همکاری‌های سینمایی ایران و چین

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم بعد ازظهر روز گذشته سومین هفته فیلم چین در ایران با شرکت 5 اثر سینمایی از این کشور و حضور  چانگ هوآ سفیر چین در ایران، دکتر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیران فرهنگی و سینمایی ایران رسماً کارش را آغاز کرد.

در این مراسم پس از سخنرانی سفیر چین، رئیس سازمان سینمایی و همچنین مدیرعامل بنیاد فارابی  و پخش پیام‌های ویدئویی هوین چو آن مدیر مرکز فستیوال بین‌المللی شانگهای، تسائو جوئِن دبیر انجمن فیلمسازان چین و سونگ شیان هویی رییس آرشیو ملی چین  فیلم “کاپیتان” از سینمای چین برای هنرمندان، سینماگران و اهالی رسانه به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد.

چانگ هُوا سفیر جمهوری خلق چین در ایران در افتتاحیه هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم عباس کیارستمی از حضور این فیلمساز فقید در چین و ساخت فیلم مستند راهپیمایی با جوانان چینی به نیکی یاد کرد.

هُوا ضمن تشکر از رییس سازمان سینمایی و  مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بابت برگزاری هفته فیلم چین در ایران از فرهنگ غنی دو کشور ایران و چین گفت که می‌تواند باعث همکاری‌های مشترک سینمایی ایران و چین شود.

سفیر چین در ایران همچنین از ورود فیلم‌های ایرانی در سال‌های اخیر به بازار این کشور ابراز خرسندی کرد و بیان داشت که هشتصد میلیون چینی در سال اخیر به سینما رفته‌اند و باکس آفیس گیشه سینمای چین نزدیک به هشت میلیارد دلار فروش داشته است که از این ظرفیت می‌توان برای سینمای ایران هم استفاده کرد، بخصوص که مخاطبان چینی با توجه به اشتراک فرهنگی دو تمدن قدیمی ایران و چین با فیلم‌های ایرانی ارتباط برقرار می‌کنند و فیلم‌های سینمای چین هم می‌توانند مخاطبان ایرانی را جذب کنند.

در ادامه  سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در افتتاحیه هفته فیلم چین در ایران ضمن تشکر از رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران و سفیر جمهوری خلق چین که در این مراسم حاضر بود از برگزاری هفته فیلم ایران در چین در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس نهاد ملی سینمای ایران ضمن اشاره به جایگاه سینمای چین در جهان از برنامه‌ریزی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید محصول مشترک با سینمای چین در سال آینده خبر داد و از اهمیت ارزش افزوده اقتصاد سینمای چین برای سینمای ایران و پیوند سینمای دو کشور کهن پیمان شانگهای گفت.

بازار تک قطبی سینمای جهان درحال افول است

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در افتتاحیه هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به دور جدید همکاری‌های ایران و چین و حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای از دیپلماسی فرهنگی خود که پیش از این برنامه آن را ارائه داده بود رونمایی کرد. از ارزش افزوده اقتصادی سینمای ایران بوسیله نمایش فیلم‌های ایرانی در سالن‌های سینما و پلتفرم‌های آنلاین چین تا تولید محصول مشترک بین ایران و چین و برگزاری فستیوال‌های مشترک با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و استفاده از ظرفیت اقتصادی این کشورها برای سینما و همچنین توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سینمای ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی چین در سینما بعنوان بزرگترین بازار سینمای جهان.

خزاعی همچنین با اشاره به از بین رفتن نظام تک قطبی در سینمای جهان این اتفاق مثبت را گامی رو به جلو برای همکاری سینمایی کشورهایی مانند ایران و چین برای توسعه فرهنگی در برابر سینمای نظام سلطه با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی غنی این دو تمدن کهن برشمرد.

شایان ذکر است هفته فیلم چین در ایران که به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار شده تا روز چهارشنبه در این نهاد و با نمایش آثار فیلمسازان نسل نو این کشور ادامه خواهد یافت.

همچنین ببینید

ملاقات خصوصی از دغدغه شخصی و زیست من سرچشمه گرفت

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» در نشست نمایش و نقد این فیلم در باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران عنوان کرد: در جنوب شهر بعضی آدم‌ها در دنیای خیالی خودشان زندگی می‌کنند. من این آدم‌ها را در محله خودمان دیده‌ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *