آفت سینمای ‌ایران از نگاه مجید مجیدی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،رضای رضوان» محصول سال 1384 از معدود مستندهایی است که تاکنون درباره حرم امام رضا (ع) ساخته شده است. در این مستند که خادمان حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. عشق کفشداران حرم مطهر امام رضا ‏(ع) در خدمت رسانی به زوار و شرح لذت آن از زبان خودشان و همچنین عشقی که زوار به این امام همام دارند در این مستند به تصویر کشیده شده است.

این روایت در نهایت به جایگاه امام رضا (ع) در دل و جان ایرانیان می پردازد. مستند رضای رضوان به موضوع خدمت جمعی از مردم با مشاغل مختلف در کفشداری حرم امام رضا(ع) می پردازد. وارد حرم که بشویم بسیاری از افراد را می بینیم که در لباس خادم و کفشدار مشغول فعالیت هستند و شاید در نگاه اول، همه آن ها جزو کارکنان حرم ها به حساب بیایند ولی حقیقت آن است که بعضی از همین اشخاص، دارای مشاغل دیگری هستند و تنها برای خدمت به زائران بقاع متبرکه، به چنین کارهایی می پردازند. مستند رضای رضوان در مورد همین اشخاص است؛ مستندساز ابتدا به سراغ زائران حرم رضوی می رود و از آنها در مورد کفشداران حرم می پرسد، بسیاری نمی دانند آن ها چه کسانی هستند و اصلا شغل شان چیست. سپس مصاحبه با کفشداران پخش می شود که هر یک دارای شغلی برای خود هستند، یکی کشاورز، دیگری مهندس، سومی پزشک و دیگری کارگر که تنها به شوق خدمت به زائران حرم امام هشتم(ع) کفشداری این مکان مقدس را انتخاب کرده اند.

رضای رضوان مستندی به تهیه کنندگی محمود عاطفی و کارگردانی مجید مجیدی است.آدم‌ های مختلفی از استاد دانشگاه گرفته تا افرادی دیگر در میان خادمان حرم امام رضا(ع) وجود دارند که این برای مجیدی بسیار جالب بوده است. مجیدی در سال های اخیر فیلم های مستند قابل توجهی با موضوعات مذهبی تولید کرده است. این مستند که در پنجمین شب رویداد 60 سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع) در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی اکران شد با حضور کارگردان مورد بررسی قرار گرفت.

آستان قدس رضوی گنجینه ای که مغفول مانده است

مجید مجیدی در این نشست که شب گذشته برگزارشد به ظرفیت و گنجینه عظیم فرهنگی، تاریخی و اعتقادی آستان مقدس رضوی اشاره کرد و اظهارداشت: در این مجموعه زوایای پنهان ویژه ای وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده است. آثار تولیدی نسبت به ساحت امام رضا(ع) اندک است.

وی تصریح کرد: در این سال های انقلاب، آثار محدود و اندکی نسبت به ساحت امام رضا(ع) ساخته شده است؛ این در حالی است که حرم مقدس حضرت رضا(ع) دارای گنجینه های گرانبهایی است که می توان کارهای پژوهشی بسیاری روی آن انجام داد و مستندهای زیادی ساخت همچنین بزرگانی در این مکان مدفون هستند که به قداست این مکان می افزاید.

این کارگردان و فیلمنامه نویس کشورمان بیان کرد: اینکه ما ادعای انقلاب فرهنگی و انقلاب ارزش ها را داریم باید مسئولین امر به پاسداشت خون شهیدان این مرزوبوم راه را برای ساخت فیلم ها و مستندهای تاریخی مذهبی باز کنند چرا که ما در این حوزه ظرفیت های عظیمی داریم.

وی ابراز کرد: هر کاری که منتسب به اهل بیت(ع) باشد، چون با عشق همراه است ماندگار خواهد ماند.

مجیدی با تاکید بر اینکه تولید یک کار تاریخی و دینی باید فارغ از نگاه سلیقه ای و مبتنی بر کار پژوهشی باشد، افزود: خلا امروز ما ساخت تولیدات فاخر مذهبی ویژه جوانان و نوجوانان است. دشمن با هدف گرفتن اندیشه و اعتقاد جوانان می خواهد آنان را دین گریز کند و شاهد هستید این اتفاق هم در حال وقوع می باشد اما هنوز نتوانستیم گوهر وجودی و شخصیت حضرت رضا(ع) را به این قشر معرفی کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به فیلمسازان جوان گفت: فیلمسازان امروزی به لحاظ سخت افزاری و خلاقیت تصویری بسیار رشد پیدا کرده اند اما آنچه را که باید مورد توجه قرار دهند، تولید محتوای قوی است.

این کارگردان برجسته کشورمان تقلید از سوژه‌های دیگر را آفت سینمای جوان و حرفه‌ای دانست و ادامه داد: یک فیلمساز باید صاحب اندیشه و فکر باشد در غیر این صورت هیچ وقت نمی تواند نسبت به سوژه و موضوعی به یک دیدگاهی برسد.

وی در پایان سخنان خود تاکیدکرد: چنانچه متولیان فرهنگی ما نگاه عمیق و بینش کافی نسبت به ساخت فیلم های تاریخی- مذهبی نداشته باشند به حوزه اعتقادی جوانان و نوجوانان لطمه خواهد خورد.

مجیدی با تاکید بر اینکه تغییر مدام مدیران فرهنگی، لطمه جدی به این حوزه وارد کرده است، گفت: باید توجه داشته باشیم که کار فرهنگی، کار برای آینده است و بذری که امروز در حوزه فرهنگ می‌کاریم، سال‌ها بعد نتیجه می‌دهد.

رویداد «60 سال ارادت سینمای ایران به ساحت حضرت رضا(ع)» حاصل عملکرد شش نسل سینمایی در طول شش دهه است که این روزها در ایام دهه کرامت به مدت 10 روز به روی پرده سینما میرود. علاوه بر مستند «رضای رضوان» دو مستند یا «ضامن آهو» به کارگردانی پرویز کیمیاوی و «مشهدمقدس» و «ایمان» به کارگردانی حسین ترابی که در سال 1350 تولید شده به روی پرده سینما رفت.

همچنین ببینید

نمایش هفت فیلم با موضوع فلسطین در موزه سینما

هفت فیلم سینمایی با موضوع فلسطین به مدت یک هفته در موزه سینما به نمایش درمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *