توانمندی سپاه برای شلیک موشک بالستیک از هر نقطه در دریا

صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاورد‌ها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد.

این گزارش به بررسی و معرفی همکاری مشترک نیرو‌های دریایی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص دارد که در ادامه، جزئیات آن را مطالعه می‌کنید.

شلیک موشک‌های بالستیک با برد ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

آخرین روز‌های بهمن ۱۴۰۲ یا یک شگفتانه از سوی

 

نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه بود؛ یک طرح ابتکاری از دو نیروی دریایی و هوافضا.

نیروی دریایی سپاه برای نخستین بار در اقدامی مبتکرانه با همکاری نیروی هوافضای سپاه پاسداران شناور شهید مهدوی را به موشک‌های بالستیک دوربرد خانواده فاتح با برد حداقل ۱۷۰۰ کیلومتری تجهیز کرد.

ناو شهید مهدوی اسفند ماه سال گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی الحاق شد، این ناو یک ناو کاملاً ایرانی، سنگین، چندمنظوره و دوربرد است. این ناو قادر است انواع بالگرد، انواع پهپاد، و شناور‌های موشک‌انداز را حمل کند و درون خود انواع سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را جای داده است.

وزن این ناو بیش از ۲۱۰۰ تن و طول آن ۲۴۰ متر و عرض ۲۷ متر است، این ناو انواع رادار‌های پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناو‌های خاص کشور محسوب می‌شود.

شهید مهدوی

سبزپوشان پاسدار انقلاب اسلامی در این اقدام، موشک‌های بالستیک خانواده فاتح را از روی شناور شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران از منطقه دریای عمان اجرا و موشک‌ها را به هدفی در کویر مرکزی ایران شلیک کردند که این موشک‌ها با ضلع ۲ متری اهدافشان را اصابت قرار دادند.

این موشک‌ها داخل پرتابگر‌های کانتینری روی عرشه شناور شهید مهدوی قرار داشتند؛ بزرگترین مزیت این نوع پرتابگر‌ها اختفای کامل تا لحظه شلیک است. شلیک موشک بالستیک دوربُرد از روی ناو به تنظیمات فنی بسیار دقیق در حوزه‌های هوافضا و کشتی‌سازی نیاز دارد، زیرا آتش انبوه لحظۀ شلیک موشک و ارتعاشات شدید لحظۀ خیزش، نیرو و حرارت قابل‌توجهی به سازۀ ناو وارد می‌کند.

پرتابگر‌های کانتینری

دشمنان گوش به زنگ باشند

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه سپاه پاسداران شبکه اول سیما در این خصوص، گفت: در نیروی دریای سپاه ما چند دستاورد جدید داشتیم؛ اولین مسأله کار مشترک بین نیروی هوافضا و نیروی دریایی سپاه پاسداران بود که با شلیک یک موشک بالستیک دوربرد از روی یک ناو جنگی با موفقیت انجام گرفت و این دستاورد جدید؛ بردِ نفوذ و قدرت دریایی ما را تا هر نقطه دلخواه افزایش داده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین با اشاره به سایر توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: ناو‌های اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آنها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.

ناوگان دریایی سپاه، بالستیک‌زن شد

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از اجرای این طرح یعنی تجهیز ناو‌های اقیانوس‌پیمای خود به موشک‌های بالستیک و آزمایش آن، در یک اقدام ابتکاری دیگر سامانه پدافندی سوم خرداد را نیز بر روی شناور شهید سیاوشی سوار کرده و رسماً پدافند دریاپایه را از این طریق عملیاتی کرد.

تجهیز شناور‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران آن هم از نوع اقیانوس‌پیما یک پیام آشکار به دشمنان به‌خصوص آنهایی که دارای سواحل دریایی هستند نیز، دارد تا با دیدن این تجهیز فکر هرگونه تهاجم به آب و خاک جمهوری اسلامی ایران را از سر خارج کنند.

همچنین ببینید

ادعای جنجالی گروسی درباره ساخت بمب اتمی در ایران !

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *