سردرد‌های خطرناک را بشناسید

یک فلوشیپ سردرد گفت: سردرد‌هایی که همراه با علائم سیستمی مانند تب و یا کاهش وزن و علائم نورولوژیک باشد باید جدی گرفته شوند و نیاز به بررسی دارند.

نازنین رحمان دبیر علمی نخستین سمینار آموزش پرستار متخصص سردرد که در روز‌های ۲۴ الی ۲۶ آبان در بیمارستان سینا برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مطرح شدن اخیر رویکرد چند رشته‌ای در برخورد با بیماران، وجود پرستار متخصص سردرد درکلینیک‌های سردرد جهت درمان و پیگیری بیماران ضروری است. همچنین وجود پرستار متخصص سردرد در پشتیبانی بیماران حین بستری به علت سردرد‌های خاص و پس از ترخیص حائز اهمیت بسیاری است.
رحمان با اشاره به شایعترین سردرد‌ها گفت: اغلب مراجعه بیماران به پزشک و مراکز درمانی بابت سردرد‌های تنشی و میگرنی است، گرچه این نوع سردرد‌ها خطرناک نیستند، ولی به شدت آزار دهنده و کلافه کننده هستند.
این متخصص مغز و اعصاب درباره سردرد‌های خطرناک بیان داشت: سردرد‌هایی که همراه با علائم سیستمی مانند تب و یا کاهش وزن، و علائم نورولوژیک باشد باید جدی گرفته شوند و نیاز به بررسی خواهند داشت.
این فلوشیپ سردرد گفت؛ شروع سردرد‌های ناگهانی در زمانی بین ۱ الی ۲ دقیقه و از آن مهم‌تر سردردی که در مدت زمان یک دقیقه به اوج خود می‌رسد که به آن “سردرد رعدآسا” گفته می‌شود، بسیار حائز اهمیت بوده و جزء سردرد‌های خطرناک به شمار می‌آیند.
رحمان ادامه داد: اگر بیماری سال‌ها سابقه سردرد داشته، ولی اخیرا الگوی سردرد در ایشان تغییر کرده و مشابه سردرد‌های قبلی نباشد، و همچنین افراد بالای سن ۵۰ سال که برای اولین بار سردرد را تجربه می‌کنند این درد‌ها را باید جدی بگیرند و حتما نیاز به بررسی و معاینه دقیق خواهند داشت.
وی اضافه کرد: سردرد‌های پوزیشنال یا موقعیت، یعنی فرد در زمان دراز کشیدن سردردش به طور ممتد افزایش پیدا کند و یا بالعکس با نشستن و یا راه رفتن سردرد به طور فزآینده زیاد شود می‌بایست به پزشک مراجعه کند.
رحمان گفت: سردردی که همراه با عطسه و یا سرفه و یا فعالیت‌های فیزیکی تشدید شود حائز اهمیت است و همچنین سردرد‌های که همراه با ورم عصب چشم باشد بسیار مهم است و نیاز مبرم به بررسی و معاینات دقیق دارد.
این متخصص مغز و اعصاب سردرد‌های دوران بارداری و حتی بعداز زایمان را بسیار مهم دانست و افزود: سردردی که به دنبال ضربه به سر پیش بیاد و سردردی که همراه با درد چشمی باشد قطعا خطرناک بود و حتی نیاز به تصویربرداری خواهند داشت.

همچنین ببینید

گرمای زمین بر اثر کاشت درخت در مکان‌های نامناسب بیشتر می‌شود

در برخی موارد، وجود درختان بیشتر باعث می شود که نور خورشید کم تر از سطح زمین منعکس شود و گرمای بیشتری توسط سیاره جذب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *