هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش برف و باران در ایران/ ارتفاع امواج خلیج فارس به ۲.۵ متر می‌رسد

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای نارنجی جداگانه از تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز دوشنبه و افزایش ارتفاع امواج خلیج فارس از عصر یکشنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش ایلنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای روز دوشنبه ۲۹ آبان اعلام کرد که در این روز سامانه بارشی جدیدی در نیمه جنوبی و غرب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان و نیمه غربی استان‌های هرمزگان و کرمان فعال می‌شود.
براساس اعلام سازمان هواشناسی، این سامانه مخاطراتی نظیر رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گرد و خاک، کاهش محسوس دما و بارش برف در نقاط سردسیر و ارتفاعات را در پی دارد.
این سامانه اثرات مخاطره‌آمیزی همچون اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی در جاده های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال و خسارت به ماشین‌آلات و محصولات باغی و زراعی به همراه دارد.
سازمان هواشناسی توصیه کرده است که برای مدیریت مخاطرات حاصل از فعالیت سامانه بارشی جدید، نسبت به عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و آمادگی راهداری برای برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر اقدام شود.
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی جداگانه‌ای از افزایش سرعت وزش باد و بالا رفتن ارتفاع امواج دریا به ۲.۵ متر در خلیج فارس خبر داد. براساس این هشدار، از عصر یکشنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه، بیشینه سرعت وزش باد با جهت جنوب شرقی در برخی مناطق خلیج فارس به  ۳۲ نات معادل ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سبب افزایش ارتفاع موج می‌شود.
این شرایط سبب می‌شود که ارتفاع امواج در نزدیک ساحل به ۲.۵ متر و در فرا ساحل به بیش از ۲.۵ متر برسد. منطقه اثر این مخاطره برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس است و اثرات مخاطره‌آمیزی همچون خطر غرق شدن شناگران و پاره‌شدن تورهای صیادی و اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی را در پی دارد.
این شرایط جوی همچنین خطر خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال در فعالیت‌های سکوهای نفتی را نیز به همراه دارد. بنابراین سازمان هواشناسی توصیه کرده است که برای مواجهه مناسب با این شرایط، نسبت به منع شنا و غواصی و تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی اقدام شود.

همچنین ببینید

تعطیلی شنبه‌ها با تأیید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *