دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتاب‌های درسی به وزارت علوم واگذار شود.

بازنگری سرفصل‌های درسی علوم انسانی باید به وزارت علوم واگذار شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتاب‌های درسی به وزارت علوم واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با استادان علوم انسانی در تالار اندیشه دانشگاه قم، با بیان اینکه تصدی‌گری نظیر بازنگری سرفصل‌های درسی و تألیف کتاب‌های درسی باید به وزارت علوم واگذار شود، در ادامه گفت: برای انجام این دو وظیفه باید از استادان و دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده شود، چون با این شیوه استادان بیشتری در تحول علوم انسانی مشارکت خواهند داشت.
وی با اشاره به تحول در علوم انسانی اظهار کرد: شورای تحول علوم انسانی با تدوین آئین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ایجاد شد. این آئین‌نامه ۸ ماده دارد که ۶ ماده آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به وظائفی که در آئین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۰ وظیفه برای شورای تحول علوم انسانی در نظر گرفته شده است و در ۱۴ سالی که از عمر این شورا می‌گذرد دو وظیفه اصلاح سرفصل‌های درسی و تألیف کتاب‌های درسی بیشتر توجه شده است و انتظار فرهیختگان علوم انسانی این است که اقدامات بیشتری اجرا شود.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رئیس شورای تحول علوم انسانی معتقد است که باید پژوهشگاه تحول علوم انسانی ایجاد شود تا از طریق اعضای هیئت علمی که جذب این پژوهشگاه می‌شود موضوع تحول در علوم انسانی دنبال شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای عالی قرار نگرفته است.استاد خسروپناه با تاکید بر حکمرانی علوم انسانی گفت: تحول علوم انسانی به معنای تعطیل کردن علوم انسانی غربی نیست، چون لازم است برای تحول به این علوم انسانی آشنا و آگاه باشیم، اما باید به این نکته توجه داشت که علوم انسانی غربی، نقلی است، اما باید علوم انسانی تجربی و عقلی را در کشور نهادینه کنیم.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بند‌های آئین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی که مربوط به وظایف این شوراست را بررسی کرد و گفت: برای اجرای بخش‌های مهمی از این وظایف باید تلاش‌های بیشتری شود.استاد خسروپناه با طرح این پرسش در میان استادان که باید چه مدل حکمرانی در علوم انسانی داشته باشیم؟ گفت: استادان می‌توانند در پاسخ به این پرسش به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند تا به راهکار عملیاتی در این زمینه دست یابیم. شورای تحول علوم انسانی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آئین‌نامه مناسبی دارد، استادان می‌توانند پیشنهاد‌های خود را در این زمینه ارائه دهند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید چه راهبردی را در دستور کار قرار دهد تا تحول علوم انسانی به صورت ساختارمند و نه دستوری محقق شود.

همچنین ببینید

عباس محمدیان بر نقش چشمگیر تبلیغات در رشد صنایع فرهنگی و خلاق تاکید کرد

عباس محمدیان: ارتقای سطح کیفی تبلیغات صنایع فرهنگی و صنایع خلاق، تأثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *