موج تحریم‌ها! اقدام همزمان انگلیس، کانادا و آمریکا علیه ایران

در ۴۸ ساعت اخیر موجی از تحریم‌ها در قالب تحریم‌های حقوق‌بشری تا موضوعات منطقه‌ای و… علیه ایران اعمال شد. در‌این‌باره دیروز (شنبه)، آمریکا دو مقام اطلاعاتی ایران را به بهانه «نقض حقوق بشر، توطئه علیه مقام‌های آمریکایی و مخالفان حکومت ایران» تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک)، «مجید دستجانی‌‌فراهانی» و «محمدمهدی خانپور اردستانی» مقام‌های اطلاعاتی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آن‌طور که ایلنا گزارش داده است، این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شد که «فراهانی و اردستانی، افرادی را برای انجام عملیات‌های مختلف در ایالات متحده، ازجمله علیه مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا برای انتقام‌گرفتن از موضوع قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، استخدام کرده‌اند. آنها همچنین افرادی را برای فعالیت‌های نظارتی متمرکز بر اماکن مذهبی، مشاغل و دیگر تأسیسات در ایالات متحده جذب کرده‌اند». کانادا هم دو مقام ایرانی را به علت آنچه دخالت در قتل زهرا کاظمی، عکاس خبری ایرانی-کانادایی عنوان شد، تحریم کرد.

ساعاتی پس از اقدام ایالات متحده و کانادا، انگلیس هم در ادامه اقدام‌های ضد ایرانی خود، پنج مقام‌ ایرانی را به بهانه‌های حقوق‌بشری به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. افراد تحریم‌شده شامل «علی صالحی» دادستان تهران، «مسعود درستی» مدیرعامل متروی تهران، «علیرضا ادیانی» رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی نیروی انتظامی، «علی‌اکبر جاویدان» فرمانده انتظامی هرمزگان و «حسن مفخمی» فرمانده نیروی انتظامی مازندران هستند. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است که در چارچوب این تحریم‌ها، دارایی‌های احتمالی این افراد در انگلیس، آمریکا و کانادا مسدود شده و حق سفر به این کشورها را ندارند.

البته روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا با اتهام حمایت ایران از نیروهای مسلح یمن، از اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهایی خبر داد که مدعی است با فروش کالاهای ایرانی به نیروهای یمنی کمک مالی می‌کردند. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم ۱۳ فرد و نهادی خبر داد که مدعی است «مسئول تأمین مالی نیروهای مسلح یمن از طریق فروش کالاهای ایرانی در شبکه پیچیده‌ای از مراکز تبادل و شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف هستند».

در این بیانیه که در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، با تکرار ادعای مرتبط‌بودن ایران با اقدامات ارتش یمن آمده است که حمایت ایران از حوثی‌ها (انصارالله) باعث حملات بی‌دلیل به زیرساخت‌های غیرنظامی در اسرائیل و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن شده است. این حملات، کشتی‌های آمریکایی مشغول فعالیت در این منطقه را نیز تهدید کرده‌ است.

اینها علاوه بر آن است که دیروز (شنبه) شرکت نزدک برای پرداخت چهار میلیون دلار جریمه برای حل‌وفصل نقض تحریم‌ها علیه ایران، با وزارت خزانه‌داری آمریکا به توافق رسید. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) این وزارتخانه اعلام کرد: تحریم‌ها علیه ایران از طرف یک واحد سابق شرکت بازار بورس نزدک، نقض شده بود. شرکت «نزدک او ام ایکس ارمنیا»، خدماتی برای ایران و بانک ملت ایران فراهم کرده بود. این توافق منعکس‌کننده تشخیص دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است که رفتار نزدک، نقض فاحش نبوده و به صورت داوطلبانه، خود‌افشاگری کرده است.

نزدک که در نیویورک مستقر است، در بیانیه ایمیل‌شده‌ای اعلام کرد: این توافق، عوامل خنثی‌کننده از‌جمله افشای داوطلبانه نزدک درباره این تراکنش در سال ۲۰۱۴ و فروش واحد ارمنی این شرکت در سال ۲۰۱۸ را نشان داد. بر ‌اساس گزارش رویترز، نزدک، شرکت بازار بورس ارمنستان را خریداری کرد و پس از آنکه شرکت مالی سوئدی «او ام ایکس ای بی» را در فوریه سال ۲۰۰۸ خریداری کرد، نام آن را به «نزدک او ام ایکس ارمنیا» تغییر داد.

 

همچنین ببینید

استقبال رسمی شهباز شریف از رئیسی در اسلام آباد

نخست‌وزیر پاکستان از سید ابراهیم رئیسی در ابتدای سفر رئیس جمهور به اسلام آباد استقبال رسمی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *