نگاهی به وضعیت فروش مسکن به اتباع خارجی در ترکیه و تبعات آن برای شهروندانش

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در ترکیه، بحث بر سر افراد خارجی ساکن این کشور بسیار است. گروه قابل توجهی از مردم و احزاب سیاسی، خواهان خروج 5 میلیون پناهجو و آواره از ترکیه هستند و آنان را عامل افزایش تورم و فقر می دانند. گروه دیگری نیز معتقدند که فروش ملک به اتباع خارجی و اعطای حق شهروندی به آنان، اقدام نگران کننده ای است.

حزب جمهوری خلق (CHP) به عنوان بزرگترین حزب مخالف دولت در ترکیه، به طور رسمی خواستار توقف فروش مسکن به اتباع خارجی شده و چنین روندی را برای آینده مردم این کشور، خطرناک می داند.

ترکیه کشوری است که در آن، فروش مسکن به خارجی ها در سال های اخیر افزایش یافته و این مساله، تاثیر عمیقی بر قیمت فروش و اجاره مسکن گذاشته است. قبلاً در این کشور، نرخ تعیین شده توسط دولت برای خرید ملک و اعطای شهروندی 1 میلیون دلار در سپتامبر 2018 بود. پس از آن که دولت به شدت دچار کسری بودجه شد، رقم مورد بحث به 250 هزار دلار کاهش یافت و پس از واکنش های احزاب مخالف، در خرداد سال گذشته یک بار دیگر نرخ را بالا بردند و اعطای حق شهروندی تنها به کسانی صورت می گیرد که در ترکیه، ملکی به ارزش 400 هزار دلار خریداری کنند.

آیا ترکیه اشغال شده است؟

اوزگور کارابات نماینده مردم استانبول در پارلمان ترکیه و از اعضای حزب جمهوری خلق، دست به یک اقدام جنجالی زده و یک بار دیگر توجه رسانه ها و محافل سیاسی را به سوی موضوع فروش مسکن به اتباع بیگانه، جلب کرده است.

کشور ترکیه ,

کارابات روز پنجشنبه در پارلمان ترکیه دو کار مهم انجام داد. اول این که در یک کنفرانس مطبوعاتی در گفتگو با خبرنگاران، فروش ملک را هموارسازی راه اشغال ترکیه نامیده و خطاب به دولت اردوغان گفت: «در دنیا، هیچ جای دیگری وجود ندارد که به این راحتی به بیگانگان شهروندی بدهد. اسم این کار، فروش ملک نیست، بلکه صدور مجوز برای اشغال ترکیه است. حواستان نیست اما چندین شهر بزرگ ما رفته رفته در حال اشغال کامل است. بنابراین ما از شما می خواهیم که فوراً روند اشغال کشور توسط پولدارهای خارجی را متوقف کنید. یا این اشغال را متوقف کنید یا از سمتی که در اختیار دارید استعفا دهید».

دومین اقدام نماینده مردم استانبول در پارلمان ترکیه، طرح سوال رسمی از وزیر کشور، در صحن علنی بود. او از علی یرلی کایا وزیر کشور، درباره آمار اتباع بیگانه که به آنها ملک فروخته شده سوال کرد و یرلی کایا اطلاعات زیر را ارائه داد:

1.تاکنون اتباع یکصد و هشتاد کشور جهان، به طور رسمی و قانونی در ترکیه ملک خریده اند و غالباً همراه با خانواده هایشان در این املاک به سر می برند.

2.از اول ژانویه 2002 تا 19 ژوئیه 2023 میلادی، 28 میلیون و 320 هزار و 28 متر مربع زمین به اتباع بیگانه فروخته شده است.

3.اتباع بیگانه در ترکیه، برای کسب تابعیت این کشور، در مجموع 289 هزار و 412 واحد مسکونی و مغازه خریداری کرده اند.

4.تعداد خارجی هایی که در ترکیه زمین خریده اند به 15 هزار و 812 مورد رسیده است.

کشورهایی که شهروندان ترکیه، نام آنها را نشنیده اند

گزارش روزنامه حریت ترکیه حاکی از این است که در ترکیه، شهروندان برخی کشورهای دوردست جهان نیز ملک خریده اند که نام کشورشان تاکنون به گوش کسی نرسیده است. به عنوان مثال، شهروندان اهل آنتیگوا و بارودا واقع در دریای کارائیب در ترکیه ملک خریده اند. همچنین مردمانی از کشور آروبا از دیگر کشورهای کارائیب، اراضی وسیعی در ترکیه خریده اند که مساحت آنها نزدیک به 30 هزار متر مربع است. مردمان اهل آروبا همچنین 114 واحد آپارتمانی در استانبول خریداری کرده اند.

کشور ترکیه ,

همچنین شهروندانی از کشور فقیر و ناشناخته دیگری به نام ساموای غربی واقع در جنوب اقیانوس آرام، در ترکیه صاحب ویلا شده اند. 6 شهروند دیگر اهل بلیز، کشوری در ساحل آمریکای مرکزی در آنتالیا ویلا خریده اند. همچنین افرادی از کشور آفریقایی بنین هم در ترکیه صاحب زمین هستند.

اتباع بیگانه اهل برمودا 29 هزار و 666 هزار متر مربع زمین و 286 خانه در ترکیه خریداری کرده اند و چند شهروند بوتان از کشورهای آسیای جنوبی در ترکیه 1135 متر مربع زمین خریدند. 5 شهروند اهل بوتسوانای جنوب آفریقا نیز در استانبول و آنکارا، دارای ملک و زمین هستند.

در همین حال، 5 تاجر اهل کشور آفریقایی برونئی در استانبول ویلا دارند و شهروندان دیگری از لیبی، بوروندی و السالوادور نیز در آنکارا خانه خریده اند. اریتره ای ها 4300 متر مربع زمین و 198 اقامتگاه از ترکیه خریداری کردند و دو شهروند اهل فیجی هم در استانبول خانه دارند. 3 شهروند گابن و 3 شهروند گینه بیسائو نیز در استانبول ملک دارند. همچنین 4 گواتمالایی، 2 شهروند اهل گویان و شهروندانی از پالوآ، موریس، سیرالئون، کیریباتی، کومور، لسوتو، لیختن اشتاین، موریس، سنت کیتس و نویس و وانواتا و 293 خانه در ترکیه خریداری کردند.

اردنی ها از جمله کشورهای پیشرو بودند که از ترکیه زمین خریداری کردند. اردنی ها 3 میلیون و 227 هزار و 879 متر مربع زمین خریدند. پس از اردنی ها شهروندان عربستانی با 2 میلیون و 782 هزار و 695 متر مربع و فلسطینی ها با 2 میلیون و 86 هزار و 933 هزار متر مربع زمین قرار دارند. در میان کشورهایی که از ترکیه خانه خریداری می کنند، فدراسیون روسیه پیشتاز است. روس ها 41 هزار و 917 خانه خریدند. روس ها را ایرانی ها دنبال کردند و ایرانی ها در ترکیه صاحب  32 هزار و 529 خانه شدند و اتباع عراقی نیز، در ترکیه 30 هزار و 79 خانه خریدند.

فروش ملک به اتباع خارجی، چه اشکالی دارد؟

فروش ملک به اتباع خارجی اشکالات فراوانی دارد که شاید ساده ترین آن، بالا رفتن نرخ تورم در فروش و اجاره مسکن است. در چنین حالتی، خود شهروندان ترکیه، برای خرید مسکن دچار مشکل شده اند و قیمت های نجومی و حبابی، کاری کرده که خرید خانه ناممکن شود. علاوه بر این، در حوزه امنیتی نیز مباحث مهمی در جریان است. کارشناسان مطالعات امنیت ملی، بر این باورند که هرگونه تغییر دموگرافیک معنی دار، می تواند نقطه ای برای تنش های اجتماعی باشد.

در پایان باید گفت، یکی از جدی ترین اشکالات و نواقص در فروش ملک به اتباع خارجی در ترکیه و اعطای حق شهروندی در ازای خرید ملک 400 هزار دلاری، این است که هیچ تحقیقی درباره گذشته افراد صورت نمی گیرد و زمینه برای افزایش آمار پولشویی، جرایم سازمان یافته و انتقال سرمایه سیاه یا پول های کثیف مهیا می شود.

همچنین ببینید

کنایه عجیب و سنگین پدر حسن یزدانی به علیرضا دبیر

پدر حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران در مصاحبه جدید خود کنایه‌ای به علیرضا دبیر زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *