حمام وکیل کرمان

فرمان ساخت مجموعه وکیل با وسعتی حدود ۸ هزار مترمربع را سال‌ها پیش، حاکم کرمان، محمداسماعیل‌خان نوری معروف به وکیل‌الملک داد. حمام وکیل کرمان در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی یعنی حدود ۱۲۱ سال پیش در مرکز شهر کرمان ساخته شد.

این بنا در سال ۱۳۵۳ به عنوان یک اثر تاریخی زیبا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بدین ترتیب در سال ۱۳۶۹ مورد بازسازی‌ قرار گرفت. بیشترین بازسازی در بخش سردر حمام انجام شد اما با تلاشی که از طرف معماران صورت گرفت معماری حمام که برگرفته از سبک قاجاریه بود همچنان حفظ شده و می‌توان گفت تا حدی دست نخورده باقی ماند.

در سال ۱۳۹۶ حمام وکیل کرمان توسط سازمان میراث فرهنگی استان کرمان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان اجاره داده شد تا از آن به عنوان یک چایخانه عمومی استفاده شود.

حمام وکیل کرمان؛ جاذبه‌ای درجه یک

این موضوع برای افرادی که در آن چای میل می‌کنند و چند دقیقه‌ای را در عمق تاریخ به گشت و گذار می‌پردازند بسیار جذاب است. اما متاسفانه موجبات تخریب بیشتر بنا را فراهم می‌کند و آن را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهد.

هر چند با مراقبت‌هایی که از طرف اداره‌کنندگان مکان صورت می‌گیرد و رعایت از طرف بازدیدکنندگان این خطر کاهش می‌یابد. امروزه عده زیادی هستند که حمام وکیل و فضای فوق‌العاده زیبای آن را برای صرف غذا و چای و فالوده و شنیدن موسیقی سنتی انتخاب می‌کنند.

حمام وکیل؛ تماشایی و جذاب

در میانه‌ های بازار کرمان، حمام وکیل قرار گرفته‌ که توسط وکیل‌ الملک (اسماعیل خان نوری) حاکم عصر قاجار کرمان و به سبک حمام گنجعلیخان ساخته شده ‌است.

این بنا یکی از حمام‌‏ های تاریخی، سنتی و باستانی کرمان است که از کف تا دیوار آن کاشیکاری و سرامیک کاری شده و به دو بخش رختکن و گرمخانه تقسیم می‌‏شود. در بنای حمام وکیل ستون‌ های سنگی زیبا و همچنین حوض بزرگی در قسمت خزینه و گرمخانه آن وجود دارد، ضمن اینکه حجاری حوضچه‌ های دو طرف این حمام بسیار باشکوه است.

حمام وکیل کرمان؛ جاذبه‌ای درجه یک

اولین بخش از مجموعه وکیل بنای حمام قدیمی یا چای خانه امروزی وکیل است که در سال ۱۲۷۰ به شکل با شکوه و با تأثیر پذیری از سبک معماری دوره زندیه قاجاریه احداث شد.

سر در این حمام در سال ۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه‌ اش بازسازی شد و مستقیماً به بازار کرمان مرتبط است.

در حال حاضر این حمام تاریخی به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهمانان و بازدید کنندگان در آن همزمان با نوای گوش نواز موسیقی سنتی با فالوده کرمانی و چای مورد پذیرایی قرار می‏‌گیرند و بخش گرمخانه این حمام هم محل صرف غذاهای محلی است.

حمام وکیل یکی از بخش های مجموعه وکیل است که در دوران قاجار و به دستور حاکم کرمان ساخته شده است. این حمام که در گذشته یکی از بزرگترین و بهترین حمام های کرمان بود، امروزه یکی از جاذبه های کرمان محسوب می شود. این حمام به چند بخش مجزا که شامل ورودی، سربینه، گرم خانه و خزینه می شوند تقسیم شده است.

حمام وکیل کرمان؛ جاذبه‌ای درجه یک

در سال ۱۳۶۹ این بنا بازسازی شد و سپس تحت نظر اداره جهانگردی کشور به یک چایخانه سنتی تبدیل شد. امروزه مسافران می توانند از حمام وکیل کرمان دیدن کرده و در حین لذت بردن از معماری زیبای این بنا، چای و غذاهای سنتی این شهر را نیز میل کنند.

همچنین ببینید

بهترین‌ها در کاهش تاخیر پروازها معرفی شدند

ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها توانسته است با بهبود فرآیندهای خود، تاخیرها را به حداقل برساند و از رضایت مسافران خود لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *