ورق در بورس برگشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، از شهریور ۱۴۰۱  بازار ارز  و سکه و  خودرو  مورد توجه سرمایه عموم مردم بوده است.  قیمت ارز  افزایش یافت و همزمان با آن  قیمت طلا رشد کرد و تقاضا برای  خودرو  بالا رفت و رشد  قیمت مسکن  شتاب گرفت.

با رشد  قیمت دلار  تمام بازارهای گفته شده با افزایش استقبال روبه‌رو شدند و کام معامله‌گران را شیرین کردند. در مدتی که دلار روند صعودی به خود گرفته بود، هرجا اقبال به بازار سرمایه با سردی رو‌به‌رو می‌شد،  قیمت دلار  با شتاب بالاتری رشد می‌کرد و هرجا  ارزش معاملات  خرد افزایش پیدا می‌کرد،  قیمت سکه  و طلا با سرعت کمتری رشد می‌یافت.

در شرایطی که سال قبل همه از عقب بودن  بازار سهام  نسبت به سایر بازارها، می‌گفتند مردم برای خرید سکه با حباب ۳۰ درصدی عجله داشتند و بازار طلا پول‌ها را به سمت خود جذب می‌کرد، ولی از نیمه دوم اسفند ورق برگشت و در شرایطی که سایر بازارها بازدهی جدید خلق نکردند و پایین‌تر از سقف قیمتی نوسان می‌کردند بازار سرمایه بازدهی قابل توجهی را کسب کرد.

با سفر رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفرهای علی شمخانی  دبیر شورای عالی امنیت  ملی که سطح ریسک‌های بین‌المللی را کم کرد، نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه معطوف شد و این بازار مجال پیشروی پیدا کرد.

رکوردشکنی در بورس

با پایان تعطیلات نوروز سقف  شاخص کل  شکسته شد و رکوردشکنی  ارزش معاملات  خرد در روز قبل ورق را در میان بازارها برگرداند.  ارزش معاملات  خرد در روز قبل به ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار از سال گذشته تا کنون است. در شرایطی که نقدینگی قابل توجهی در پایان سال ۱۴۰۱ برای  ثبت نام خودرو  بلوکه شد هجوم این سطح از نقدینگی به سمت  بازار سهام  قدرت تقاضا در  بازار ارز  و سکه را کاهش می دهد.

بازار ارز و طلا که در سال گذشته از افزایش ریسک های سیاسی تغذیه کرده با کاهش سطح ریسک های سیاسی و جذب نقدینگی توسط سایر بازارها از مرکزیت توجه فاصله گرفته است. سال قبل برایان نلسون نماینده آمریکا در امور تحریم وزارت خزانه داری به امارات و ترکیه سفر کرد تا راه های ورود ارز به ایران را ببندد، رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز از چین خواست تا خرید نفت ایران را متوقف کند که باعث شکل گیری موج صعودی قوی در  بازار ارز  شد ولی امضای بیانیه مشترک میان ایران و عربستان، سفر علی شمخانی به امارات و رکوردزنی  فروش نفت  ایران به چین نگرانی های به وجود آمده را تا حدودی خنثی کرده است.

در چنین شرایطی که حجم قابل توجهی از  رشد پایه پولی  در سال قبل برای طرح یکپارچه فروش  خودرو  جذب شد و بازار سرمایه هم با قرار گرفتن در مرکزیت توجه بخش قابل توجهی از نقدینگی را جذب می کند به نظر می رسد بازار ارز و طلا از سکه افتاده باشد و دیگر زور صعودی قبل را نداشته باشد، رنج شدن قیمت ها در معاملات پس از تعطیلات نوروزی گواه این اتفاق است. به همین دلیل انتظار می رود با پیشی گرفتن بازار سرمایه در خلق بازدهی از بازار ارز و سکه، این‌بازار فعلا با ناتوانی در جذب نقدینگی نسبت به بازار سرمایه، زور رشد آنچنانی نداشته باشد.

قیمت سکه رنج شد

قیمت‌ها در بازار ارز و سکه رنج شده است،  قیمت سکه امامی  از ۲۴ اسفند در ابتدای کانال ۳۰ میلیون تومانی نوسان می کند و پایین تر از سقف قیمت قرارگرفته است. معامله‌گران سکه نه دل فروش سکه در پایین تر از کانال ۳۰ میلیون تومانی را دارند و نه جسارت خرید در قیمت بالاتر از ۳۳ میلیون تومان را پیدا کرده اند و به همین دلیل در محدوده فوق نوسان می کنند.

معاملات  سکه امامی  هم که تا چندی پیش قابلیت نوسان گیری را برای معامله گران فراهم کرده بود با کاهش دامنه نوسانات همین امکان را نیز از معامله گران سلب کرده است.

همچنین ببینید

محل بازارچه دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) مشخص شد

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از مشخص شدن محل بازارچه دستفروشان در چهارراه ولی‌عصر(عج) خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *