کاهش ۳۴ درصدی فروش سینماها در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بررسی آمار هفتگی فروش سینماهای ایران نشان می‌دهد که در آخرین هفته اردیبهشت 1402 شمسی، میزان استقبال هموطنان از سالن‌های سینما روند نزولی به خود گرفته است.

بررسی دو هفته پایانی اردیبهشت‌ماه 1402 شمسی نشان می‌دهد در مجموع تعداد بلیت‌های فروش رفته هفته آخر اردیبهشت ماه با کاهشی 44 درصدی یعنی 257179 قطعه بلیت نسبت به هفته ماقبل به رقمی معادل 317340 قطعه رسیده است و در همین حال میزان فروش سینما‌ها نیز روند نزولی به خود گرفته تاجایی که در همین دوره کاهش 34 درصدی دخل سینماها کاملاً محسوس است؛ به صورتی که هفته گذشته سینماهای کشور شاهد کاهش فروش 82 میلیارد و 259 میلیون و 775 هزار ریالی بوده و معادل 154 میلیارد و 577 میلیون و 575 هزار ریال درآمد کسب کرده‌اند.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

این روند نزولی درحالی تجربه شده که برخی از منتقدان سینما تأکید دارند همزمانی برگزاری سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین تعطیلی سینماها به دلیل شهادت امام صادق(ع) در سه‌شنبه هفته گذشته در این زمینه اثرگذار بوده و احتمالاً در هفته اول خردادماه دوباره شاهد روند صعودی فروش سینماها خواهیم بود.

این درحالی است که گروه دیگری از منتقدان سینما معتقدند عدم ورود فیلم جدید به جدول اکران بعد مدت طولانی در این زمینه اثرگذار بوده و با تغییر این روند حتماً شاهد صعودی شدن فروش سینماها خواهیم بود. اما در میان آمارها و جداولی که از سوی سامانه سمفا به صورت روزانه و آنلاین ارائه می‌شود یک نکته قابل توجه پنهان مانده و شاید تا امروز از دید منتقدان دور مانده که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

نکته مورد نظر اینجاست که اگر کمی دقیق‌تر به جداول و آمارهای رسمی این سامانه دقت کنیم و با یک ضرب و تقسیم ساده میزان تعداد بلیت فروخته شده در آخرین هفته اردیبهشت ماه 1402 را نسبت به سانس‌های اکران شده فیلم مقایسه کنیم، پرده از واقعیتی در زمینه ضریب اشغال متوسط سالن‌ها در سانس‌ها برمی‌دارد که باید مسئولان و البته برنامه‌ریزان هنر هفتم کشورمان برای آن چاره‌اندیشی کنند. به عنوان مثال برای فیلم‌های اکران شده همین دوره بد نیست به جدول زیر توجه ویژه داشته باشیم.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

در این جدول ضریب متوسط بلیت خریداری شده توسط مخاطبان سینما در سانس‌های اکران شده 9 فیلم مورد نظر ما که اتفاقاً به‌ترتیب جزو پرفروش‌های هفته هم بوده‌اند، این سؤال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا واقعاً ضریب اشغال صندلی‌ها مناسب است؟

فروش هفتگی به روایت آمار

طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) که مبنای تهیه این گزارش بوده، در آخرین هفته اردیبهشت 1402 پرفروش‌های سینمایی 1402 به این ترتیب هستند که رتبه نخست همچنان برای چندین هفته متوالی در اختیار «فسیل» با 212143 بلیت فروخته شده و درآمدی معادل 104 میلیارد و 273 میلیون 375 هزار ریال قرار دارد.

اما رتبه دوم جدول پرفروش‌های هفتگی سینماها در اختیار «سه‌کام حبس» با بازی محسن تنابنده است که توانسته 29904 مخاطب را به سالن‌ها بکشاند تا دخلی معادل 162 میلیارد و 202 میلیون و 570 هزار ریال در کارنامه مالی خود ثبت کند و نهایتاً سومین جایگاه به «آهنگ دونفره» با فروش 22438 قطعه بلیت و درآمدی معادل 11 میلیارد و 257 میلیون و 480 هزار ریال، رسیده است.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

در همین حال جایگاه چهارم به نام «عروس خیابان فرشته» با 11759 قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل 5 میلیارد و 526 میلیون و 795 هزار ریال ثبت شده و نهایتاً رتبه پنجم به «بابا سیبیلو» با 12639 قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل 4 میلیارد و 757 میلیون و 235 هزار ریال، رسیده است.

اما «جنگ جهانی سوم» فیلم دیگر محسن تنابنده که هم اکنون در جدول اکران قرار دارد با فروش 8329 قطعه بلیت و فروش 4 میلیارد و 753 میلیون و 75 هزار ریال رتبه ششم را به خود اختصاص داده و در پی آن «دسته دختران» با فروش 11513 قطعه بلیت و درآمدی معادل 3 میلیارد و 899 میلیون و 515 میلیون ریال جایگاه هفتم را در اختیار دارد.

از سوی دیگر «غریب» با فروش 5853 قطعه بلیت و درآمد 2 میلیارد و 389 میلیون و 275 هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار دارد و به دنبال آن «یقه سفیدها» به عنوان تازه‌وارد جدول اکران، با فروش 2762 قطعه بلیت و درآمد 1 میلیارد و 518 میلیون و 255 هزار ریال، در جایگاه نهم جدول فروش هفتگی جا گرفته است.

همچنین ببینید

نمایش هفت فیلم با موضوع فلسطین در موزه سینما

هفت فیلم سینمایی با موضوع فلسطین به مدت یک هفته در موزه سینما به نمایش درمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *