چین خطاب به کره جنوبی و ژاپن: با موی بلوند و دماغِ تیز هرگز غربی نمی‌شوید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، دیپلمات ارشد و وزیر خارجه پیشین دولت چین از کره جنوبی و ژاپن درخواست کرد تلاش کنند حس خودمختاری راهبردی از غرب را تقویت و در احیای آسیا به پکن کمک کنند.

 «وانگ یی»، دیپلمات ارشد دولت چین و وزیر خارجه پیشین این کشور در مجمع سه‌جانبه در شهر «چینگ‌دائو» از دیپلمات‌های ژاپن و کره جنوبی خواست تا حس «خودمختاری راهبردی» از غرب را تقویت کنند و برای «احیای آسیا» به چین کمک کنند.

وانگ یی در این‌باره گفت: مهم نیست که موهای شما چقدر بلوند باشد و تیزی دماغ‌تان را به چه حدی برسانید (جراحی دماغ)، شما هرگز به اروپایی و یا آمریکایی تبدیل نخواهید شد، شما هرگز یک غربی نخواهید شد. شما باید بدانید و آگاه باشید که ریشه‌های ما کجاست. اکثر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند چینی‌ها، ژاپنی‌ها و مردم کره جنوبی را از هم تشخیص بدهند.

وی با بیان اینکه «سرنوشت منطقه کاملاً در دستان خود ماست.» افزود: ارزش‌های فراگیر آسیایی را ترویج کنید، احساس خودمختاری راهبردی را تقویت کنید، وحدت و ثبات منطقه‌ای را حفظ کنند. در برابر برگشت ذهنیت جنگ سرد مقاومت کنید و از اجبارِ قلدری (آمریکا و غرب) و هژمونی رها شوید.

به نوشته وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان آمریکا «این اظهارات دیپلمات ارشد چینی در شرایطی بیان می‌شود که ژاپن و کره جنوبی اخیراً روابط خود با آمریکا را نزدیک‌تر کره‌اند تا با نگرانی‌ها مشترک درباره نفوذ و اقدامات پکن در منطقه مقابله کند.»

وانگ این اظهارات را در حاشیه «نشست بین‌المللی همکاری سه جانبه» خطاب به ژاپنی‌ها و کره جنوبی بیان کرد؛ رویدادی سالانه که از سال ۲۰۱۱ پکن، توکیو و سئول آن را برگزار می‌کنند.

همچنین ببینید

شرط کاهش مدت سربازی به ۱۲ ماه اعلام شد

بنا بر اعلام نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون مدت دوره سربازی به میانگین ۱۲ ماه کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *