اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک خواستار ازسرگیری مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه به‌صورت مستمر و اعلام گزارش عملکرد مسئولان این حوزه شد.

تولیدکنندگان پوشاک خواستار برخورد با قاچاق در سطح عرضه شدند

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک خواستار ازسرگیری مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه به‌صورت مستمر و اعلام گزارش عملکرد مسئولان این حوزه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح مبارزه با برند‌های محرز پوشاک قاچاق از سال 1397 آغاز و تا اواخر سال 1399 به‌صورت غیرمتمرکز ادامه‌دار بود؛ اما متأسفانه به دلیل استمرار نداشتن اجرای این طرح و عدم پیگیری جدی آن، برند‌های قاچاق همچنان به‌صورت علنی در بازار، مشاهده می‌شود.
گفتنی است، تاکنون بارها تولیدکنندگان پوشاک و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از ایجاد فضای ایمن برای قاچاق کالا در کشور، خواستار اجرای دوباره مصوبات قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه مقابله با پوشاک قاچاق و برخورد جدی‌تر با عرضه‌کنندگان کالا‌های قاچاق در سطح عرضه و بازار شدند.
در همین راستا، اخیراً اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری با اشاره به‌سهولت قاچاق پوشاک و سایر کالا‌ها به کشور از طرق مختلف اعم از گمرکات، رویه‌های گذر مرزی، ملوانی، ته لنجی، مناطق آزاد و باتوجه‌به  گستردگی مرزها و فقدان گلوگاه‌های مقابله‌ای، مؤثرترین شیوه مقابله با این ویروس به‌شدت فلج‌کننده را برخورد در سطح عرضه دانسته و خواستار تشدید اقدامات مقابله‌ای شده‌اند.
در بخشی از این نامه آمده است: «اگرچه بر اساس فرمان حضرت‌عالی می‌بایست عزم جدی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً بدون صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد، متأسفانه هم اکنون شاهدیم مقابله در تمام عرصه‌ها رها شده و هم اکنون بازار پوشاک کشور متأثر از قاچاق بیش از سه میلیارددلاری است که متولیان ذی‌ربط با ارائه آمارهای غلط، به‌جای انجام وظایف خود در جهت برخورد سعی در پنهان‌کردن این معضل دارند درحالی‌که هیچ حرکت عملیاتی و مثبتی در جهت مقابله با این معضل بالاخص در سطح عرضه مشاهده نمی‌شود.»
گفتنی است، مقام معظم رهبری نیز بارها در دیدارهای مختلفی که با اصناف و کارگران و تبیین شعارهای سال داشتند به‌صورت مکرر بر اهمیت اقدامات مقابله‌ای با قاچاق کالا در پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازارها تأکید ویژه‌ای کرده‌اند؛ بنابراین باتوجه‌به مطالبات تولیدکنندگان ایرانی و دستورات مکرر رهبری، این انتظار وجود دارد تا تجربه موفق اجرای طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های 97-98، مجدد تکرار شود.
بررسی اقدامات سال 97 و 98 در برخورد با برند‌های پوشاک قاچاق نشان می‌دهد، در این طرح با افزایش نظارت‌ها بر واحدهای تجاری بزرگ مستقر در مجتمع‌های تجاری مهم تهران و شهرهای بزرگ تمرکز شد و به دنبال این اقدامات ریسک و هزینه‌های قاچاق پوشاک در کشور افزایش‌یافته و پس از آن تا حدود زیادی تولیدات داخلی کشور رونق گرفت.
با وجود آثار فراوان مثبت مقابله با قاچاق و همچنین جلب رضایت تولیدکنندگان پوشاک، متأسفانه وفور کالای قاچاق در بازار نشان می‌دهد که عملکرد متولیان در حوزه مقابله با قاچاق پوشاک با نوسان بالایی همراه بوده و به‌طورکلی برخوردهای لازم به شکل مستمر صورت نگرفته است. به همین دلیل بیش از 35 درصد از حجم بازار پوشاک به ارزش حدودی 3 میلیارد دلار در اختیار کالای قاچاق قرار دارد.
در شرایطی که به ماه‌های انتهایی پایان سال و بازار شب عید نزدیک می‌شویم، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولیدکنندگان در این نامه خواستار ازسرگیری اقدامات مقابله‌ای با قاچاق پوشاک به‌خصوص در سطح عرضه، به‌صورت مستقیم، مستمر و مؤثر توسط مسئولین این حوزه اعم از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فراجا، واجا و سایر نهادهای مسئول هستند و انتظار دارند تا مسئولان متولی این حوزه به‌صورت مستمر گزارش عملکرد خود را در رسانه‌های عمومی بدون هرگونه حرکات نمایشی و ارائه آمارهای غیرواقعی بابت ترک فعل اعلام کنند.

انتهای پیام/

همچنین ببینید

ایران سهام یک کارخانه بزرگ آلمان را خرید

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *