استقبال سرد پوتین و زلنسکی از طرح صلح

به گزارش اکوایران، رهبران آفریقایی با امید به میانجی‌گری در جنگ اوکراین، روز شنبه در سن‌پترزبورگ، با ولادیمیر پوتین دیدار کردند. علی‌رغم نبود تمایل از جانب مسکو و کیف، این هیئت قصد دارد تا طرف‌های درگیری را به میز مذاکره بیاورد.

در دومین سال جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای آفریقایی تحت تأثیر آن، به ویژه افزایش قیمت غلات قرار گرفته‌اند.

به نوشته سی‌ان‌ان،‌ بیانیه دفتر سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، ورود او به سن‌پترزبورگ در کنار رهبران زامبیا، کومور، کنگو برازاویل، مصر، سنگال و اوگاندا را تأیید شد.

در این بیانیه آمده است: «این هیئت به دنبال راهی برای پایان ۱۶ماهه بین اوکراین و روسیه است که باعث تأثیرات اقتصادی ویرانگر، تلفات جانی و بی‌ثباتی جهانی شده است».

روز جمعه، این رهبران برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از کیف بازدید کردند. آنها در ابتدا با حملات هوایی روسیه به کیف مواجه شده و مجبور شدند که در پناهگاه‌ها پناه بگیرند.

این هیئت ابراز نگرانی کرد که قاره آفریقا از این درگیری طولانی‌مدت رنج می‌برد. رامافوسا به زلنسکی تأکید کرد که «باید صلح از طریق مذاکرات برقرار شود». اما زلنسکی تلاش‌ها برای آوردن فوری کیف به میز مذاکره را رد کرد و هرگونه مذاکره با روسیه تا زمانی که نیروهای مسکو از خاک کشورش خارج نشوند را رد کرد.

او در کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست به خبرنگاران گفت: «امروز بارها در این نشست به صراحت گفتم که هرگونه مذاکره با روسیه که اکنون سرزمین ما را اشغال کرده است، به معنای توقف مقطعی جنگ و توقف کوتاه درد و رنج است».

قبلاً دفتر رامافوسا ابتکار صلح را این‌گونه توصیف کرده بود: «برای اولین‌بار، آفریقا برای حل یک درگیری خارج از قاره متحد می‌شود. گروهی از سران کشورهای آفریقایی در مسیر یافتن راهی برای صلح، با هم به این سفر رفتند».

غربی‌ها برخی از کشورهای آفریقایی را به دلیل محکوم‌نکردن مسکو و امتناع از رأی‌دادن به محکومیت روسیه در مجمع‌عمومی سازمان ملل به خاطر حمله به اوکراین، مورد انتقاد قرار دادند.

در همین حال، رامافوزا به صراحت اعلام کرده که در رقابت بین قدرت‌های جهانی طرف کسی را نمی‌گیرد و برای پایان‌دادن به درگیری از طریق مذاکره فشار می‌آورد.

همچنین ببینید

کنایه عجیب و سنگین پدر حسن یزدانی به علیرضا دبیر

پدر حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران در مصاحبه جدید خود کنایه‌ای به علیرضا دبیر زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *