تاریخچه گوشی موبایل از 1994 تا به امروز

در سال 1994 ، غول فناوری نسبتاً بی رقیب آن زمان ، IBM ، اولین تلفن هوشمند خود که به اسم گوشی هوشمند معروف بود را معرفی و به فروش رساند. امروزه ده ها شرکت که در کشور های مختلف فعالیت می کنند ، دستگاه هایی را تولید می کنند که برای ما حیاتی است. حالا چگونه تلفن ها ، ما را بهتر از خود ما شناختند؟ در این تاریخچه ، ما شما را به سفری در اعماق راه طولانی تلفن همراه می بریم.

در تاریخچه گوشی موبایل ، دیدگاه رایج این است که تلفن های هوشمند ، ریشه در اولین مدل آیفون دارند که اپل در سال 2007 معرفی کرد. اما این اشتباه است. به همین منظور ، قبل از هر چیز ، دانستن اینکه چه چیزی ، تلفن را هوشمند می کند مفید است. دسترسی به اینترنت به تنهایی برای توضیح این تفاوت کافی نیست.

تلفن های هوشمند امروزی از پردازنده هوش مصنوعی که بر اساس کاربری صاحبشان شکل گرفته است استفاده می کنند و می توانند به راحتی اکثر وظایف خود را با هوش مصنوعی پردازنده ها انجام دهند.

سال 1994: اولین عبارت “اسمارت فون” که در تاریخ به گوش می خورد ، IBM Simon است

تاریخچه گوشی موبایل

IBMدر سال 1994 دستگاهی به نام “Simon Personal Communicator” تولید کرد. مثل نامش خشن و زمخت است ، اینطور نیست؟ سیمون به عنوان یک رایانه جیبی با ویژگی های تلفن طراحی شد و در سال 1995 با تعریف “تلفن هوشمند” به دنیا شناخته شد.

قیمت عرضه سیمون 899 دلار بود. طبق تحقیقات ، اگر این دستگاه در اقتصاد امروز به فروش برسد ، حدود 1500 دلار قیمت دارد. بنابراین می تواند جایگزین گران ترین تلفن هوشمند امروز شود. این باعث می شود IBM Simon در واقع گران ترین تلفن هوشمند تاریخ هم باشد.

1999: نمایش بلک بری شروع می شود

در سال هایی که اپل علاقه زیادی به رایانه های شخصی داشت ، استیو جابز از شرکت خود اخراج شد و سامسونگ مشغول تولید ماشین های تجاری بود ، اما بین IBM و BlackBerry رقابت سختی وجود داشت. بلک بری با تولید مدل RIM 850 در سال 1999 کار تولید دستگاه های شخصی را آغاز کرد.

RIM 850 دستگاهی بود که اجازه می داد به ایمیل های شرکتی ، فهرست های دیجیتال ، تقویم ها و ایجاد لیست وظایف ، دسترسی داشته باشید. به نوعی ، این اولین رایانه جیبی شخصی قابل حمل بود که تجربه اینترنت بی سیم را ارائه می داد.

2000: بی دلیل نام هزاره توسعه به آن داده نشده ، با اولین تلفن دوربین دار آشنا شوید

یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک تلفن را هوشمند می کند دوربین است. امروزه ، گروه سنی 18 ساله هرگز در زندگی خود تلفن بدون دوربین ندیده اند. تلفن های دوربین داری که زمانی فقط برای عکس گرفتن بودند ، امروزه به چشم های رباتی در جیب ما تبدیل شده اند.

بر خلاف اکثر اطلاعات غلط ، غول الکترونیکی ژاپنی شارپ ، یک تلفن دوربین دار ناموفق به نام J-SH04 را در سال 2000 تولید و روانه بازار کرد. دلیل ناموفق بودن آن ، خود دستگاه نبود ، مردم آن زمان ایده دوربین در تلفن را قبول نداشتند.

2003: نوکیا 1100 ، پرفروش ترین گوشی کلاسیک در تمام دوران ، عرضه شد

تاریخچه گوشی موبایل

بله ، قرار بود که فقط از گوشی هوشمند صحبت کنیم ، اما نمی توان از فناوری هایی که باعث محبوبیت تلفن های شخصی در تاریخ شده اند چشم پوشی کرد. نوکیا به عنوان شرکتی که در این امر موفق بوده است ممکن است از غول های فعلی شکست بخورد. اما با این وجود ، هنوز هیچ کس نتوانسته موفقیت او را بدست بیاورد. نوکیا 1100 که در سال 2003 عرضه شد ، در رده بندی عمومی به عنوان پرفروش ترین گوشی تاریخ قرار گرفت.

1100 موتور صنعت تلفن را روشن کرد و رقابت را به سطح جدیدی رساند. پس از این مرحله ، هر سازنده برای ارائه محصولات بهتر مبارزه کرد و تولیدکنندگانی که هم چشمان خود را از گذشته بر نداشتند هم نگاهشان رو به جلو بود برنده شدند. جدید و قدیم باید با هم ترکیب شوند ، بسیار کاربردی باشند و مشکلات باید برطرف شوند. بزرگترین پشیمانی نوکیا روش سنتی آن بود.

2007: اولین آیفون توسط رئیس و شرکتی که درس خوبی گرفته بود معرفی شد

در سال 2007 ، اپل iPhone ، یکی از تأثیرگذارترین محصولات فناوری در تاریخ را معرفی کرد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که چیزی بیشتر از یک تلفن معمولی در بدنه نسبتاً کوچک خود ارائه دهد. دوربین آن فقط می توانست عکس بگیرد و این امکان را فراهم کرد که در صفحه نمایش لمسی رنگی خود در اینترنت گشت و گذار کنید. هنوز برای مفهوم شدن نرم افزار زود بود. استیو جابز در هنگام عرضه آیفون گفت: “ما 5 سال جلوتر از صنعت دستگاه های تلفن همراه حرکت کرده ایم” ، واقعاً هم همینطور بود.

ژانویه 2008: فروشگاه App و فروشگاه های تلفن همراه ظهور کردند

لازم بود دنیایی متفاوت برای دسترسی کاربران به خدمات متناسب با اهداف آنها ارائه شود. به همین دلیل ، اپل یک سال پس از اولین مدل آیفون ، App Store را معرفی کرد. این یک انقلاب برای تولیدکنندگان گوشی های هوشمند بود زیرا جایگزین دیگری برای کسب درآمد پیدا شده بود. اپل در ابتدا به توسعه دهندگان مستقل اجازه نداد تا برنامه های خود را منتشر کنند. باز هم ، یک درک متفاوت! اما تحول باید سریعتر انجام می شد.

نوامبر 2008: تولد اندروید ، پرکاربردترین سیستم عامل در 10 سال گذشته ، با HTC Dream

تاریخچه گوشی موبایل

سیستم عامل تلفن همراه گوگل ، اندروید ، در نوامبر 2008 وارد دستگاهی شد که بی سر و صدا به عنوان HTC Dream شناخته شد و در ایالات متحده با نام T-Mobile G1 شناخته می شد. HTC Dream با صفحه لمسی کشویی ، صفحه کلید فیزیکی و حداکثر عملکرد یکی از بهترین دستگاه های آن دوره شد.

آوریل 2011: سقوط تلفن های کلاسیک در تاریخچه گوشی موبایل

مهمترین چیزی که تلفن ها را هوشمند می کند نرم افزار است. در آوریل 2011 ، اندروید به پرکاربردترین سیستم عامل “موبایل” در جهان تبدیل شد. اگرچه 3 سال از زمانی که اپل این قدم را با iOS برداشته بود می گذرد ، اما گوگل با موفقیت این رکورد را ثبت کرده است.

در آن زمان بیش از 36 درصد از دستگاه های تلفن همراه دارای نرم افزار Android بودند. در همین حال ، میزان استفاده از Symbian سیستم عامل نوکیا ، کاهش یافت و نوکیا به جبهه آندورید نزدیک نمی شد. این شرکت در سالهای آینده با مایکروسافت توافقی می کند و بازار اصلی را از دست می دهد که با آن طرز فکر دور از انتظار هم نبود.

آوریل 2011: سلام Siri

Siri ، یکی از بزرگترین تکه های آیفون ، برای اولین بار در سال 2011 منتشر شد ، یادگیری زبان های جدید و استفاده سریع از این برنامه زمان زیادی برد. تنها یک سال بعد ، گوگل Google Now را راه اندازی کرد که ما اکنون آن را به عنوان دستیار صوتی Google می شناسیم.

دسامبر 2011: مایکروسافتی که انگار چیزی به سرش برخورد کرده

تاریخچه گوشی موبایل

مایکروسافت که به پیشرفت روزانه اندروید و iOS از دور می نگریست ، این واقعیت را که همه دستگاه ها اکنون به تلفن همراه تبدیل می شوند را نادیده گرفت و پروژه ویندوز موبایل را که چندان علاقه ای به آن نداشت را متوقف کرد. حالا درک جدیدی به نام Windows Phone به وجود آمده است. سیستم عامل ضروری کامپیوتر آماده رقابت با نسخه موبایل آن است.

ژانویه 2012: پایان غم انگیز سنت گرایی مداوم در تاریخچه تلفن همراه

بلک بری به تولید خود ادامه می دهد و همچنان دستگاه هایی با صفحه کلید فیزیکی تولید می کند. شرکت هایی که می خواهند غول بازار باشند بر اساس خواسته مصرف کنندگان عمل می کنند وآنها مسیر این روندها را تعیین می کنند. اما بلک بری با اصرار و عدم درک کامل عمل می کند و به غیر از آنچه خود می گوید را واقعی نمی داند! در ابتدای سال 2012 ، این شرکت اعلام کرد که بدترین سال خود در تاریخ را پشت سر گذاشته است.

اواخر 2012: غول جدید رقابت بزرگ

سامسونگ پرفروش ترین دستگاه در صنعت تلفن های هوشمند سال 2012 بود. این شرکت با انواع گوشی های هوشمندی که تقریباً در هر جیبی جا می شود ، بازار را زیر و رو کرد. در همان زمان ، اپل استراتژی متفاوتی داشت ، تعداد دستگاه کمتری تولید کرد و فناوری های بسیاری روی آنها اجرا کرد و در رتبه دوم فروشندگان برتر تلفن قرار گرفت. سامسونگ همچنان پیشرو در صنعت گوشی های هوشمند بود. از سوی دیگر ، اپل برای ماندن در مقام دوم با هواوی مبارزه می کرد.

نوامبر 2013: میلیون ها ، میلیاردها ، عجب بازار پر سودی

تاریخچه گوشی موبایل

در سال 2013 ، تعداد گوشی های هوشمند فروخته شده در سراسر جهان از 1 میلیارد دستگاه فراتر رفت. بله ، دقیقاً 1 میلیارد نفر تلفن های هوشمند در جیب خود داشتند ، کارشناسان در مورد این بازار هنوز صحبت خاصی نمی کردند. به لطف فناوری هایی مانند 3G ، خواسته شد تا اطمینان حاصل شود که همه ، در همه جا و همیشه به اینترنت متصل هستند. امروزه هنوز در سراسر جهان دسترسی به اینترنت وجود ندارد ، اما تلفن هوشمند این امکان را دارد.

2015: اعتیاد به تلفن همراه

تحقیقات جهانی می گوید ، کانال های رسانه اجتماعی با استفاده از تلفن های هوشمند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کردند و اعتیاد به فناوری به وجود آمده است. یک علامت روانشناختی به نام Nomophobia (بی گوشی هراسی) ، که از سال 2008 به این نام معروف شده است ، میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است. امروزه تعداد قابل توجهی از کاربران تلفن های هوشمند از این مشکل رنج می برند. فکر کنید اگر تلفن های هوشمند ناگهان ناپدید شوند چه حسی خواهید داشت؟

تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان داد که نزدیک به 80 درصد افراد تحت تأثیر این اعتیاد هستند. این در حالی بود که تلفن های هوشمند بیشتری تولید و به فروش می رسید.

2016: اوکی گوگل

گوگل سالها کار بر روی دستیار صوتی را به پایان رسانده و دستیار خود را به عنوان بخشی از برنامه پیام رسانی Allo معرفی کرده است. این دستیار در نهایت جایگزین برنامه Google Now شد و در نهایت Google Assistant امروزه با بیشترین فناوری تلفیق صدا ، بهترین دستیار صوتی در جهان است.

فوریه 2017: برای اولین بار در تاریخ ، فروش گوشی های هوشمند کاهش یافت

تاریخچه گوشی موبایل

به جرأت می‌توان گفت ، از اولین تلفنی که در سال 1992 و اولین آیفونی که در سال 2077 دیدیم ، این اولین باری بود که فروش گوشی های هوشمند کاهش جزئی داشت. به گفته کارشناسان ، این نشانه این بود که بازار اشباع شده است و مردم خرید تلفن در هر سال را هزینه اضافی می دیدند.

نوامبر 2017: گوگل از مایکروسافت پیشی گرفت

گوگل در میان همه سیستم عامل هایی که در حال رقابت بودند ، از ویندوز مایکروسافت پیشی گرفت. اندروید پرکاربردترین سیستم عامل جهان است. اگرچه سامسونگ سهم بزرگی در این تجارت داشته است ، اما در حال حاضر شرکت هایی دیگیری نیز هستند که میلیون ها دستگاه را با این سیستم عامل تولید و به فروش می رسانند.

نوامبر 2017: اولین تلفن هوشمند با پردازنده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بخشی از نرم افزار است ، اما این نرم افزارها نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند ، پردازنده در دستگاه های تلفن همراه متشکل از میلیون ها ترانزیستور هستند ، آنها از دو قسمت تشکیل شده اند. اولی CPU است که واحد پردازش مرکزی است و دومی GPU هایی هستند که پردازش تصویر را سازماندهی می کنند. هوآوی برای اولین بار در تاریخ گوشی های هوشمند با نام تجاری پردازنده خود Kirin به موفقیت بزرگی دست یافت.

این شرکت یک تراشه پردازشگر موبایل 3 قسمتی با یک واحد پردازنده به نام NPU معرفی کرد که وظیفه خاصی در عملکرد نرم افزارهای هوش مصنوعی دارد. این تراشه ها در سری Mate 10 استفاده شدند و این اولین پردازنده با هوش مصنوعی در تاریخ است. همزمان ، اپل از iPhone X و پردازنده A11 Bionic رونمایی کرد. سپس شاهد پردازنده های قدرتمندی مانند Qualcomm Snapdragon 845 و Samsung Exynos 9810 بودیم. همه پردازنده های تلفن همراه امروزه دارای واحد هوش مصنوعی هستند.

2021: تلفن های تاشو و حسگرهای LiDAR

تاریخچه گوشی موبایل

در دنیای تلفن های هوشمند به رهبری سامسونگ ، اپل، شیائومی و هواوی ، اکنون صدها دستگاه و ده ها تولید کننده وجود دارد. به نظر می رسد چین با مارک های خود بیشتر بازار را در اختیار گرفته است. اکنون ، با دستیارهای صوتی و فناوری های هوش مصنوعی ، تلفن ها ما را بهتر از خودمان می شناسند.

تولیدکنندگان تلفن های هوشمند در حال حاضر گزینه های کمی برای تمایز دارند و سعی می کنند با سرمایه گذاری های سطح بالا به این هدف برسند. پردازنده های تلفن همراه به اندازه یک رایانه قدرت دارند ، صفحه نمایش تاشو و حسگرها و سنسورهای دوربین در قالب رایانه های کوچکی در جیب ما قرار گرفته اند … به نظر شما آینده گوشی های هوشمند چگونه خواهد بود؟ منتظر نظرات شما هستیم …

همچنین ببینید

رونمایی از تاکسی‌های برقی در هفته هوای پاک

رئیس شورای شهر تهران به رونمایی از تاکسی‌های برقی در هفته هوای پاک اشاره کرد و گفت: انتظار داریم تعداد بیشتری از این تاکسی‌ها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

یک نظر

  1. Comment Test

    I care. So, what do you think of her, Han? Don’t underestimate the Force. I don’t know what you’re talking about. I am a member of the Imperial Senate on a diplomatic mission.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *