خودرو به ۲ سال

سردار حسینی: استانداردسازی و ارتقاء تجهیزات مراکز معاینه فنی باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *