رگبار شدید باران در ۲۰ استان/ خطر وقوع سیلاب

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار شدید باران در ۲۰ استان و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: تشدید فعالیت سامانه بارشی طی دوشنبه (۲۹ آبان‌ماه) موجب وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک در نیمه جنوبی و غرب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران و نیمه غربی استان‌های هرمزگان و کرمان می‌شود.
در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال و خسارت به محصولات باغی و زراعی دور از انتظار نیست.
بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد، آمادگی راهداری جهت برف روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر و پرهیز از سفرهای غیر ضروری در دستور کار قرار گیرد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و احتمال کولاک یک‌شنبه (۲۸ آبان‌ماه) در آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی لرستان، خوزستان، بوشهر، غرب فارس، دوشنبه (۲۹ آبان‌ماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، کرمان، هرمزگان، یزد و ارتفاعات و دامنه در گلستان، مازندران و گیلان و  سه‌شنبه (۳۰ آبان‌ماه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، شمال و شرق خوزستان، لرستان و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.
در این شرایط جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقت، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پرواز، احتمال لغزندگی در جاده‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف وجود دارد بنابراین خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر مد نظر قرار گیرد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: از عصر یک‌شنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی (بیشینه سرعت وزش باد تا ۳۲ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲.۵ متر در سواحل و بیش از۲.۵ متر در فراسواحل و رخداد رگبار و رعد وبرق در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج  فارس پیش‌بینی می‌شود.
در این وضعیت جوی خطر غرق‌شدن شناگران و پاره‌شدن تورهای صیادی، اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی ، خطر غرق‌شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال در فعالیت‌های سکوهای نفتی وجود دارد.
سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و غواصی و تردد قایق‌های سبک و تفریحی ، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌کند.
به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

همچنین ببینید

ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *