بلندترین نقطه در جهان کجاست؟

 به گزارش صد آنلاین ، زیرا در اندازه ‌گیری ارتفاع کوه‌هایی همچون اورست معمولا ارتفاع کوه‌ را از سطح دریا اندازه گیری می‌کنند و به همین دلیل اغلب افراد اورست را  بلندترین نقطه در جهان می‌دانند. اما اگر ارتفاع کوه‌ها را نسبت به مرکز زمین بسنجیم، اورست دیگر بلندترین نقطه زمین نیست و این لقب مهم به کوه چیمبورازو (Chimborazo) در اکوادور می‌رسد.

کوه  زیبا و چشم نواز چیمبورازو یک از معروف ترین قله‌های کوه آتشفشانی آند است که در کشور اکوادور در آمریکای جنوبی واقع شده است و گردشگران برای دیدن بلندترین نقطه در جهان باید به کشور اکوادور سفر کنند. برای دسترسی به این کوه باید پس از ورود به کشور اکوادور از شهر بندری بزرگ گوایاکیل حدود ۱۴۵ کیلومتر دور شوید تا به نزدیکی این کوه برسید. اگر به شناخت مناطق کوهستانی و مرتفع جهان علاقه دارید، حتما این مقاله  را دنبال کنید تا به شما بلندترین نقطه در جهان را با جزئیات کامل معرفی نماییم.

بلندترین نقطه در جهان

چیمبورازو بلندترین نقطه در جهان

اگر ارتفاع قله چیمبورازو (Chimborazo) را از مرکز زمین بسنجیم متوجه خواهیم شد که قله چیمبورازو در اکوادور ارتفاع بیشتری از قله اورست دارد و بلندترین نقطه در جهان است. این قله در واقع یک آتشفشان چینه‌ای در کشور اکوادور است که در بخشی از رشته کوه‌های آند واقع شده است. چیمبورازو بلندترین نقطه در جهان است، اما از نظر ارتفاع چیمبورازو بلندترین نقطه کوه آند نیست. احتمالا شما هم با خواندن این مطلب تعجب کرده‌اید، اما این یک واقعیت زمین شناسی است. کوهستان آند در کشور اکوادور در مرز بین شیلی و آرژانتین بیش از ۴۰ قله مرتفع دارد و قله چیمبورازو رتبه ۳۰ ام را بین قله‌های مرتفع کوه آند به خود اختصاص داده است.

اما چرا مرتفع ترین نقطه در جهان در بین بلندترین قله‌های کوه آند رتبه اول را ندارد؟ چون زمین زمین واقعاً گرد نیست، زمین یک کره کامل محسوب نمی‌شود و به همین دلیل میزان برآمدگی زمین در نقاط مختلف آن با هم برابر نیست و این موضوع باعث شده وقتی ارتفاع قله‌های مختلف کوه آند در اکوادور اندازه گیری می‌شود، چیمبورازو در رتبه اول قرار نگیرد. قله چیمبورازو با توجه به اینکه در امتداد برآمدگی استوایی کره زمین قرار دارد، دورترین نقطه روی سطح کره زمین از مرکز زمین است.

ارتفاع بلندترین نقطه در جهان چقدر است؟

در بسیاری از منابع قدیمی ارتفاع قله چیمبورازو ۶۳۱۰ متر ذکر شده است، اما در آخرین بررسی که در سال ۱۹۹۳ توسط اعضای مدرسه بررسی نظامی در نیوبری، بریتانیا که با با استفاده از GPS دیفرانسیل انجام شده است، اندازه دقیق این قله را ۶۲۶۸ اعلام کرده‌اند. چیمبورازو (Chimborazo) مرتفع ترین منطقه در جهان است، این قله حدود ۶۲۶۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد ولی اگر ارتفاع این کوه از مرکز زمین را اندازه گیری کنیم، ارتفاع آن از قله اورست حدود ۲۰۰۰ متر بیشتر است و به همین دلیل لقب بلندترین نقطه در جهان و نزدیکترین جا به ستاره‌ها به این قله تعلق دارد.

بلندترین نقطه در جهان

با توجه به هندسه زمین این قله در کشور اکوادور در آمریکای جنوبی به عنوان دورترین نقطه از مرکز کره زمین شناخته می‌شود و نزدیک ترین نقطه به خورشید است. کوه مائونا کیا (Mauna Kea) با ارتفاعی بیش از ۱۰ هزار متر هم بلندترین کوه دنیا است که فقط ۴۲۰۰ متر آن خارج از آب قرار دارد و بیش از ۶۰۰۰ متر این کوه زیر سطح آب دریا است. این کوه آتشفشانی بلندترین کوه زمین محسوب می‌شود ولی مرتفع ترین منطقه در جهان نیست، زیرا بخش زیادی از آن زیر آب دریا قرار دارد.

چرا صعود به بلندترین نقطه در جهان دشوار است؟

چیمبورازو یک آتشفشان چینه‌ای غیرفعال است که در محدوده غربی کوردیلا در کوهستان آند در کشور اکوادور قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق این کشور کوچک است. طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط زمین شناسان آخرین فوران این قله آتشفشانی به حدود ۵۵۰ سال پس از میلاد مسیح برمی‌گردد و احتمال فوران مجدد آن وجود ندارد. شرایط صعود به قله چیمبورازو (Chimborazo) به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی منطقه کوهستانی آند دشوار تر از شرایط صعود به اورست است و تعداد کمی از کوهنوردان حرفه‌ای تا به امروز موفق به صعود شده‌اند.

اولین بار در ۱۸۷۷ یک گروه کوهنوردی حرفه‌ای تصمیم به صعود گرفتند که این تلاش برای فتح قله چیمبورازو موفقیت آمیز نبود و کوهنوردان به دلیل نداشتن تجهیزات کافی موفق به صعود نشدند. مسیرهای مختلفی برای صعود به چیمبورازو وجود دارد و هر کدام از این مسیرها چالش‌ها و مشکلات خود را دارند. بنابراین کوهنوردان حرفه‌ای باید با دقت مسیر خود را انتخاب کنند و از راهنمایان مجرب و متخصص استفاده برای صعود به بلندترین نقطه در جهان راهنمایی بگیرند. علاقه‌مندان به کوهنوردی و ماجراجویی می‌توانند با برنامه ‌ریزی مناسب و تمرینات کافی، صعود موفقیت آمیزی به چیمبورازو داشته باشند.

صعود به بلندترین نقطه در جهان

۱. بلندترین نقطه در جهان کجاست؟

با توجه به بررسی‌های صورتی اگر ارتفاع بلندترین نقطه در جهان را از مرکز زمین بسنجیم، قله چیمبورازو (Chimborazo) در کشور اکوادور بلندترین نقطه در جهان است، این قله حدود ۳ متر از قله اورست بلندتر است.

همچنین ببینید

بهترین‌ها در کاهش تاخیر پروازها معرفی شدند

ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها توانسته است با بهبود فرآیندهای خود، تاخیرها را به حداقل برساند و از رضایت مسافران خود لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *