۱۰ ماده غذایی مفید برای دندان ها

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه با ۱۰ ماده غذایی مفید برای دندان ها آشنا می شویم:

۱-     چای سبز

چای سبز حاوی «پلی‌فنل» به عنوان‌ یک آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از آسیب دندان­ها و ایجاد حفره‌ دهانی و بیماری­‌های لثه­‌ای پیشگیری می­‌کند. چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری­­های ایجدکننده ی بوی بد دهان، جلوگیری می­کند. چای سبز، هم­چنین دارای مقداری فلوراید است که مانع از خراب شدن مینای دندان می­شود.

۲-     شیر و ماست

شیر و ماست بدون مواد شیرین­کننده، برای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته­ پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می­‌کند. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همان­طور که می­‌دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

۳-     پنیر

پنیر با کربوهیدرات پایین، کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این ماده غذایی،PH  دهان را متعادل می­‌کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می­‌کند و با تولید بزاق، باکتری­هایی که باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه می­شود را از بین می ‌برد.

۴-     میوه‌ ها

میوه‌های مختلف مانند سیب، توت­‌فرنگی‌، مرکبات و به ویژه  کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C  است. این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول­ها را محکم نگه می­دارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه‌ سست شده و با مستعد شدن لثه­ها برای پذیرش باکتری، موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می شود.

۵-     سبزی ها
کدو حلوایی، هویج، سیب‌ زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A بوده و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است. علاوه بر این، سبزی ترد، لثه‌ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن­‌ها نیز می­‌شود.

۶-     پیاز
پیاز دارای ترکیب ضد باکتری قوی، به نام گوگرد(سولفور) است. طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است که به صورت خام و پوست کنده استفاده شود.

۷-     آب
با نوشیدن آب، کمک می­کنیم تا لثه­ها مرطوب بماند و مواد غذایی که لای دندان‌ها گیر کرده و تجزیه شده‌ و در نهایت باعث بوی بد دهان شده است، شسته شده و از بین برود.

۸-     کرفس
خوردن کرفس به دلیل بافت این سبزی و نیاز به زیاد جویده شدن، به سلامت دندان­ها کمک می کند. کرفس موجب تولید بزاق بیشتری در دهان می­شود که این سبب از بین رفتن باکتری­های بد دهان می­شود. همچنین کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان­ها می­شود.

۹-     دانه کنجد

دندان­های سالم نتیجه مصرف نان سفید و دانه کنجد، به ویژه برای کودکان است. دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک­های دندانی شده و به ساخت عاج دندان کمک می­کند. دانه کنجد همچین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است، به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شایانی می­کند.

۱۰-    گوشت­های حیوانی

گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوان است. کلسیم با کمک ویتامین D و فسفر موجب تقویت استخوان­ها و دندان­های ما می­شود. این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دندان­های ما کمک می­کند.

همچنین ببینید

منابع طبیعی ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، سردرد، افسردگی، رنگ پریدگی یا زردی پوست، اختلالات ذهنی، درد و التهاب در دهان و زبان را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *