آیا طرح جوانی جمعیت؛ زنگ خطر جمعیتی ایران را خاموش خواهد کرد؟

آبان ماه سال گذشته بود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون که 73 ماده و یک تبصره دارد، یک ماه قبل از ابلاغ توسط کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس به تصویب رسید تا از این طریق دستگاه های مختلف مامور شوند بسترهای لازم برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند؛ هر چند این قانون در زمان تصویب با اما و اگرهای زیادی همراه شده و بخشی از کارشناسان برخی از بندهای آن را برخلاف سیاست فرزنداوری می دانستند؛ اما واقعیت این است که با توجه به شرایط جمعیتی کشور و ورود ایران به جمع کشورهای با جمعیت پیر، نمی توان از این مسئله هم به راحتی گذشت که وجود یک قانون بالادستی در حوزه جمعیتی از نیازهای اساسی این روزهای کشور به شمار می رود. 
  مرکز آمار ایران هم اخیرا با انتشار پیش بینی از وضعیت جمعیتی ایران در 3 دهه آینده، خطر جمعیتی ایران را بار دیگر گوشزد کرده است. بر اساس این گزارش جمعیت ایران در سال 1405به 87 میلیون و 700 هزار نفر، در سال 1410 به 89 میلیون و 600 هزار و در سال 1415 به 91 میلیون و 400 هزار نفر می رسد. هر چند شاید در ابتدا این رشد جمعیتی قابل توجه باشد، اما وقتی به عدد 92 میلیون و 800 هزار نفری جمعیت برای سال 1420 و 93 میلیون و 700 هزار نفری در سال 1425 نگاه می کنیم، باید عنوان کرد که شیب جمعیتی ایران در آینده نزدیک نزولی خواهد شد. وضعیت زمانی بدتر می شود که به پیش بینی این مرکز برای سال 1430 نگاهی بندازیم، چرا که طبق پیش بینی ها ایران در ان سال تنها 93 میلوین و 600 هزار جمعیت خواهد داشت که نشان دهنده کاهش جمعیت به نسبت سال 1425 خواهد بود؛ هر چند که این ارقام به صورت پیش بینی بوده و نمی توان آن را ملاک قطعی جمعیتی کشور در نظر گرفت اما با نگاهی به شیب نزولی جمعیت از 3 دهه اینده، اعلام کرد اگر از همین حالا فکری برای وضعیتی جمعیتی نشود، حتما یکی از ابرچالش های کشور در 3 دهه ایران، همین وضعیت جمعیتی خواهد شد. همچنین اگر قانون جوانی جمعیت که قرار است به صورت آزمایشی به مدت 7 سال در کشور اجرایی شود، نتواند به اهداف تعیین شده برسد، مشخص نیست وضعیت کشور در حوزه جمعیتی به کدام سو خواهد رفت. 
موضوع دیگری که باید درباره آمار منتشر شده، مدنظر قرار دارد، این است که رشد لاک پشتی وار جمعیتی ایران تا 3 دهه آینده به معنی پیر شدن جمعیت ایرانی خواهد بود، اتفاقی که قطعا بار مالی زیادی را به نظام سلامت کشور تحمیل می کند و از سوی دیگر با از دست رفتن نیروی کار جوان، در حوزه اقتصادی و صنعتی هم چالش هایی را خواهیم داشت؛ از این رو باید در هر چه سریع تر ایرادات قانون جوانی جمعیت در بازه زمانی 7  ساله ازمایشی شناسایی و با رفع آنها، به معنی واقعی بستر را برای حرکت جمعیت ایران به سمت جوانی فراهم کرد.

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *