بهترین توصیه غذایی به سالمندان

به گزارش بهداشت نیوز حمیرا دهقانی یکشنبه ۲۳ بهمن اظهار کرد: بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و افزایش امید به زندگی در نهایت موجب افزایش درصد جمعیت سالمندی شده است و تغذیه مناسب یکی از نکات ضروری برای داشتن زندگی سالم و بانشاط است.

وی بیان کرد: تأکید بر تغذیه مناسب در سنین سالمندی برای ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن هرگز دیر نیست و افراد در سنین بالا بیش از سایر سنین در جست‌وجوی اطلاعات تغذیه‌ای -بهداشتی و نیازمند عدم وابستگی و بهبود کیفیت زندگی خود هستند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: پرداختن به الگوی تغذیه از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت سلامت دوران سالمندی است که در مدیریت بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، استئوپروز (پوکی استخوان) و سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تناسب عملکرد دوران سالمندی، سلامت ذهنی و شناختی، حتی شکستگی‌های شایع استخوانی و سقوط نیز که در سنین سالمندی شایع است اثرگذار است.

دهقانی بابیان اینکه، گرچه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می‌شود اما تغییرات سالمندی از سال‌ها قبل آغاز می‌شود و توجه به تغذیه در این دوران به. دلیل تغییر نیازهای تغذیه‌ای بدن از اهمیــت به سزایی برخوردار است.

وی همچنین بیان کرد: نیاز سالمندان به مواد مغذی متأثر از داروها، بیماری‌ها و پدیده‌های بیولوژیکی دوران میان‌سالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تأکید کرد: مهم‌ترین توصیه تغذیه‌ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین شود و درعین‌حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی علوم پزشکی بوشهر، دهقانی تصریح کرد: نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف مواد غذایی کم‌چربی و کم کلسترول) مانند شیر و لبنیات کم‌چرب کاهش مصرف روغن، کره، خام کم‌نمک و پر فیبر است.

وی گفت: از آنجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‌شود غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند و در دوران سالمندی لازم است از تمامی گروه‌های غذایی به مقدار توصیه‌شده استفاده شود.

همچنین ببینید

۵ میوه که نباید در یخچال نگهداری شوند

اگرچه قرار دادن غذاها، میوه ها و سبزیجات در یخچال به ماندگاری طولانی مدت آنها کمک می کند، اما برخی از مواد غذایی هستند که توصیه نمی شود آنها را در یخچال قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *