بررسی آیفون 14

اپل مانند سال‌های گذشته، گوشی‌های جدید آیفون را در ۴ مدل معرفی کرد. این بار خبری از نسخه مینی نیست و دستگاه جدیدی با نام آیفون 14 پالاس جایگزین دستگاه کوچکتر شده است. با این حال مانند سری قبل، دو برادر بزرگتر یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو ویژگی‌های مهم این سری مانند نمایشگر همیشه روشن، دوربین قدرتمندتر و البته «جزیره پویا» را به یدک می‌کشند.

آیفون ۱۴ پرو مکس در دنیای فعلی آیفون و حتی بازار جهانی موبایل در لیست بهترین گوشی موبایل قرار دارد. بهترین طراحی، بزرگترین و بهترین نمایشگر و بهترین دوربین‌ها از جمله ویژگی‌های قابل توجهی هستند که در ادامه مطلب بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مشخصات عمومی آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو

گوشی‌های سری آیفون ۱۴ در ۱۶ شهریور ماه معرفی شدند و چند هفته‌ای است که وارد بازار ایران نیز شده‌اند. آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس دو گوشی با ابعاد متفاوت هستند و مانند نسل قبل به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند.

در زمان نوشتن این مطلب، اپل به‌تازگی ios16 را نیز معرفی کرده و می‌توان انتظار داشت که مانند سنت دیرینه این شرکت، گوشی‌های جدید نیز تا ۶ نسل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید را دریافت کنند.

قیمت آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایت در مهر ماه حدود ۴۵ و ۵۵ میلیون تومان است. نزدیک‌ترین رقبا این دستگاه شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • گلکسی S22 اولترا: حدود ۴۲ میلیون تومان
  • شیائومی می ۱۱ الترا: ۳۳ میلیون تومان
  • وان پلاس ۱۰ پرو: حدود ۳۰ میلیون تومان
  • گلکسی زد فولد ۴: حدود ۵۰ میلیون تومان
برند دستگاهاپلاپل
مدل دستگاهآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
تاریخ عرضه۲۵ شهریور۲۵ شهریور
وضعیت موجودی در ایرانموجود با گارانتی رسمی
موجود با گارانتی رسمی
سیستم‌عامل در زمان بررسیiOS 16iOS 16
فناوری شبکه ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

طراحی و کیفیت ساخت؛ ظاهر دلنشین سابق

آیفون ۱۴ پرو مکس

مهمترین تغییرات آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس از نظر طراحی، بریدگی کپسولی بالای نمایشگر آن یا همان جزیره پویا (Dynamic Island) است که جای خود را به روزنه قدیمی داده و درباره آن توضیح خواهیم داد و همچنین یک گزینه رنگی بنفش به آن اضافه شده است.

اپل معمولا تغییر چندان زیادی در طراحی و شکل و شمایل گوشی‌های جدید آیفون ارائه نمی‌کند و چند نسل گذشته تقریبا شبیه یکدیگر بوده‌اند. البته اگر برای اولین بار این دستگاه را در دست خود بگیرید، شاید ماژول دوربین پنل پشتی آن نیز کمی بزرگتر از قبل به‌نظر برسد.

آیفون ۱۴ پرو مکس با وزن ۲۴۰ گرمی برای بسیاری سنگین است

آیفون ۱۴ پرو مکس با ابعاد ۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۸۵ میلی‌متر، کمی کوتاه‌تر و باریک‌تر از گوشی قبلی و البته ذره‌ای ضخیم‌تر است. با این حال، زمانی که به گوشی نگاه می‌کنید یا آن را در دست می‌گیرد، هیچ کدام از این موارد قابل توجه نیستند.

همچنین وزن آن (۲۴۰ گرم) نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس نیز تغییری نکرده است. آیفون ۱۴ پرو نیز با ابعاد ۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۹ میلی‌متر و وزن ۲۰۶ گرم فقط کمی از نسل قبلی خود بزرگتر و سنگین‌تر شده است.

از نظر ساخت نیز این دستگاه‌ها نسبت به نسل قبل تغییری نکرده‌اند و همچنان جلو و پنل پشتی آن از جنس شیشه و بدنه آن از جنس فلز ضد زنگ ساخته شده است.

تنها تغییر آیفون ۱۴ نسبت به نسل قبل، وجود روزنه کپسولی بالای نمایشگر است که جایگزین ناچ شده

همانطور که گفتیم مهم‌ترین تغییر در طراحی آیفون ۱۴ پرو همان جزیره پویا است که به شیوه‌ای کاملا جدید و خلاقانه، نوتیفیکیشن‌ها را همراه با انیمیشن‌های خاصی نشان می‌دهد.

دیگر مورد مهم در بررسی آیفون ۱۴۱ پرو مکس و ۱۴ پرو گواهی IP68 است که با وجود آن تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کنند.

از جمله نکات قابل توجه آیفون ۱۴ پرو در زمینه طراحی، وزن بسیار زیاد آن‌ها است. پرچمداران زیر وزن کمتری دارند:

  • هواوی P50 با وزن ۱۸۱ گرم
  • وان پلاس ۱۰ پرو با وزن ۲۰۰ گرم
مشخصاتآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد (میلیمتر)۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۹۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۹
وزن (گرم)۲۰۶۲۴۰
لایه محافظگوریلا گلس
فناوری سپر سرامیکی (پنل جلویی)
گوریلا گلس
فناوری سپر سرامیکی (پنل جلویی)
مقاومت در برابر آبIP68 مقاومت در برابر آب و گرد و خاکIP68 مقاومت در برابر آب و گرد و خاک

نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو؛ عالی و چشمگیر

بررسی گوشی آیفون

آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پور در بخش نمایشگر، جز اندازه هیچ تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند. گوشی‌های آیفون همیشه بهترین نمایشگرها را دارند و گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو هم از این قاعده مستنثنی نیستند.

هر دو گوشی پرچمدار آیفون ۱۴ از نمایشگر OLED با نام تجاری Super Retina XDR بهره می‌برند که در نسخه پرو اندازه آن ۶.۱ اینچ و در نسخه پرو مکس اندازه آن ۶.۷ اینچ است. از دیگر نکات قابل‌توجه نمایشگرهای این دو دستگاه می‌توان به پشتیبانی از استانداردهای HDR10 و Dolby Vision اشاره کرد.

هر دو مدل برای اولین بار به نمایشگر ۱۲۰ هرتز همیشه روشن مجهز شده‌اند

نرخ تازه‌سازی تصویر دستگاه‌ها به حداکثر ۱۲۰ هرتز می‌رسد که این میزان در محتوای ثابت به ۱۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. همچنین نمایشگر دستگاه از قابلیت همیشه روشن نیز پشتیبانی می‌کند که در این شرایط نرخ تازه‌سازی آن تا ۱ هرتز پایین می‌آید تا شارژ آن بدون دلیل تمام نشود. یکی از جدیدترین موارد اضافه شده در سال جاری همین مورد است.

دیگر پیشرفت عمده نمایشگر این دستگاه‌ها، روشنایی است. در بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس‌ مشخص شد که نمایشگر این دو دستگاه در هنگام استفاده منظم از حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند که در شرایط روشن این میزان تا ۲۰۰۰ نیت و در برنامه‌های HDR تا ۱۶۰۰ نیت افزایش پیدا می‌کند.

 رقبای اصلی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس که نمایشگرهای فوق‌العاده‌ای دارند:

  • گلکسی S22 اولترا: نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با قابلیت همیشه روشن
  • گلکسی زد فولد ۴: نمایشگر ۱۲۰ هرتزی
  • پیکسل ۶ پرو: نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با قابلیت همیشه روشن
مشخصاتآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد (اینچ)۶.۱۶.۷
نوع پنلLTPO Super Retina XDR OLEDLTPO Super Retina XDR OLED
رزولوشن (پیکسل)۱۱۷۹ در ۲۵۵۶۱۲۹۰ در ۲۷۹۶
حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۱۲۰ هرتز۱۲۰ هرتز
حداکثر روشنایی (نیت)۲۰۰۰۲۰۰۰

دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو؛ مناسب برای تمام شرایط

گوشی آیفون

بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس را با نگاهی به دوربین‌های آن ادامه می‌دهیم. آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو مکس چهار دوربین یکسان دارند، سه دوربین روی پنل پشتی و یکی در جلو برای عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی.

در حالی که عملکرد آن‌ها کاملا شبیه دو دستگاه آیفون ۱۳ پرو است، اما تمام دوربین‌ها به جز سنسور تله‌فوتو بهبود پیدا کرده‌اند. مشخصات دوربین‌های این دو دستگاه به شرح زیر است:

  • دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.8
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیسکلی با گشودگی دیافراگم f/1.9

بنابراین مهم‌ترین تغییر دوربین‌های سری آیفون ۱۴ پرو، کنار گذاشتن سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و استفاده از یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی است که بدون شک مورد توجه عکاسان قرار می‌گیرد.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس برای عاشقان عکاسی ساخته شده‌اند!

علاوه بر این، دوربین اولتراواید یا فوق‌عریض این دستگاه‌ها نیز اکنون یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی جدید است که تصاویر واضح‌تر با جزئیات بیشتری را می‌گیرد و در زمینه عکس‌های ماکرو نیز عملکرد آن بسیار بهبود پیدا کرده است. دوربین تله‌فوتو شامل هیچ پیشرفتی نشده و همان سنسور دستگاه‌های قبلی است.

دوربین سلفی نیز هرچند همان سنسور سابق است، اما دارای لنز ۲۳ میلی‌متری f/1.9 روشن‌تر بوده و از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. همچنین دوربین جلوی دستگاه از قابلیت OIS نیز پشتیبانی می‌کند که برای طرفداران عکس‌های سلفی می‌تواند بسیار مهم باشد.

علاوه بر این، تمام دوربین‌ها از فیلمبرداری ۶۰ فریم بر ثانیه با وضوح 4K و تثبیت‌کننده سینمایی و محدوده دینامیکی گسترده پشتیبانی می‌کنند.


کیفیت دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو

دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس همانطور که انتظار می‌رفت، عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کنند. مانند نسل قبل، عکس‌های آن جزئیات حل شده عالی را نمایش می‌دهند، هیچ نویزی در عکس‌های آن وجود ندارد و کنتراست آن‌ها نیز فوق‌العاده است. رنگ‌ها نیز مثل همیشه دقیق هستند.

همچنین می‌توان با آیفون ۱۴ پرو عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی RAW بگیرید (و همچنین ۱۲ مگاپیکسلی RAW). این عکس‌ها بهترین نمونه‌های ۴۸ مگاپیکسلی هستند که از دوربین‌های موبایل انتظار دارید. همچنین قدرت تراشه A16 Bionic موجود در دستگاه‌ها نیز کمک می‌کند تا عکس‌های شگفت انگیزی در دسترس شما قرار بگیرد.

عکس‌های با زوم ۳ برابری که توسط دوربین تله‌فوتو گرفته می‌شوند نیز بسیار عالی هستند. عکس‌هایی دقیق و واضح که ظاهری طبیعی و دوست‌داشتنی دارند. رنگ‌ها دقیق، کنتراست بالا و محدوده دینامیکی آن‌ها نیز کافی است. نویز عکس‌ها نیز به‌طرز باورنکردنی کم است. در مجموع هیچ شکایتی نمی‌توان از دوربین تله‌فوتو و عملکرد آن در زوم کرد.

دوربین اولتراواید جدید دستگاه نیز عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌العاده‌ای می‌گیرند که در نوع خود بهترین محسوب می‌شود. نویز عکس‌های این سنسور کم است و رنگ‌ها، کنتراست، محدوده دینامیکی و تمام چیزهای دیگر آن فوق‌العاده است.

دوربین فوق‌عریض همچنین از فوکوس خودکار دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند که برای عکس‌های ماکرو بسیار مفید است. در واقع هنگامی که به سوژه‌ای خیلی نزدیک شده‌اید، دوربین به‌طور خودکار به حالت ماکرو تغییر می‌کند، اما میدان دید مطابق با دوربین اصلی را ارائه می‌کند.

در روز و شب می‌توان عکس‌های بسیار با کیفیتی با آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو گرفت

مانند تمام سنسورهای دیگر، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیسکلی نیز عملکردی خارق‌العاده دارد. عکس‌های این دوربین جزئیات زیاد، وضوح بالا و محدوده دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌کند. دقت رنگ‌های آن نیز مانند سایر دوربین‌ها بسیار خوب است.

اپل امسال قابلیت فوکوس خودکار را نیز به گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو اضافه کرده که کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و سوژه همیشه در فوکوس است.

عملکرد حالت شب دوربین‌های آیفون ۱۴ پرو مانند قبل است و در مکان‌های کم نور به‌طور خودکار فعال می‌شوند. با این حال، در صورت نیاز می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

هنگامی که خالت شب خودکار فعال باشد، دوربین اصلی آیفون ۱۴ و ۱۴ پرو مکس عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرد که نوردهی آن‌ها عالی است و به دلیل استفاده از این حالت، تصاویر کمی روشن‌تر از واقعیت دیده می‌شوند. جزئیات حل شده به اندازه کافی زیادی است و نویز بسیار کمی در عکس‌ها دیده می‌شود.

با خاموش کردن این حالت، تغییر چندان زیادی مشاهده نخواهید کرد و فقط جزئیات و وضوح عکس‌ها به میزان ناچیزی کمتر می‌شود. با این حال، عکس‌ها کمی تاریک‌تر هستند و در مناطق کم نور، مقداری نویز مشاهده خواهید کرد. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که از حالت شب خودکار دستگاه استفاده کنید.

دوربین تله‌فوتو نیز با وجود حالت شب عکس‌های عالی می‌گیرند. جزئیات چشمگیر و وضوح طبیعی از دیگر ویژگی‌های این دسته از تصاویر هستند که نویز آن‌ها نیز بسیار کم است.

حتی با غیرفعال کردن حالت شب نیز دوربین تله‌فوتو عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرد که در آن‌ها جزئیات به اندازه کافی حفظ شده است. آن‌ها کمی تاریک‌تر هستند و همچنین کنتراست و دامنه دینامیکی کمتر و کمی نویز دارند. با این وجود، در هر شرایطی می‌توانند کاربران را راضی نگه دارند.

به همین ترتیب، دوربین فوق‌عریض هم در شب با وجود حالت شب خودکار عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد که از نظر نوردهی، روشنایی، کنتراست، محدوده دینامیکی و اشباع رنگ کاملا قابل قبول هستند.

آیفون ۱۴ پرو مکس بهترین دوربین جهان برای فیلمبرداری را دارد

غیرفعال کردن حالت شب باعث می‌شود تا عکس‌های این دوربین تیره‌تر شود و نویز بیشتری در آن‌ها وجود داشته باشد.

بررسی فیلم‌برداری آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو

آیفون ۱۴ پرو برای فیلمبرداری بهترین گوشی جهان از نظر کارشناسان سایت تخصیی DXOMARK محسوب می‌شود و می‌تواند با هر چهار دوربین خود، ویدیوهای 4K60 ضبط کند.

از نظر کیفیت، دوربین اصلی ویدیوهای فوق‌العاده‌ای را با جزئیات زیاد و بازنمایی طبیعی می‌گیرد. هیچ نویزی در ویدیوها دیده نمی‌شود. محدوده دینامیکی و کنتراست آن‌ها نیز عالی است. رنگ‌ها زنده و واقعی نمایش داده می‌شوند.

تصاویر دوربین واید آیفون ۱۴ پرو مکس (منبع: GAMArena):

بررسی آیفون ۱۴
بررسی آیفون ۱۴

تصاویر دوربین واید آیفون ۱۴ پرو مکس در شب با نایت مود فعال:

بررسی آیفون ۱۴

تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۴ پرو مکس:

بررسی آیفون ۱۴

تصاویر دوربین الترا واید آیفون ۱۴ پرو مکس با نایت مود فعال:

بررسی آیفون ۱۴

تصاویر دوربین سلفی واید آیفون ۱۴ پرو مکس:

بررسی آیفون ۱۴
بررسی آیفون ۱۴

دوربین‌های آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس فوق‌العاده هستند، اما از نظر کارشناسان DXOMARK، دوربین «آنر مجیک۴ Ultimate» عملکرد بهتری دارد.

مشخصاتآیفون ۱۳ پروآیفون ۱۳ پرو مکس
دوربین‌ها۱. عریض
۲. فوق عریض
۳. تله‌فوتو
۴. لایدار سه بعدی
۱. عریض
۲. فوق عریض
۳. تله‌فوتو
۴. لایدار سه بعدی
دوربین اصلیسنسور ۴۸ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر تصویر، فوکوس خودکار لیزری، f/1.8)
سنسور ۴۸ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر تصویر، فوکوس خودکار لیزری، f/1.8)
اندازه سنسور اصلی (اینچ)۱/۱.۲۸۱/۱.۲۸
فوق عریضسنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۰ درجه، f/2.2)
سنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۰ درجه، f/2.2)
اندازه سنسور فوق عریض۱/۲.۵۵۱/۲.۵۵
تله ( زوم ۲ تا ۳ برابر)سنسور ۱۲ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار، لرزشگیر OIS، زوم ۳ برابری اپتیکال، f/2.8)سنسور ۱۲ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار، لرزشگیر OIS، زوم ۳ برابری اپتیکال، f/2.8)
اندازه سنسور تله۱/۳.۵۱/۳.۵
امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)۱۳۹۱۳۹
سنسورهای دیگرلایدارلایدار
امتیاز عکاسی DXOmark۱۴۶۱۴۶
قابلیت‌هافلاش LED دوگانه، HDR
فلاش LED دوگانه، HDR
فیلم‌برداری4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps, 10-bit HDR, Dolby Vision HDR (up to 60fps), ProRes, Cinematic mode (4K@24/30fps), stereo sound rec.4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120/240fps, 10-bit HDR, Dolby Vision HDR (up to 60fps), ProRes, Cinematic mode (4K@24/30fps), stereo sound rec.
امتیاز ویدیو DXOmark۱۴۹۱۴۹
دوربین سلفیسنسور ۱۲ مگاپیکسلی ( f/1.9)
سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ( f/1.9)
اندازه سنسور سلفی (اینچ)۱/۳.۶۱/۳.۶
امتیاز سلفی DXOmark۱۴۵۱۴۵
فیلم‌برداری سلفی4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120fps, gyro-EIS4K@24/25/30/60fps, 1080p@25/30/60/120fps, gyro-EIS

عملکرد پردازنده؛ شاهکار به تمام معنا

گوشی آیفون

تراشه جدید A16 Bionic اپل در قلب دستگاه‌های جدید آیفون ۱۴ پرو قرار دارد. این پردازنده توسط فرآیند ۴ نانومتری TSMC ساخته شده و حاوی ۱۶ میلیارد ترانزیستور است که در تراشه A15 این میزان ۱۵ میلیارد بود.

پردازنده شش هسته‌‌ای A16 Bionic شامل ۲ هسته ۳.۴۶ گیگاهرتزی اورست و ۴ هسته ۲.۰۲ گیگاهرتزی Sawtooth می‌شود که به‌طور کلی ۴۰ درصد از رقبا خود سریع‌تر است. همچنین نسبت پردازنده A15 به اندازه ۲۰ درصد کارآمدتر است.

آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس از نظر پردازنده قدرتمندترین‌ گوشی‌ها در جهان هستند

پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای این تراشه نیز ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بالاتر را ارائه می‌کند. A16 همچنین از یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای بهره می‌برد که قادر به انجام ۱۷ تریلیون عملیات در ثانیه است. واحد پردازش تصویر (ISP) تراشه نیز با قابلیت‌های پیشرفته‌تر عکاسی محاسباتی همراه شده است.

در نهایت، یک موتور نمایشگر کاملا جدید در آن وجود دارد که تنظیم‌های اختصاصی برای کاهش مصرف باتری، امکان نمایش همیشه روشن و همچنین حداکثر روشنایی تا ۲۰۰۰ نیت را برای آیفون ۱۴ پرو فراهم می‌کند.

بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو نشان می‌دهد پرچمداران جدید اپل از نظر عملکرد پردازنده و قدرت یک غول به تمام معنا هستند و با خیالی راحت می‌توانید سنگین‌ترین بازی‌های موبایل و همچنین سنگین‌ترین کارهای ممکن را با آن‌ها انجام دهید.

پیکربندی حافظه؛ فوق‌العاده

اپل دستگاه‌های سری آیفون ۱۴ پرو را با چهار گزینه ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت در دسترس مشتریان قرار داده است. رم دستگاه نیز مانند نسل قبل همچنان ۶ گیگابایت بوده اما این بار با حافظه LPDDR5 جدید مواجه هستیم.

شاید وجود ۶ گیگابایت رم در مقابل برخی پرچمداران اندرویدی که حتی از ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برند محدود به نظر برسد، اما سیستم عامل iOS از برخی ویژگی‌های منحصر به فرد پشتیبانی می‌کند که این امر باعث شده وجود همین حافظه محدود نیز کاملا کافی باشد.

طبق سنت همیشگی، اپل پرچمداران خود را بدون اسلات حافظه راهی بازار کرده است، بنابراین هنگام خرید بهتر است پیکربندی که برای شما معقولانه است را انتخاب کنید.

مشخصاتآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
درگاه حافظهندارد
ندارد
پیکربندی حافظه (گیگابایت)۱۲۸/۶, ۲۵۶/۶, ۵۱۲/۶, ۱۰۲۴/۶
۱۲۸/۶, ۲۵۶/۶, ۵۱۲/۶, ۱۰۲۴/۶
نوع حافظه۶ گیگابایت۶ گیگابایت

باتری؛ بهبودهای جزئی

آیفون ۱۴ پرو مکس

عمر باتری همیشه یکی از ویژگی‌های مورد انتقاد گوشی آیفون بوده است. در مدل‌های جدید، اپل ظرفیت آیفون ۱۴ پرو را کمی افزایش داده، اما ظرفیت باتری آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به نسل قبلی به میزان ناچیزی کمتر شده است. مدل پرو از باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعتی و مدل پرو مکس از باتری ۴۲۳۲ میلی آمپر ساعتی پشتیبانی می‌کند.

در بررسی باتری آیفون ۱۴ پرو امتیاز استقامت ۸۶ ساعت را به دست آورده که همتراز آیفون ۱۳ پرو است. در بخش‌های تماس، ویدیو و استندبای عملکرد باتری دستگاه مشابه بوده اما در هنگام مرور وب کمی بهبود یافته است. آیفون ۱۴ پرو مکس نیز به استقامت باتری ۱۲۱ ساعت دست پیدا کرده است که در این زمینه از نسل قبلی خود حتی با وجود نمایشگر همیشه روشن کاملا بهتر است.

شارژ کامل آیفون ۱۴ پرو مکس حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد

بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس نشان می‌دهد که این گوشی در عرض نیم ساعت تا ۵۰ درصد شارژ می‌شوند و شارژ کامل آن‌ها هم حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

سری آیفون ۱۴ پرو همچنین از شارژ بی سیم ۷.۵ وات با پدهای شارژ معمولی سازگار با Qi پشتیبانی می‌کند اما اپل ترجیح می‌دهد که از لوازم جانبی مگ‌سیف به صورت مغناطیسی استفاده کنید که با حداکثر سرعت ۱۵ وات آیفون‌ها را شارژ می‌کند.

رقبای آیفون ۱۴ پرو مکس با سرعت شارژ بالاتر:

  • گلکسی S22 اولترا: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با سرعت شارژ ۴۵ وات
  • وان پلاس ۱۰ پرو: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با سرعت شارژ ۸۰ وات
مشخصاتآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
ظرفیت (میلی آمپر ساعت)۳۲۰۰۴۲۳۲
توان شارژ (وات)
شارژدهی باتری در پخش ویدیو (ساعت)۱۷:۱۸۲۴:۳۸
شارژدهی باتری در وبگردی (ساعت)۱۹:۵۵۲۳:۲۹
شارژ سریعدارد (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه)
دارد (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه)

امکانات؛ اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۴ پرو مکس

مانند سابق، آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس از اسپیکرهای استریو برخوردار هستند که یکی از آن‌ها در لبه پایین و دیگری در لبه بالایی دستگاه قرار گرفته است. از نظر کیفیت و میزان صدا نیز همه چیز خوب و راضی کننده است و صدای خروجی آن‌ها حجم خوبی دارد و شفاف و بدون نویز است.

پرچمدارهای جدید همچنان فاقد حسگر اثر انگشت هستند و احراز هویت آن‌ها از طریق Face ID انجام می‌شود که در روزنه کپسولی بالای نمایشگر قرار گرفته است. از دیگر امکانات قابل توجه این دستگاه‌ها می‌توان به حسگر NFC، دستیار صوتی سیری و پشتیانی از eSIM اشاره کرد که البته مورد آخر برای کاربران ایرانی کاربردی ندارد.

تمامی مدل‌های جدید آیفون ۱۴ از ویژگی جدیدی به نام Emergency SOS از طریق ماهواره پشتیبانی می‌کنند. با وجود آن گوشی‌ها می‌توانند در شرایط ضروری به صورت ماهواره‌ای پیام‌هایی را برای دیگران ارسال کنند.

مشخصاتآیفون ۱۴ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
جک ۳.۵ میلی‌مترینداردندارد
سنسورهای دیگرفیس ‌آی‌دی، شتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج
فیس ‌آی‌دی، شتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج
رنگ‌هامشکی، نقره‌ای، طلایی، بنفشمشکی، نقره‌ای، طلایی، بنفش
رادیوخیرخیر
GPSبله با dual-band A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSSبله با dual-band A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS
NFCبلهبله
حسگر‌ امنیتیاسکنر چهره Face ID
اسکنر چهره Face ID
شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, hotspotWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, hotspot
USBLightning, USB 2.0Lightning, USB 2.0
بلوتوث5.3, A2DP, LE5.3, A2DP, LE

نمرات آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

گوشی آیفون ۱۴

همانطور که در بخش پردازنده بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس، پرچمداران جدید اپل کاملا قدرتمند هستند، بنابراین در بنچمارک‌ها نیز امتیازات خارق‌العاده‌ای ثبت کرده‌اند.

در آزمون چند هسته‌ای گیک بنچ ۵، آیفون ۱۴ پرو به امتیاز ۵۳۴۶ و آیفون ۱۴ پرو مکس به امتیاز ۵۴۲۳ دست پیدا کرده است و در این زمینه کاملا بی رقیب هستند. در بنچمارک آنتوتو ۹ نیز این دستگاه‌ها به ترتیب امتیازات ۹۶۸۴۱۲ و ۹۵۵۸۸۴ را کسب کرده است.

گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو به تازگی وارد بازار شده‌اند و هنوز در آمازون نمرات زیادی برای آن ثبت نشده است. همچنین این دستگاه‌ها هنوز در فروشگاه‌های داخلی مانند دیجیکالا برای فروش موجود نشده‌اند. در ادامه بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس مزایا و معایب پرچمدار جدید اپل را توضیح خواهیم داد.

مزایا آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو از دید کاربران

بررسی آیفون ۱۴ پرو

پردازنده قدرتمند

اپل هر ساله با عملکرد پردازنده گوشی‌های خود دنیای موبایل را شگفت‌زده می‌کند و از تراشه A16 Bionic نیز می‌توان به عنوان یک غول همه جانبه و واقعی یاد کرد.

نمایشگر فوق العاده

نمایشگر آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس نیز با نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی، وضوح چشم‌گیر و و روشنایی بیشتر از نسل قبل همراه شده تا کاربران را راضی نگه دارد. اضافه شدن قابلیت همیشه روشن نیز نکته قابل توجه دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

دوربین با کیفیت

با دوربین‌های آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس می‌توان در روز و شب با کیفیت‌ترین عکس‌ها و ویدیوها را ثبت کرد.

معایب آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو از دید کاربران

جزیره پویا

هرچند جزیره پویا از جمله ویژگی‌های جدید آیفون ۱۴ پرو محسوب می‌شود که اپل تبلیغ زیادی هم درباره آن کرده، اما ظاهرا تمام طرفداران از آن راضی نیستند و در برخی موارد می‌تواند آزار دهنده باشد.

وزن بسیار زیاد

آیفون ۱۴ پرو ۲۰۶ گرم و آیفون ۱۴ پرو مکس ۲۴۰ گرم وزن دارند. طبیعتا با وجود قاب وزن آن‌ها بیشتر نیز می‌شود. با وجود این شرایط، کار کردن با یک دست می‌تواند برای برخی کاربران سخت باشد.

سرعت شارژ کمتر از رقبا

اپل هر سال باتری گوشی‌های خود را تقویت می‌کند اما همچنان سرعت شارژ و حتی ظرفیت آن‌ها نسبت به میان‌رده‌های اندرویدی نیز بسیار کمتر است.

قیمت بالا آیفون ۱۴ پرو مکس در ایران

تقریبا همه می‌دانیم که گوشی‌های آیفون با قیمت بسیار بالایی در بازار ایران فروخته می‌شوند. آیفون ۱۴ پرو نیز جدیدترین پرچمدار اپل است که با قیمت ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود تا خرید آن برای کاربران ایرانی به یک رویا تبدیل شود.

جمع بندی بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس و ۱۴ پرو

آیفون گوشی

همانطور که در مطلب بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس توضیح دادیم، این دستگاه بهترین آیفونی است که تاکنون اپل ساخته و بهترین نمایشگر، بهترین دوربین، عملکرد، بلندگوها و دوام را به کاربران ارائه می‌کنند. نمایشگر عالی ۱۲۰ هرتز با قابلیت AOD، پردازنده‌ای که هر بازی سنگینی را به شکلی روان اجرا می‌کند و قابلیت‌های نرم‌افزاری اتحصاری همه از مزایا آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس هستند.

اما آیا خرید پرچمدارهای جدید اپل منطقی است؟ اگر کاربر گوشی‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو مکس یا حتی سری ۱۲ پرو هستید، هیچ دلیلی برای ارتقا به این نسل جدید وجود ندارد. اما اگر تازه قصد وارد شدن به اکوسیستم اپل را دارید و بودجه‌تان کفاف می‌دهد، از خرید آیفون ۱۴ پرو مکس پشیمان نمی‌شوید.

همچنین ببینید

موشک کروز سوپرسونیک چیست و چه جایگاهی در ارتقای توان نظامی ایران دارد؟

با رونمایی از موشک کروز سوپرسونیک ساخت داخل در آینده، جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کوچک دارندگان فناوری تولید موشک‌های کروز فراصوت خواهد پیوست؛ باشگاهی که فعلاً تعداد اعضای آن به ۱۰کشور هم نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *