دریاچه اوان الموت کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه اوان یکی از این دریاچه‌های بکر طبیعی ایران در استان قزوین است که مانند نگینی زیبا در منطقه کوهستانی و خوش آب‌وهوای الموت قزوین می‌درخشد. نزدیکی دریاچه اوان به تهران این محل را به مکانی مناسب برای برگزاری تورهای طبیعت‌گردی یک‌روزه تبدیل کرده است و سالانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است. این دریاچه را که از تالاب‌های تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد و در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین می‌توانید دیدن ببنید.

آشنایی با دریاچه اوان الموت

دریاچه اوان با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر در میان چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند.

دریاچه اوان الموت کجاست؟

همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. اگر از بالای کوه‌های اطراف به دریاچه نگاه کنید، اوان را محصور در پوشش گیاهی زیبایی خواهید دید. گیاهانی که تا پای کوه‌هایی مرتفع اطراف دریاچه ادامه می‌یابد و کوه‌های استوار نیز آن را همچون نگینی احاطه کرده‌اند.

در اطراف دریاچه اوان گونه‌های درختی چون بید، چنار، تبریزی ، سیب ، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان وجود دارد. علاوه بر این‌گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان دیده می‌شود. از گیاهان داخل دریاچه هم می‌توان به نی بن در آب (phararmites australis) و گیاهان غوطه ور خوشاب (potamageton crispus) و چنگال آبی (ceratophylum demersum) اشاره کرد.

حیات وحش اوان نیز شامل کل و بز که به‌علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته‌اند. پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش یا گربه وحشی، انواع عقاب‌ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک سانان، قورباغه، لاک‌پشت، خرچنگ است.

دریاچه اوان الموت کجاست؟

انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند.

محل قرارگیری دریاچه حیرت‌انگیز اوان

دریاچه اوان ۷۵ کیلومتر با شهر قزوین فاصله دارد و در نیمه شمالی منطقه رودبار الموت و در دامنه کوه خشچال قرار گرفته است. چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد نیز در نزدیکی آن قرار دارند. این دریاچه در مختصات جغرافیایی N۳۶۲۸۵۸ و E۵۰۲۶۳۷ واقع شده است.

آدرس: استان قزوین، ۸۸ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

راه دسترسی: برای رفتن به دریاچه اوان خودتان را به ورودی شهر قزوین یا در اصطلاح محلی میدان غریب کش برسانید. سمت راست این میدان تابلویی وجود دارد که مسیر الموت را به شما نشان می دهد. با ورود به این مسیر و پس از ۴۰ کیلومتر، رانندگی از رجایی دشت عبور می کنید و پس از ۲۰ کیلومتر به یک دوراهی می رسید. یکی از این راه ها به الموت و دیگری به دریاچه اوان می رسد. پس از ورود به مسیر دریاچه که در سمت چپ واقع شده و طی ۸ کیلومتر از کنار روستای زرآباد گذر می کنید و پس از رد کردن یک گردنه چشم تان به دریاچه اوان خواهد افتاد.

دریاچه اوان الموت کجاست؟

حدود ۲ کیلومتر انتهایی مسیر، خاکی است و کیفیت آسفالت در برخی قسمت ها نامناسب است.

فاصله قزوین تا دریاچه اوان: ۷۵ کیلومتر

فاصله تهران تا دریاچه اوان: ۲۱۵ کیلومتر

فاصله کرج تا دریاچه اوان: از آزادراه کرج – قزوین ۱۷۵ کیلومترِ

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه اوان اردیبهشت تا مهر است اما هر یک از فصول سال ویژگی های خاصی را به منطقه می بخشند:

بهار و تابستان: به دلیل قرار گرفتن دریاچه در منطقه ای کوهستانی، آب و هوای آن در بهار و تابستان بسیار معتدل و دلپذیر است و مسافران زیادی در این فصول به اوان می آیند.

پاییز و زمستان: با آغاز فصل سرما و کاهش دما، سرما بر منطقه حاکم می شود اما نمی توان از هزار رنگ پاییزی و سپیدی چهره زمستان گذشت و این زیبایی ها را ندیده گرفت.

دریاچه اوان از شهر فاصله زیادی دارد پس بهتر است غذا و خوراکی به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه سپری کنید بهتر است لباس گرم و هیزم نیز به همراه خود ببرید.

دریاچه اوان الموت کجاست؟

چرا که شب های تابستان نیز در این منطقه سرد است و با توجه به نبود هیزم در اطراف دریاچه با مشکل مواجه می شوید. می توانید هیزم یا زغال را از رجایی دشت نیز تهیه کنید.

چراغ قوه، آب، خوراکی و سایر اقلام لازم برای شب مانی در چادر را نیز فراموش نکنید.

همچنین ببینید

بهترین‌ها در کاهش تاخیر پروازها معرفی شدند

ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور با کمترین تاخیر در پروازها توانسته است با بهبود فرآیندهای خود، تاخیرها را به حداقل برساند و از رضایت مسافران خود لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *