استراتژی‌های فروش بهتر

به قلم: پریا سادات طباطبائی

تاریخ انتشار: 1402/07/06

تعریف استراتژی فروش

استراتژی فروش رویکردی است که کسب‌وکارها برای بهبود یا افزایش فروش خود اتخاذ می‌کنند. به کمک این رویکرد امکان معرفی محصولات یا خدمات و ارائه آن به مشتری به شکل نوینی فراهم می‌شود. به این ترتیب مشتریان محصولات و خدمات مورد نیاز خود را به راحتی شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تفاوت استراتژی فروش و بازاریابی

بین استراتژی فروش و بازاریابی نمی‌توان تمایز چندانی قائل شد. زیرا این دو مفهوم چنان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند که نمی‌توان هیچ یک را مجزا از هم در نظر گرفت. فروش هیچ محصولی و ارائه هیچ خدمتی بدون بازاریابی امکانپذیر نیست. بنابراین می‌توان گفت استراتژی فروش و بازاریابی مکمل هم هستند.

استراتژی فروش موفق برای افزایش فروش کسب‌وکارها

شناسایی استراتژی فروش می‌تواند تاثیر به سزایی در موفقیت کسب‌وکارها داشته باشد. شکل زیر ۵ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های فروش را به شما معرفی می‌کند. در ادامه مقاله، هر کدام از این استراتژی‌ها را به تفضیل بیشتری توضیح می‌دهیم.

استراتژی فروش

۱) استراتژی بهره‌گیری از بازاریابی محتوایی

استراتژی فروش

این روزها بازاریابی محتوایی بخش بزرگی از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهد. زیرا قدرت بازاریابی محتوایی بسیار بالاتر از هر تبلیغات دیگری است. از این رو بازاریابی محتوایی به عنوان یک استراتژی فروش موفق شناخته شده است. امروزه همه ما عادت کرده‌ایم که به محض مواجهه با یک مفهوم جدید، چرخی در گوگل بزنیم و از این طریق اطلاعات مختلفی را به دست بیاوریم. زیرا ابزارهای الکترونیکی مثل تلفن همراه هوشمند به بخش جدایی ناپذیری از زندگی تک تک ما تبدیل شده است. از این رو اگر کسب‌وکاری بر روی تولید محتوای ناب متمرکز شود، می‌تواند به راحتی از رقبا پیشی بگیرد. محتوای تولید شده توسط کسب‌وکارها می‌تواند به صورت محتوای متنی، ویدئویی، تصویر، عکس نوشته و… باشد. تشخیص نوع محتوای مورد نیاز هر کسب‌وکار بهتر است توسط کارشناس تولید محتوا صورت گیرد. داشتن استراتژی محتوایی، تهیه تقویم محتوایی، بهره‌گیری از ابزارهای تحلیل محتوا، انتخاب کلیدواژه بر اساس نیاز مشتری از جمله مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا است. به عنوان مثال تصور کنید فروشگاه کولر آبی دارید. طبیعتا زمان مشتری شما محدود است و نمی‌تواند در تمامی فروشگاه‌های فیزیکی چرخ زده و بهترین گزینه را انتخاب کند. او با جستجو در گوگل سعی می‌کند یک سری اطلاعات کلی در خصوص بهترین کولر آبی کسب کند. در این میان اگر با سایتی روبرو شود که به صورت کامل به توصیف محصول مورد نظر او پرداخته و با ارائه فیلم کوتاهی، عملکرد آن را شرح داده است، توجه او جلب خواهد شد. اگر شما صاحب آن سایت باشید و امکان خرید آنلاین این محصول را در سایت‌تان فراهم کرده باشید، آن مشتری به احتمال زیاد، از شما خرید خواهد کرد.

۲) استراتژی تنوع

استراتژی فروش

حفظ جایگاه در بازار رقابتی، علاوه بر ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، نیازمند درک نیازهای مشتری است. از این رو کسب‌وکارها بهتر است با ایجاد ارتباط سازنده با مشتریان و درک نیازهای آن‌ها، استراتژی تنوع را به عنوان یک استراتژی فروش موفق در پیش بگیرند. استراتژی تنوع عبارت است از رویکردی که در آن یک کسب‌وکار در کنار ارائه محصولات و خدمات فعلی خود، به بازار دیگری نیز وارد شود. به این ترتیب بازار خود را گسترش می‌دهد و می‌تواند به نیازهای گروه بزرگتری از مشتریان پاسخ دهد. اگر بخواهیم با ذکر مثالی استراتژی تنوع را شرح دهیم، می‌توانیم به استراتژی فروش شرکت دوو اشاره کنیم. شرکت دوو که سال‌ها در صنعت خودروسازی فعالیت داشت، پس از مدتی با تولید لوازم خانگی، موفق شد به نیازهای گروه بزرگتری از مشتریان پاسخ دهد و سهم از بازار خود را افزایش دهد.

 

۳) استفاده از داستان سرایی به عنوان یک استراتژی فروش

استراتژی فروش

داستان سرایی یکی از مهمترین ارکان کسب‌وکارهای امروزی را تشکیل می‌دهد. بنابراین می‌توان داستان سرایی را به عنوان یک استراتژی فروش معرفی کرد. داستان سرایی به این معنی است که کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از داستان برندشان به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازند. به این ترتیب جلب اعتماد مشتریان ساده‌تر خواهد شد و بازاریابی احساسی نیز هم راستا با سایر استراتژی‌ها به افزایش فروش کمک خواهد کرد. به عنوان مثال داستان سرایی در خصوص این‌که ایده تاسیس کسب‌وکارتان چگونه به ذهنتان رسید؟ از کجا کارتان را شروع کردید؟ طراحی محصول یا ارائه خدمات شما از چه استانداردهایی پیروی می‌کند و هدف شما از این طراحی‌ها چیست؟ می‌تواند ایده جذابی باشد و مشتریان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

۴) استراتژی کاهش قیمت با حفظ کیفیت

استراتژی فروش

قیمت یکی از مهم‎ترین فاکتورهایی است که می‌‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند. به همین دلیل است که مدتهاست کسب‌وکارها از کاهش قیمت به عنوان استراتژی فروش خود استفاده می‌کنند؛ اما نکته مهمی که در این خصوص باید به آن توجه کرد کاهش قیمتی است که با حفظ کیفیت همراه باشد. چه بسا کسب‌وکارهایی که قیمت محصولات و خدمات خود را کاهش می‌دهند، اما مشتریان آن‌ها از کیفیت محصولات ناراضی هستند. سرشکن کردن قیمت با کاهش هزینه‌های تولید و حفظ کیفیت، راهکاری است که اکثر کسب‌وکارها برای کاهش قیمت محصولات خود اتخاذ می‌کنند.

۵) گوش شنوای مشتری خود باشید!

استراتژی فروش

توجه به نیازهای مشتری و تولید محصولاتی که بتواند مطابق با نیازهای مشتریان باشد، می‌تواند به عنوان یک استراتژی فروش موفق شناخته شود. نکته مهم ماجرا اینجاست که تعامل موثر یک کسب‌وکار با مشتریانش می‌تواند بانک اطلاعاتی جامعی را در اختیار مسئولان طراحی و توسعه محصول قرار دهد. از طرفی مشتریان زمانی که متوجه می‌شوند، محصولات و خدمات یک کسب‌وکار طبق خواست آن‌ها می‌تواند سفارشی سازی شده و یا تغییر داده شود، به مشتریان وفادار آن کسب‌وکار تبدیل می‌شوند. بنابراین داشتن ارتباط یا تعامل سازنده با مشتریان می‌تواند علاوه بر کمک به توسعه و بهبود محصول و افزایش فروش، به ایده‌پردازی برای طراحی محصولات جدید نیز کمک شایانی کند. به نظر شما کدام یک از استراتژی‌های فروش معرفی شده در این مطلب برای کسب‌وکار شما مناسب است؟ در چه شرایطی استفاده از استراتژی فروش ضروری است؟

 

سخن پایانی

آنچه در این مطلب به آن اشاره شد مربوط به معرفی استراتژی فروش برای کمک به بهبود فرآیند فروش کسب‌وکارهاست. برای این منظور چند مورد از مهمترین استراتژی‌های فروشی که موفق شده‌اند کسب‌وکارها را متحول کنند را با شما به اشتراک بگذاریم. بی‌شک استراتژی فروش هر کسب‌وکار با دیگری متفاوت است و نمی‌توان الگوریتم مشخصی برای انتخاب استراتژی تعریف کرد.

 

همچنین ببینید

عیدی کارگران برای روز کارگر

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ابراز امیدواری کرد در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوش و عیدی خوبی به کارگران داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *