بازدید رئیس پلیس راهورفراجا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران/لزوم تقلیل سن معافیت معاینه فنی خودرو به ۲ سال

به گزارش خبرنگار سایت راهور سردار سید تیمور حسینی در حاشیه بازدید از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به مناسبت روز ملی هوای پاک انجام شد، اظهار داشت: حوزه ترافیک یک حوزه استثنایی است و از ابعاد مختلف، فعالیت و کیفیت این سیستم روی زندگی تک تک آدم‌ها تاثیر دارد چرا که مخاطب این حوزه، همه افراد جامعه را در بر می‌گیرد و همه وظیفه دارند که به ارتقاء کیفیت و استاندارد این حوزه کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش خودرو در حوزه ترافیک افزود: در کنار مؤلفه راه و عامل انسانی (که خطای انسانی پذیرفته شده است)، خودرو نقش بسیار مهمی در ارتقاء ایمنی سرنشینان خود دارد و در دو حوزه کاملا مهم یعنی حوزه زیست محیطی و حفظ جان انسان‌ها آثار زیان‌بار خود را نشان داده و خیلی مهم است که در طراحی خودرو، هر دو جنبه دیده شود.

سردار حسینی اضافه کرد: امروز در دنیا نگاه کاملا جامعی به طراحی وسیله نقلیه وجود دارد و روز به روز خودروها با فن‌آوری‌های جدید، حداقل آلایندگی و حداکثر ایمنی تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته اصل بر این است که انسان ممکن است هرلحظه در رانندگی مرتکب خطا شود. پس در طراحی راه و خودرو باید یکسری پیش‌بینی های فنی و ایمنی پیاده سازی شود که بتواند خطای انسان را جبران کند که در مورد راه و جاده اصطلاح راه بخشنده و در مورد خودرو نیز ارتقاء تجهیزات ایمنی خودرو را به کار می‌برند.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به انتظارات از خودروی ایمن پرداخت و اذعان داشت: ما از یک خودرو انتظار داریم که در حوزه ایمنی، دو دسته سامانه را دارا باشد. یک “سامانه فعال” (ترمز ضد قفل، کنترل کشش، هشدار تصادف و…)” که از تصادف جلوگیری کند و دوم “سامانه غیرفعال” مانند (ایمنی اتاق، شاسی، کمربند و…) که درصورت وقوع تصادف، قادر به حفظ جان سرنشینان خودرو باشد.

سردار حسینی در ادامه درخصوص خسارت سنگین تصادفات به کشور بیان داشت: جدا از خسارات معنوی مجروحان و جان‌باختگان حوادث ترافیکی که قابل محاسبه نمی‌باشد، در بحث مادی نیز طبق محاسبات انجام شده خسارتی که سوانح ترافیکی به کشور تحمیل می‌کند حدوداً معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی است، و این جزو مشکلات جدی ما در کشور است.

وی در ادامه در خصوص پروژه مرکز آزمون تصادفات خودرو (crash test) افزود: امیدواریم با توجه جدی همه دستگاه‌های ذیربط، مرکز آزمون تصادفات که پیگیری افتتاح آن از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت می‌پذیرد و نیاز به حمایت همه جانبه‌ی سازمان‌های مرتبط دارد، در نیمه‌ی اول سال آینده افتتاح گردد تا شاهد کاهش جدی خسارت تصادفات به کشور باشیم.

سردار حسینی با اشاره به اهمیت معاینه فنی وسایل نقلیه گفت: استانداردسازی مراکز معاینه فنی و ارتقاء تجهیزات این مراکز نیز از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و از اصحاب رسانه نیز این درخواست را داریم که اطلاع رسانی های لازم را در راستای آگاهی مردم در خصوص پیگیری تعویض دوره‌ای کاتالیست خودرو (هر ۸۰ هزار کیلومتر) باید تعویض گردد که تعویض آن در کاهش ذرات معلق آلاینده‌های هوا تاثیر بسزایی دارد و همچنین کنیستر (که احتمال آتش سوزی، انفجار و هدر رفت سوخت را کاهش می‌دهد) و هر ۲ الی ۳ سال باید تعویض گردد.

وی افزود: معافیت 4 ساله معاینه فنی خودرو پس از تولید به هیچ وجه منطقی نیست و باید سن معافیت معاینه فنی خودروها به 2 سال تقلیل یابد.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه همه ما تکلیف داریم که از تولید داخل حمایت کنیم، افزود: هیچ‌کس مخالف تولید داخلی نیست و همه موظف هستیم از تولید داخلی حمایت کنیم، اما تولید کنندگان داخلی خودرو هم باید در بخش کیفیت و ایمنی خودرو توجه کافی و اهتمام جدی داشته باشند.

سردار حسینی در پایان خاطر نشان کرد: هرچه در حوزه ترافیک و تصادفات هزینه کنیم، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *