سیگنال شورای امنیت به بازار ارز

به گزارش اکوایران، دلار در معاملات این روزها آرام ندارد و به اخبار حساس‌تر شده است؛ با یک قوره سردی می‌کند و با یک مویز گرمی‌اش می‌شود. قیمت دلار توانست با پیشروی در کانال 50 هزار تومانی حتی مقاومت نیمه کانال را فتح کند اما در ادامه نتوانست این محدوده را حفظ کند و به عقب برگشت.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد عراق تمام بدهی ایران را به بانک تی بی آی واریز کرده است. همین خبر موجب عقب‌نشینی دلار شد، چراکه برخی معامله‌گران را نسبت به ادامه جریان مذاکرات خوش‌بین کرد.

البته شوک های وارد شده به بازار به پایان نرسید. باربارا وودوارد سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه 2231 و ایران، روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. معامله‌گران بازار ارز غالبا در هنگام مواجهه با جلسات شورای امنیت درباره ایران فعالیت‌های کاهشی را کمتر می‌کنند و رو به بالا معامله می‌کنند. با توجه به آنکه گاردین هم اخیرا اعلام کرده که انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال نقض برجام و تمدید تحریم‌های موشکی ایران پس از مهلت تعیین شده در برجام هستند، این خبر می‌تواند دست معامله‌گران افزایشی را در برابر کاهشی‌های بازار بازتر کند.

اعتراض شرکت های پتروشیمی به جایی نرسید و مصوبه هیئت وزیران با همان سوخت هفت هزار تومانی به شرکت ها ابلاغ شد.  گمانه زنی های تحلیلگران مبنی بر احتمال کسری بودجه برای دولت هم به واقعیت نزدیک تر  شده است چرا که مدیرعامل پتروشیمی فناوران هم اعلام کرده که مطالبه های ایشان برای نحوه محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با توجیه کسری بودجه مواجه شده است. این اتفاق از دو نظر می تواند به ضرر بازار ارز تمام شود چرا که کسری بودجه دولت می تواند انتظارات کاهشی در بازرا ارز را متوقف کند و کف نرخ دلار را در ذهن معامله گران افزایش دهد زیرا با نرخ های کمتر دلار بحران کسری بودجه دولت فراگیرتر می شود. از طرف دیگر با توجه به آنکه شرکت های پتروشیمی و متانول ساز اعلام کرده اند که این نرخ صرف اقتصادی تولید ندارد با کاهش تولید و ارزآوری شرکتهای پترشیمی به عنوان یکی از مهم ترین تامین کنندگان ارز کشور، منابع ارزی محدود می شود.

 

تقلای درهم روی مقاومت

 با صعودی شدن دلار حباب درهم هم در معاملات پشت خطی افزایش یافت، حباب درهم به بالای هزار و 100 تومان رسیده است که بالاترین سطح حباب از سی ام خرداد است. بررسی تکنیکالی درهم نشان می دهد که روی محدوده مقاومتی ایستاده و امروز باید برای حفظ  یا از دست دادن آن مبارزه کند.

مهم ترین مقاومت پیش روی درهم 14 هزار و 200 تومان است و پس از آن سد مقاومتی 14 هزار و 500 تومان قرار گرفته است. در صورت غلبه معامله گران کاهشی درروز جاری به ترتیب حمایت های 13 هزار و 800 و پس از آن 13 هزار و 600 مهم خواهد بود.

شرط صعودی شدن ربع سکه

ربع سکه در پایین خط رود صعودی خود نوسان می کند و تمایل نوسان زیادی نشان نمیدهد. معامله گران ربع سکه معمولا در برابر نوسانات جزیی تحرکات زیادی نشان نمی دهند ولی در صورتی که ربع سکه بتواند مقاومت 11 میلیون و 300 هزار تومان را بشکند و بالای آن تثبت شود روی خط روند صعودی بلندمدت خود قرار میگیرد.

سنگ جلوی بازار سرمایه

 شاخص کل حدود 17 هزار واحد با مقاومت مهم دو میلیون و 200 هزار واحدی فاصله دارد. ارزش معاملات خرد هم تا اینجای کار با رشد قابل قبولی همراه با روند صعودی بازار افزایش یافته است.

روز قبل در بازار شایعه شد که نرخ خوراک پتروشیمی ها اصلاح خواهد شد که موج خوش بینی را در بازار رقم زد و در ادامه پس از پایان معاملات سهام، صندوق های اهرمی که معامله گران برای بررسی انتظارات بازار  نحوه معاملات آن ها را ارزیابی میکنند رنج مثبت زدند که انتظارات افزایشی را برای امروز تقویت کرد.

 با این وجود پس از پابان معاملات خبری منتشر شد که می تواند  سنگ جلوی بازار باشد و معاله گران افزایشی را در استانه مقاومت مهم دچار تردید کند، نرخ خوراک مصوبه هیئت وزران بدون تغییر به شرکت ها ابلاغ شد. این اتفاق چون بر سودآوری گروه پتروشیمی به عنوان یکی از ارکان بازار اثر  میگذارد می تواند اثر منفی داشته باشد. براساس آنچه که چارت فنی شاخص کل نشان میدهد در صورتی که شاخص کل نتواند مقاومت دومیلیون و 200 هزار واحدی را فتح کند حمایت دو میلیون و 140 هزار واحدی را در پیش دارد.  

همچنین ببینید

حقوق اداره کار متاهلین با ۲ فرزند در سال ۱۴۰۳

حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار با افزایش ۳۵.۳ درصدی به میزان ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد. بر اساس آخرین اخبار می‌توان به موارد زیر درباره حقوق سال ۱۴۰۳ اشاره کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *