بیماری‌های چشمی که مرتبط با دیابت هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در هر دو نوع دیابت، درگیری‌های چشمی وجود دارد که باید پیگیری و بررسی شود.

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما قاسم فخرایی جراح چشم، فوق تخصص گلوکوم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت به گفتگو پرداخت.
کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که کدام نوع از دیابت بیشتر با بیماری‌های چشمی مرتبط است، گفت: در هر دو نوع دیابت، نوع یک (وابسته به انسولین که ناگهانی و حاد شروع می‌شود) و نوع دو (که با افزایش سن، چاقی و سبک زندگی ناسالم ایجاد می‌شود)، درگیری‌های چشمی وجود دارد.
وی ادامه داد: در دیابت نوع ۱، چون با علائم حاد همراه است، نشان دهنده این است که افزایش قند خون اخیراً ایجاد شده و از شروع دیابت زمان زیادی نگذشته است. پس از تشخیص دیابت نوع ۱، فرد باید ۵ سال بعد به لحاظ چشمی معاینه شود.
این  جراح چشم تصریح کرد: در دیابت نوع ۲ که بیشتر به دلایل مقاومت به انسولین (در افراد چاق و سنین بالاتر) ایجاد می‌شود، زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد سال‌هاست با افزایش میزان قند خون مواجه بوده است، وقتی دیابت نوع ۲ تشخیص داده می‌شود همزمان باید معاینات چشم پزشکی انجام شود تا ضایعات احتمالی چشم بررسی شود. هرچه مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد و قند خون کنترل نشده‌تر باشد، احتمال آسیب‌های چشمی نیز بیشتر خواهد بود.
میهمان برنامه به افرادی که برای مدت طولانی قند کنترل نشده خون دارند، (به ویژه افرادی که عمل‌های داخل چشمی از جمله آب مروارید را انجام داده‌اند) هشدار داد: اگر قند خون در میزان نرمال قرار نگیرد، ممکن است مبتلا به بیماری آب سیاه خطرناک و حاد شوید، که در این صورت، به طور ناگهانی فشار داخل چشم بالا می‌رود و علامت آن: درد شدید، قرمزی، کاهش دید، سردرد و گاهی تهوع و استفراغ است، که این علائم اورژانس واقعی چشم پزشکی است و باید سریعاً جراحی شود.

همچنین ببینید

گوگل Gemini تا اوایل ۲۰۲۴ منتشر نمی‌شود

به نظر می‌آید گوگل در عرضه هوش مصنوعی Gemini با مشکلاتی مواجه شده است و فعلاً این چت‌بات را عرضه نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *