مهد کودک‌های چین

به گزارش ایرنا مهد کودک ها و پیش دبستانی های چین یکی از اصلی ترین مراکز آموزشی این کشور هستند که در آنها به کودکان آموخته می شود چطور باید برای کشورشان یک نمونه و یک خدمتگزار باشند.

آموزش بهینه کودکان در مهد کودک های این کشور یکی از برنامه های مهم تربیتی در سراسر چین محسوب می شود و چون رکن پایه آموزشی چین محسوب می شود تاثیرات زیادی در تمام طول زندگی برای فرد و کل جامعه دارد.

کودکان در چین از سن ۳ تا ۶ سالگی در دوره مهدکودک و پیش از دبستان آموزش می بینند چینی ها اعتقاد دارند که در پایه های ابتدایی، کودک باید کاملا به مهارت های اجتماعی مسلط شود، طوری که وقتی دختری و یا پسری به سن ۱۵ سالگی رسید برای زندگی،  ازدواج و پرورش فرزندانش مشکلی نداشته باشد.

در همین راستا در مهد کودک ها بسیاری از روش های مرسوم زندگی به کودک آموخته می شود و آنها به دلیل آنکه بیشترین اوقات روز را در این موسسات آموزشی سپری می کنند، کودکان در همین دوره با همه مضامین و مفاهیمی که در طول زندگی،  کار و حضور در کشور به آن نیاز دارند، آشنا خواهند شد و هرچه لازم باشد در این دوره فرا خواهند گرفت.

در این میان بزرگترین نقش برعهده معلمان کودکستان ها و کودکان است که تقریبا از ساعت ۸ صبح تا نزدیک به ۱۷ بعد از ظهر با یکدیگر مرتبط و مانوس هستند و بیشترین دوره زمانی ارتباط را با یکدیگر دارند که حتی به مراتب بیشتر از ساعاتی است که کودکان با والدین خود می گذرانند.

در پیش دبستانی های چین، کودکان روزانه با تمرین پذیرایی با چای هنگام صبح، شیوه در دست گرفتن سینی چای و پذیرایی از مهمان و دوستان را یاد می گیرند با این حال این نوع کارها به صورت محدود انجام می شود و کودکان فقط می آموزند و معلمان حق ندارند به عنوان وظیفه چنین کارهایی را از کودکان بخواهند.

کودکان در چین اصولا جایگاهی مانند پادشاه در هر جایی اعم از منزل و خارج از آن را دارند برای همین بسیار تلاش می شود تا مبادا به کودکان در پیش دبستانی ها آسیبی برسد و اگر چنین اتفاقی بیفتد مشکلات زیادی برای معلمان و بخصوص مسئولان این موسسات بوجود می آید.

شیوه احترام گذاشتن به دیگران در هنگام پذیرایی را هم در اینجا آموزش می دهند جالب اینجاست که مربیان با کودکان واقعا کودکی می کنند روزهای خاصی از سال، والدین کودکان به مدرسه دعوت می شوند و بچه ها آداب و مهارت هایی را که یاد گرفته اند در مقابل دیدگان والدین خود اجرا می کنند و مورد تحسین و تشویق خانواده نیز قرار می گیرند.

در برخی موارد هر ماه جلسه ای تمرینی برای کودکان با حضور والدین برگزار می شود و یا اینکه در طول سال دو جلسه برگزار می شود که در آن معلمان آنچه را به کودکان آموخته اند به صورت تمرینی در حضور والدین انجام می دهند.

در کنار موارد یاد شده یکی از کارهای دیگری که یاد می گیرند تقسیم بندی کار، تقسیم غذا در هنگام ظهر و ناهار است کودکان مهدکودکی هم با نظارت مستقیم مربیان خود شیوه تقسیم کردن غذا بین دوستانشان را یاد می گیرند.

دستمال کشیدن میز، صندلی ها و دیوار هم به عنوان تمرین نظافت، توسط شاگردان انجام می شود همچنین بچه ها از همان ابتدا با فرهنگ بازیافت به صورت مستقیم آشنا می شوند در این کشور در برخی مهد کودک ها بچه ها آموزش های نظامی و خدمت سربازی را هم می گذرانند تا به طور کامل نظم و انضباط را آموخته و آماده فرمان پذیری باشند!

کودکان با فرهنگ صحبت کردن با تلفن، شماره گیری تماس های اضطراری و بیان موارد کلیدی در مواقع اضطراری هم آشنا می شوند در کودکستان ها حتی شیوه مراقبت از خود در برابر باران، سرما، گرما و بعضا بلایای طبیعی هم آموزش داده می شود در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی چین حتی شیوه استفاده از دستشویی برای تخلیه ادرار و مدفوع و نظافت دستها هم آموزش داده می شود.

اکثر پدر و مادرها در سراسر دنیا حاضر هستند برای آموزش و تحصیلات فرزندانشان فداکاری کنند در چین بخش بزرگی از درآمد خانواده صرف تحصیل و آموزش فرزند خانواده می شود به دلیل سال ها قانون تک فرزندی در شهرها، فشار زیادی بر روی فرزند خانواده بوده است تا در تحصیلات خود موفق شود این فشار از همان سالهای اولیه کودکی و قبل از حتی ورود به دبستان شروع می شود.

به طور کلی کودکستان ها در چین از جایگاه بسیار مهم و بالای آموزشی برخوردار هستند و برای همین شهریه ای که برای آنها پرداخت می شود به صورت ماهانه حتی از شهریه دانشگاه ها،  مدارس ابتدایی و متوسطه هم ممکن است بالاتر باشد.

در مهد کودک های چین که بتدریج در برخی شهرهای بزرگ مدرن تر هم می شوند آموزش زبان انگلیسی بسیار رایج است به طوری که بسیاری از دانش آموزان مهد کودک ها در این کشور از سه سالگی قادر به گفت و گوهای مقدماتی به زبان انگلیسی هستند در برخی موارد معلمانی تمام وقت برای آموزش این زبان در این موسسات فعالیت می کنند.

مهد کودک ها در طول سال علاوه بر تعطیلات رسمی و دولتی، دو ماه تعطیلی کامل دارند آنها اغلب در ماه های فوریه (تعطیلات عید بهار) و اوت (تعطیلات تابستانی) فعال نیستند اما در برخی موسسات پیش دبستانی این دو ماه نیز کودکانی که شهریه پرداخت کنند می توانند در مهد کودک حضور یابند و معلمانی به صورت ویژه برای این دوره در اختیار آنها گذاشته می شود.

در موسساتی که وضعیت مالی بهتری دارند و شهریه های سنگین تری دریافت می کنند کلاس های هنر، ورزش، بازی گلف، شنا، اسکیت روی یخ های مصنوعی، کاردستی، ریاضی مقدماتی، زبان چینی مقدماتی و بسیاری از دوره های دیگر در نظر گرفته می شود و برقرار است.

کودکستان های چینی به غیر از دولتی ها دارای گرانترین شهریه ها نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر دنیا هستند و در این موسسات به طور متوسط هر ماه برای هر کودک دستکم حدود  ۳۰۰ دلار پرداخت می شود و این رقم برای پیش دبستانی های مختلف تا ۱۲۰۰ دلار در هر ماه نیز افزایش می یابد و در شهرهای بزرگ نظیر پکن و شانگهای پرداخت چنین هزینه های هنگفتی امری بسیار عادی است.

با این حال مهد کودک های چین دارای مشکلاتی نیز هستند، از جمله اینکه معلمانی که در مهدها کار می کنند در بسیاری موارد به دلیل حقوق پایینی که دریافت می کنند و مشغله های زیادی که دارند، نمی توانند از پس همه امور برآیند.

از سوی دیگر شمار زیادی از این افراد دارای مراتب بالای تحصیلی نیستند و یا از شهرها و استان های دیگر به مناطق مختلف مهاجرت کرده اند و ناآشنایی آنها با علوم روز، آگاهی پایین از مسایل روان شناختی کودکان و جوان بودن این معلمان و نبود دوره های کافی آموزشی برای آنها همیشه از دغدغه های بزرگ پیش دبستانی ها بوده است.

دولت چین در سال های اخیر کوشش فراوانی کرده است تا این خلاء ها را پر کند اما به هر صورت به دلیل وسعت کشور، زیاد بودن این موسسات و شمار روزافزون کودکان در مهدهای کودک در کنار کمبود معلم، شاید سال های طولانی لازم باشد تا این کشور بتواند بر این مشکلات فایق آید.

همچنین ببینید

بازدید رئیس پلیس راهور فراجا از محدوده نقاط حادثه خیز در غرب استان تهران و هماهنگی با سازمان راهداری جهت رفع آن نقاط

بازدید رئیس پلیس راهور فراجا از محدوده نقاط حادثه خیز در غرب استان تهران و هماهنگی با سازمان راهداری جهت رفع آن نقاط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *