نشست هم‌اندیشی مرتبط با هوش مصنوعی برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مرتبط با هوش مصنوعی با حضور مدیران و نمایندگان وزارت‌خانه‌های نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به میزبانی اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت برگزار شد.

خبرگزاری میزان – به گزارش شانا، پرویز سنگین، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در ابتدای این نشت با تبیین اهداف کلان همکاری و ضرورت اقدام‌های مشترک همسو با عمل به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تکیه، توجه و تعمیق در حوزه هوش مصنوعی و قرارگیری در تراز ۱۰ کشور برتر دنیا، به اقدام‌های اداره کل در این زمینه اشاره کرد.
وی با اشاره به نخستین کنفرانس بین‌المللی مرتبط با هوش مصنوعی با عنوان AI Safety Summit که ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه امسال در لندن برگزار شد، با بیان انعقاد و محتوای نخستین توافق‌نامه جهانی در این حوزه، حضور ایران در این مجامع را امری ضروری دانست که مانع از عواقب تحریمی در این حوزه خواهد شد.
در ادامه آقاق مفخمی، معاون امور استاندارد‌ها و ضوابط فنی وزارت نفت با ارائه موضوعاتی مانند اعلام آمادگی مشارکت وزارت نفت در تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی و به اشتراک‌گذاری تجربه طرف‌های حاضر در نشست پیرامون تدوین نظام فنی و اجرایی نقشه راه توسعه کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه انرژی، به بیان بعضی از توضیحات تکمیلی مانند رفع چندگانگی مرجعیت حکمرانی در حوزه هوش مصنوعی پرداخت.
محمدهادی بکایی، معاون مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به پیش‌نویس لایحه هوش مصنوعی که با همکاری معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری در مرحله انشانویسی است اشاره کرد و گفت: این لایحه طی ۴ ماه آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به پروژه آزمایشگاه ارزیابی و توسعه خدمات و محصولات هوش مصنوعی از سوی مرکز، به همکاری‌های انجام‌شده و در حال اجرا با سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی (پروژه احصاء سطح زیر کشت ۱۳ محصول راهبردی با استفاده از هوش مصنوعی) پرداخت.
در ادامه این نشست محمدشهرام معین، مشاور رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی، ضمن بیان روح و مفاهیم کلیدی یکسان اسناد بالادستی تدوین‌شده در حوزه هوش مصنوعی از سوی مراکز و مجامع ذیربط داخلی، بر مرجعیت فنی فناوری هوش مصنوعی توسط مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، تأکید کرد و زیرساخت‌های پردازشی را از مهم‌ترین مسائل در این حوزه برشمرد.
مهدی عزیزی‌مهماندوست، مجری پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، اذعان کرد: پس از انجام پروژه پژوهشی مرتبط و توزیع پرسشنامه بین نخبگان و خبرگان حوزه هوش مصنوعی، نسبت به اولویت‌بندی استانداردی این حوزه اقدام شد که سرانجام ۲۹ استاندارد برای ملی‌سازی به سازمان ملی استاندارد ایران پیشنهاد شد.
وی افزود: تا پایان بهمن‌ماه امسال پیش‌نویس ۸ استاندارد ملی نهایی و در کمیته ملی برگزار می‌شود.
در پایان این نشست سنگین با تشکر از حضور نمایندگان محترم دستگاه‌های اجرایی، بر تداوم نشست‌های کارشناسی و مدیریتی تأکید کرد و ارتقا سطح تعاملات فنی و کارشناسی طرف‌های حاضر در نشست را برای غنی‌نمودن تصمیمات اجرایی، امری ضروری دانست.
وی برای افزایش سطح همکاری‌های چندجانبه و هم‌افزایی فعالیت‌ها، به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تشکیل کمیته راهبری هوش مصنوعی در حوزه انرژی تأکید کرد که با همکاری پژوهشگاه نیرو و اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در دست اقدام است.
انتهای پیام/

همچنین ببینید

عیدی کارگران برای روز کارگر

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ابراز امیدواری کرد در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوش و عیدی خوبی به کارگران داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *