پایان یک عصر طلایی گوشی‌های طلایی بلک‌ بری

orig

شرکت بلک‌بری که زمانی به دلیل تولید گوشی‌های با طراحی خاص و زیبای خود نزد کاربران بسیار محبوب بود امروز اعلام کرد که ظرف روزهای آینده به پشتیبانی از گوشی‌های کلاسیک و قدیمی خود پایان می‌دهد و این محصولات از این پس با مشکلات جدی در عملکرد روبرو خواهند شد. این گوشی‌های کلاسیک شامل دستگاه‌هایی می‌شود که فاقد سیستم عامل اندروید هستند.

بلک‌بری امروز اعلام کرد که از تاریخ 4 ژانویه سال 2022 میلادی (14 دی‌ماه) به پشتیبانی از گوشی‌های کلاستیک و قدیمی پایان می‌دهد. این گوشی‌ها شامل دستگاه‌هایی می‌شود که به سیستم‌های عامل OS 10 و BlackBerry OS 7.1 و قدیمی‌تر از آن مجهز هستند. به عبارتی دیگر بلک‌بری تصمیم گرفته است که به پشتیبانی از تمامی گوشی‌های هوشمند خود که به سیستم عامل اندروید مجهز نیستند پایان دهد.

بنا به گفته این شرکت از تاریخ 14 دی ماه دیگر گوشی‌های کلاسیک این شرکت نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کاربران خود باشند و با مشکلاتی اساسی روبرو خواهند شد. این شرکت اعلام کرده است که تمامی گوشی‌های آن که به سیستم‌های عامل بالا مجهز هستند پس از این تاریخ نمی‌توانند برای تماس‌های تلفنی، ارسال پیامک، اتصال به شبکه‌های دیتا و اینترنت و حتی تماس با مراکز اورژانس و پلیس مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین انتظار می‌رود پس از این تاریخ کاربران در استفاده از ارتباط Wi-Fi و برنامه‌هایی نظیر BlackBerry World و Desktop manager نیز با مشکلاتی روبرو شوند.

علاوه بر این، کاربران این دستگاه‌ها از این پس نباید انتظار داشته باشند که از سوی شرکت سازنده، بروزرسانی یا بسته نرم افزاری برای آن‌ها منتشر شود. به این ترتیب تمامی باگ‌ها و مشکلات امنیتی موجود در این گوشی‌های هوشمند همچنان در طی سال‌های آینده باقی خواهد ماند. انتظار می‌رفت با پایان رسیدن به پشتیبانی از این گوشی‌های هوشمند همچنان امکان برقراری تماس‌های تلفنی یا ارسال پیامک از سوی کاربران وجود داشته باشد اما به نظر می‌رسد این قابلیت‌های پایه نیز قرار است از دسترس کاربران این دستگاه‌ها خارج شود.

بلک بری پیش از این در ماه سپتامبر سال 2020 میلادی اعلام کرده بود که قصد دارد گوش‌های کلاسیک و مبتنی بر سیستم‌‌های عامل قدیمی خود را در آینده نزدیک و از ماه ژانویه سال 2022 از حالت پشتیبانی خارج کند. بلک‌بری در آن زمان اعلام کرده بود که این پشتیبانی چند ماهه را هم به دلیل تشکر از کاربران و علاقه‌مندان به محصولات خود ادامه می‌دهد.

به این ترتیب پس از ویندوز فون که نتوانست با سیستم‌های عامل اندروید و iOS رقابت نزدیکی داشته باشد اکنون سیستم عامل اختصاصی بلک‌بری نیز برای همیشه بازنشست شد. مطمئناً این دو سیستم عامل می‌توانستند با انتخاب مسیری بهتر برای رشد و ارتقا خود رقابت بهتری را با محصولات اپل و گوگل داشته باشند. بلک‌بری در سال 2019 فروشگاه برنامه اختصاصی خود و همچنین پیام‌رسان محبوب BBM را از دسترس کاربران خارج کردو انتظار می‌رفت که در آینده نزدیک شاهد پایان پشتیبانی از سیستم عامل اختصاصی آن باشیم.

بلک‌بری در سال‌های دور نتوانست پاسخ مناسبی به عرضه انبوه گوشی‌های آیفون و سیستم عامل iOS بدهد. همچنین این شرکت این روزها در تولید گوشی‌های اندرویدی چندان قدرتمند ظاهر نشده است و با مشکلات گوناگونی از نظر فروش آن‌ها روبرو است. تا پیش از عرضه گوشی‌های اندرویدی و آیفون، بلک‌بری یکی از محبوب‌ترین برند‌های گوشی هوشمند در دنیا بود. نوکیا و بلک‌بری در سال‌های گذشته به گوشی‌های با نمایشگر تمام صفحه اعتقادی نداشتند و نتوانستند خود را با نیازهای بازار و انتظارات کاربران هماهنگ کنند.

شرکت کانادایی بلک‌بری در حال حاضر به صورت ویژه بر روی گسترش سیستم عامل QNX خود تمرکز دارد. این سیستم عامل مدرن هم اکنون در بسیاری از محصولات شرکت‌های بزرگی‌ همچون تویوتا، هوندا و Audi مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ببینید

۶۰ هواپیمای جدید وارد کشور شد

رییس سازمان هواپیمایی از افرایش تعداد هواپیماهای فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *