جای کودکان در خانواده است نه مراکز نگهداری /چرا متقاضیان کودکان زیر ۵ سال را خواستارند؟

مدیرکل جدید دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: جای کودک در خانواده است نه مراکز نگهداری؛ البته فرهنگ سازی برای آشنایی خانواده‌ها برای فرزندپذیری کودکان بالای ۵ سال  نیازمند وقت است.

سعید بابایی مدیرکل جدید  دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره این که چرا متقاضیان کودکان زیر ۵ سال را خواستار هستند،‏‏ اظهار کرد: اولین مورد این است که  خانواده‌ها معتقدند می توانند احاطه تربیتی بیشتری بر کودک زیر ۵ سال داشته باشند. هر چند این ذهنیت تا حدودی صحیح است، اما قاطع و کامل نیست، زیرا تمام کودکان با رعایت پروتکل‌های تربیتی قابلیت تغییر و اصلاح را دارند.
او در ادامه تصریح کرد: ضمنا بسیاری از کودکان بالای ۵ سال هستند که بنا به جبر زمانه در شرایط نامناسب قرار گرفته اند، اما دریایی از استعداد و بسیار مستعد هستند. استعدادی که با اندکی توجه از سوی یک خانواده قابلیت شکوفایی دارد. کودکان بالای ۵ سال بیشتر از کودکان زیر ۵ سال تنهایی و نیاز به یک خانواده را درک می‌کنند. کودکی که منتظر آغوش یک پدر و یک مادر است. کودکی که دوست دارد در مدرسه مادرش را به همکلاسی هایش نشان بدهد و… علت دیگر بحث محرمیت است.
بابایی تصریح کرد: معمولا راهکار‌های شرعی ایجاد محرمیت در کودکان زیر ۲ سال فراهم‌تر است به همین سبب بسیاری از متقاضیان به دنبال کودکان شیرخوار هستند. علت سوم رویکرد همچنان برخی خانواده‌ها به پنهان کردن موضوع فرزندخواندگی از اطرافیان خود است. آن‌ها علاقه دارند بحث فرزندخواندگی خود را در بین فامیل و آشنایان آشکار نسازند. به همین سبب علاقمند هستند کودک نوزادی را به فرزندخواندگی بپذیرند و وانمود نمایند کودک زیستی آنان است.
او گفت:البته باید به این نکته توجه داشت فرزندخواندگی کودکان بالای ۵ سال و همچنین کودکان نیازمند درمان در جامعه افزایش یافته است. مهمترین راهکار این است که هر چه سریعتر کودکان زیر ۵ سال وارد خانواده شوند. حالا یا به صورت بازپیوند به خانواده زیستی، یا به صورت ورود به خانواده نسبی یا ورود به فرزندپذیری و در نهایت حتی به صورت موقت در خانواده میزبان. کودک باید از آغوش خانواده برخوردار باشد. جای کودک در خانواده است نه مراکز نگهداری؛ و البته فرهنگ سازی برای آشنایی خانواده‌ها برای فرزندپذیری کودکان بالای ۵ سال  نیازمند وقت است.

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *