وزارت نیرو باید در بلندمدت دکل‌های برق محدوده‌های مسکونی را به زیر زمین منتقل کند

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از ضعف نظارتی وزارت نیرو و جلوگیری نکردن از ساخت‌وساز در حریم دکل‌های برق فشار قوی در طول سال‌های اخیر گفت: این وزارتخانه باید در یک برنامه بلندمدت و با همکاری دستگاه‌های متولی، نسبت به انتقال دکل‌هایی که در محدوده‌های مسکونی واقع شده‌اند و خطوط مربوط به آنها به زیر زمین اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود این که دکل‌های برق فشار قوی از جمله مهمترین زیرساخت‌های شهری هستند که با توجه به نیاز مبرم شهروندان به نیروی برق برای انجام امورات روزمره خود باید به تعداد کافی در داخل و حاشیه شهرها احداث شوند، اما پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که نزدیک بودن بیش از حد به این دکل‌ها و بخصوص قرار گرفتن در مجاورت آنها برای طولانی‌مدت به دلیل امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق ساطع می‌شود، می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای سلامتی انسان‌ها به همراه داشته باشد. به همین دلیل از سال‌های قبل، ضوابط مشخصی برای جلوگیری از ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری در حریم دکل‌های برق فشار قوی وضع شده که متاسفانه در بسیاری از موارد این ضوابط در سطح شهر تهران رعایت نشده است.
البته اخیرا مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفته است که «زمانی که دکل‌های فشار قوی در پایتخت ایجاد شدند، در اطراف آنها ساختمان‌های مسکونی وجود نداشت؛ یعنی دکل‌ها در اطراف تهران یا زمین‌های غیرمسکونی کار گذاشته شدند، اما در گذر زمان، ساختمان‌های مسکونی به حریم این دکل‌ها اضافه شدند. این در حالی است که ساخت‌وساز در حریم دکل‌های برق فشار قوی ممنوع است؛ زیرا خطرات بسیاری به بار می‌آورد. ولی در طول سال‌های گذشته مردم با وجود ممنوعیت‌ها دست به ساخت‌وساز در حریم دکل‌ها زده‌اند. ناگفته نماند آنهایی هم که در این نقاط زمین داشتند، زمین‌هایشان امکان خرید از سوی وزارت نیرو را داشت و دارد.»
رئیس پارلمان شهری شهری پایتخت همچنین تاکید کرده است که «جمع‌آوری دکل‌های برق فشار قوی، هزینه بسیار بالایی برای وزارت نیرو دارد و تنها اقدام موفق و گسترده در جمع‌آوری این دکل‌ها مربوط به زمان احداث طبقه دوم بزرگراه صدر بود که در آن زمان، وزارت نیرو با پول شهرداری، دکل‌های موجود را به زیرزمین منتقل کرد. اما در حال حاضر شهرداری برای نقاط دیگر تهران، توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد و به همین دلیل، مشکل همچنان پابرجاست. ما فشار می‌آوریم که دکل‌ها را جابه‌جا کنند و این موضوع یکی از خواسته‌های شورای شهر است، اما وزارت نیرو اعلام کرده که در حال حاضر امکان جابه‌جایی دکل‌ها یا قراردادن آنها در زیر زمین را ندارد.»
امواج الکترومغناطیسی دکل‌های برق باعث بروز مشکلات خونی و مغزی می‌شود
در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به خطرات فراوانی که وجود دکل‌های برق فشار قوی برای ساکنان واحدهای مسکونی اطراف آنها به همراه دارد و البته مشکلات مالی و فنی موجود بر سر راه شهرداری تهران و وزارت نیرو برای جابه‌جایی این دکل‌ها به خارج از محدوده‌های مسکونی یا انتقال آنها به زیر زمین، در حال حاضر چگونه می‌توان معضل مجاورت برخی شهروندان با دکل‌های برق را رفع کرد و دستگاه‌های مسئول در این زمینه چه اقداماتی را باید انجام دهند؟
پاسخ این پرسش را از «سوده نجفی»، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران جویا شدیم و او نیز به خبرنگار ایلنا گفت: تحقیقات کارشناسان ثابت کرده است که تمام وسایل برقی با ولتاژهای مختلف دارای دو میدان الکتریکی و مغناطیسی هستند که انرژی حاصل از این میدان‌ها بر هر موجود زنده‌ای تاثیر می‌گذارد و هرچقدر ولتاژ بیشتر باشد، میزان تاثیر این وسایل نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل، شکی نیست که قرار گرفتن در کنار دکل‌های برق فشار قوی بخصوص در طولانی‌مدت، تاثیرات مخرب زیادی بر سلامتی انسان‌ها می‌گذارد.
عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: دکل‌های برق فشار قوی که در حال حاضر شاهد وجود آنها در برخی نقاط شهر تهران به‌ویژه در محدوده‌های مسکونی هستیم، امواجی تولید می‌کنند که هم برای انسان‌ها و هم برای محیط‌زیست‌ خطرناک هستند؛ تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند که امواج الکترومغناطیسی ساطع‌شده از این دکل‌ها سبب بروز مشکلات خونی و مغزی برای افرادی می‌شود که در حاشیه آنها زندگی می‌کنند. البته طبیعتا آسیب‌های ناشی از امواج دکل‌ها برای کودکان و نوجوانان بیشتر است و در برخی تحقیقات این موضوع به اثبات رسیده، ولی مطالعاتی در این زمینه که در شهر تهران دقیقا چند نفر، به چه شکل و تا چه حد تحت تاثیر آسیب‌های ناشی از امواج دکل‌های برق هستند، انجام نشده است.
وی افزود: در همین راستا کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به مرکز مطالعات شهری شهرداری ماموریت داده است تا تحقیقات و بررسی‌های لازم درباره اثرات زیان‌بار دکل‌های برق فشار قوی بر شهروندان پایتخت بخصوص ساکنان واحد‌های مسکونی مجاور این دکل‌ها را انجام دهد.
ضعف نظارتی وزارت نیرو در جلوگیری نکردن از انجام ساخت‌وساز در حریم دکل‌ها
نجفی همچنین با انتقاد از ساخت‌وسازهای انجام‌شده در حریم دکل‌های برق فشار قوی در طول سال‌های اخیر گفت: براساس ضوابط قانونی، حریم‌های متفاوتی برای دکل‌های فشار قوی در نظر گرفته می‌شود که در این حریم‌ها براساس میزان ولتاژ دکل، فاصله‌ای که باید از آن رعایت شود، بین حداقل ۳ متر تا حداکثر ۴۰ متر متغیر است؛ به نحوی که هرچقدر ولتاژ یک دکل بیشتر باشد، فاصله‌ای که باید به عنوان حریم با آن رعایت شود نیز افزایش می‌یابد؛ ولی متاسفانه توسعه شهر تهران و افزایش جمعیت آن سبب شده است تا ساخت‌وسازهایی در حریم این دکل‌ها انجام شود که قطعا نه مورد تایید شهرداری است و نه مورد تایید وزارت نیرو.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر این که وزارت نیرو مالک دکل‌ها و خطوط برق است و نباید اجازه می‌داد که در حریم آنها ساخت‌وسازی انجام شود، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد ضعف نظارتی در زمینه جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم دکل‌های برق فشار قوی توسط وزارت نیرو بوده‌ایم. البته در حال حاضر سلامت شهروندان برای ما اولویت زیادی دارد و در همین راستا از این وزارتخانه می‌خواهیم تا نسبت به حفاظت از حریم دکل‌های برق فشار قوی اهتمام بیشتری داشته باشد، چراکه امواج حاصل از این دکل‌ها برای شهروندان خطرناک است و از این به بعد، دیگر نباید هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در حریم دکل‌های برق انجام شود.‌
عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: درباره دکل‌های موجود در سطح شهر تهران که در حریم آنها ساخت‌وساز انجام شده است نیز انتظار می‌رود که وزارت در یک برنامه بلندمدت و با همکاری دستگاه‌های متولی، نسبت به انتقال دکل‌هایی که در محدوده‌های مسکونی واقع شده‌اند و خطوط مربوط به آنها به زیر زمین اقدام کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: معضل وجود دکل‌های برق فشار قوی در محدوده‌ مناطق مسکونی تنها مربوط به پایتخت نیست و در حال حاضر آسیب‌های مشابهی به شهروندان برخی شهرهای دیگر نیز وارد می‌شود که وزارت نیرو باید برای رفع آنها نیز برنامه‌ریزی کند.

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *