آمریکا مهمات حاوی اورانیومِ ضعیف‌شده را به ارتش اوکراین می‌دهد

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع آگاه در دولت آمریکا» اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد در بسته کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، برای اولین بار گلوله‌های حاوی اورانیوم‌ضعیف‌شده را نیز برای ارتش اوکراین ارسال کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است هفته آینده ارسال این نوع مهمات را به اوکراین اعلام کند.

به گفته منابع رویترز، این نوع گلوله‌ها از تانک‌های آمریکایی «آبرامز» شلیک می‌شوند و دولت آمریکا انتظار دارد که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده این امکان را در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار دهند که در مقابله به تانک‌های روسی عملکرد بهتری داشته باشند.

ارزش بسته حمایتی جدید آمریکا به ارتش اوکراین بین ۲۴۰ تا ۳۷۴ میلیون دلار خواهد بود.

اوایل فروردین امسال وزارت دفاع انگلیس نیز اذعان کرد که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است؛ اقدامی که با اعتراض شدید روسیه و نهادهای حقوق‌بشری در انگلیس روبرو شد.

«سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین گفت: این گامی جدی به سوی تشدید بیشتر تنش است. اظهارات برخی از نمایندگان غربی مبنی بر اینکه هیچ چیز وحشتناکی وجود ندارد، هیچ جایی استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده منع نشده است و ما هیچ کنوانسیونی را نقض نمی کنیم؛ جای تعجب دارد. به یاد داشته باشید که نتایج حاصل از اورانیوم ضعیف شده در یوگسلاوی و عراق، زمانی که ده ها هزار غیرنظامی و نیروهای ناتو متحمل آسیب شدند، چه شد. افزایش شدید بیماری های سرطانی و سایر بیماری های خطرناک، همچنین خاک برای چندین دهه آلوده بود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه نیز در واکنش به ابتکار انگلیس در ارتباط با تحویل تسلیحاتی با اورانیوم ضعیف شده به کی‌ یف اعلام کرد: غرب تصمیم گرفته است با فدراسیون روسیه تا آخرین اوکراینی بجنگد نه در کلام، بلکه در واقعیت. اگر انگلیس گلوله های اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین برساند، روسیه مجبور به واکنش خواهد شد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این خصوص تأکید کرد: یک مرحله دیگر طی شده است، اما آنها کمتر و کمتر می شوند. مسکو شرایط در این خصوص را با دقت رصد می کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به «آنابل گلدی» معاون وزیر دفاع آمریکا که گفته بود: بریتانیا مهمات اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد، گفت: سناریوی یوگسلاوی. این گلوله ها نه تنها می کشند، بلکه محیط را آلوده می کنند و باعث سرطان در افراد ساکن در این زمین ها می شوند.

منبع: مهر

همچنین ببینید

۶۰ هواپیمای جدید وارد کشور شد

رییس سازمان هواپیمایی از افرایش تعداد هواپیماهای فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *